Cum functioneaza parbrizul incalzit

Cum functioneaza parbrizul incalzit

Cu totii ne-am gasit la un moment dat in situatia neplacuta de a fi nevoiti sa dezghetam parbrizul in toiul iernii, inainte sa plecam la serviciu.

Cu siguranta nu este placut pentru nimeni sa petreaca zeci de minute razuind gheata si zapada adunata peste noapte, incercand in acelasi timp sa ne mentinem mainile incalzite si sa nu intarziem.

Din fericire, inovatia numita parbriz incalzit (cunoscuta si ca parbriz climatic) ne scapa de toate aceste probleme, avand beneficii si pe timp de vara, dupa cum vom vedea in continuare.

De-a lungul anilor, diferiti producatori de automobile au fabricat lunete incalzite cu ajutorul unor filamente incorporate in interiorul sticlei. Cu totii cunoastem acele linii asemanatoare unui portativ muzical.

In timp ce ele ajuta intr-adevar la dezghetarea geamului, au un mare dezavantaj: sunt vizibile pentru sofer, mai ales cand soarele este jos sau cand ele sunt iluminate de farurile altor masini din trafic. Inventat in anii 60, parbrizul incalzit cu filamente foloseste un sistem de fire foarte subtiri incrustate intre straturile de sticla.

Poate fi activat prin apasarea unui buton care, in termen de cateva secunde, incalzeste firele si, in consecinta, dezgheata luneta, datorita electricitatii generate. Sistemul functioneaza doar daca toate firele sunt neintrerupte.

Un sistem mai eficient si mai elegant de incalzire a geamurilor masinii este parbrizul incalzit, care functioneaza fara filamente vizibile.

Modul de functionare al parbrizelor incalzite este unul simplu. Practic, in locul filamentelor clasice si vizibile, acestea incorporeaza un strat transparent de argint conducator de curent electric, intre straturile laminate de sticla. Acesta consuma intre 400 si 500 de watti si contine un strat de mijloc care incalzeste rapid sticla si dezgheata parbrizul.

Desi parbrizul nu va deveni fierbinte, si nici macar cald la atingere, sistemul va ridica temperatura suficient pentru a aduce suprafata geamului pentru a elimina complet condensul si depunerile de gheata si zapada. Datorita faptului ca nu contine filamente vizibile, acest sistem curata parbrizul fara a lasa urme care sa afecteze vizibilitatea.

Chiar daca temperatura de afara este deasupra celei de inghet, interiorul autoturismului se poate aburi. Acesti aburi pot fi periculosi, deoarece obstructioneaza vizibilitatea la fel de mult ca gheata si zapada. Cu ajutorul parbrizului incalzit, poti scapa mai usor de aburul din interior, pentru a-ti vedea linistit de drum.

Unele parbrize incalzite contin filamente de incalzire in partea de jos, al caror scop este sa impiedice stergatoarele sa se lipeasca de geam.

Ca un bonus, acest sistem este extrem de util si pe timpul verii, deoarece stratul de argint este capabil sa reflecte inapoi pana la 60% dintre razele infrarosii venite de la soare, pentru a mentine interiorul masinii racoros si in sezoanele calde. Conform studiilor, un parbriz incalzit poate reduce temperatura interioara a unui automobil cu pana la 15 grade mai mult decat sticla traditionala.

Parbrizul incalzit are numeroase beneficii. Acesta curata gheata, elimina condensul si imbunatateste vizibilitatea. Un avantaj suplimentar este acela ca nu vei mai fi nevoit sa pornesti incalzirea sau aerul conditionat ca sa dezaburesti parbrizul, ceea ce va ajuta la reducerea consumului de combustibil si a nivelului de zgomot din interiorul masinii.

Sursa foto: safelite.com, ro.pinterest.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...