Cum functioneaza un limitator de turatie in doua trepte

Cum functioneaza un limitator de turatie in doua trepte

Exista tot mai multe autovehicule, in special cele echipate cu motoare foarte puternice, care au in componenta un limitator de turatie in doua trepte. Aceste limitatoare au fost concepute pentru a proteja motorul si a se asigura ca acesta face fata la un nivel de acceleratie foarte ridicat si in acelasi timp ca nu se produc defectiuni.

In cele ce urmeaza va vom explica cum functioneaza un limitator de turatie in doua trepte.

In momentul de fata, intalnim limitatoarele de turatie in special pe masinile care au un mod de control al lansarii (al plecarii de pe loc), dar se poate sa gasim acest sistem si la alte masini. Prima etapa este pentru a ajuta soferul sa plece cat mai rapid, dar in acelasi timp lin, de pe loc. Cea de-a doua etapa este conceputa pentru a proteja componentele motorului, care vor fi supuse unui nivel de presiune foarte ridicat.

Cu primul limitator de turatie, computerul ii spune motorului sa se mentina la o anumita limita de turatie prestabilita. Acest lucru este conceput pentru a minimiza patinarea rotilor si pentru a va face sa va deplasati rapid pe drum cand plecati de pe loc. Cel de-al doilea limitator de turatie se afla la sau imediat dupa linia rosie de turatie de pe tahometru. Acesta impiedica motorul sa se roteasca mai repede decat limita superioara data, deoarece acest lucru duce la un potential ridicat de deteriorare interna.

Exista doua moduri care sunt folosite de calculatorul autovehiculului pentru a limita nivelul de turatii. Primul mod are rolul de a reduce combustibilul, in timp ce al doilea va reduce scanteia. Practic, injectoarele nu vor mai introduce la fel de mult combustibil in camera de ardere, in timp ce bujia nu va mai aprinde la fel de rapid amestecul care ajunge in cilindrii. In momentul in care sunt reduse oricare dintre cele doua aspecte mentionate anterior, se limiteaza in mod direct nivelul de combustie al motorului.

In ceea ce priveste combustibilul, motorul va primi fie un amestec aer-combustibil mai sarac, fie va taia pur si simplu fluxul de combustibil in motor. Atunci cand calculatorul limiteaza turatia printr-o reducere a scanteii, o face prin modificarea sincronizarii scanteii sau prin taierea scanteii. Cand se intampla acest lucru, combustibilul nears curge prin motor si intra in sistemul de evacuare unde creeaza acele sunete de pocnituri atat de populare la masinile sportive actuale.

In concluzie, un sistem care functioneaza pe baza unui limitator de turatie in doua trepte are rolul de a oferi o experienta cat mai placuta si mai confortabila soferului, dar in acelasi timp nu reduce puterea pe care o poate dezvolta masina. Mai mult, in timpul acestui proces motorul este foarte bine protejat pentru a i se prelungi durata de viata.

sursa foto: https://www.roadandtrack.com/

Citeste si...
Experiment: Ce efecte are turatia motorului asupra consumului de carburant al masinii?
Experiment: Ce efecte are turatia motorului asupra consumului de carburant al masinii?

Ce veti citi astazi? Acest articol va discuta efectul turatiilor motorului asupra consumului de carburant si va analiza date relev...

De ce motorul diesel are mai putine turatii ca motorul pe benzina?
De ce motorul diesel are mai putine turatii ca motorul pe benzina?

Odata cu cresterea turatiei, pistonul se misca mult mai repede in interiorul blocului motor. Motorul diesel este un motor cu aprin...

De ce motorul diesel are mai putine turatii ca cel pe benzina?
De ce motorul diesel are mai putine turatii ca cel pe benzina?

Motorul diesel și cel pe benzină sunt cele mai comune tipuri de motoare utilizate în vehicule. În timp ce motorul pe benzină are u...