RPM ( turatii pe minut ): ce inseamna si ce rol au la o masina?

RPM ( turatii pe minut ): ce inseamna si ce rol au la o masina?

RPM poate insemna multe lucruri, depinde de persoana care este intrebata. Un alt numar de monitorizat sau de ignorat, sau este o noua emisiune auto? RPM vine de la Revolutions Per Minute, este un acronim si inseamna in romana: turatii pe minut sau rotatii pe minut.

Pentru ca RPM se refera la viteza unui motor cu ardere interna, cate rotatii pe minut face arborele cardanic intr-o perioada de 60 de secunde, aceasta este o informatie pretioasa si de aceea va fi indicata pe un tahometru care se afla in bord, langa vitezometrul masinii.

In treapta corecta de viteza, turatiile ridicate aduc mai multa putere rotilor si creste viteza masinii. Pe de alta parte, cuplul unui motor sau puterea de a tracta sau urca pante mari, se gaseste acolo unde intervalul de turatii este mai jos.

Viteza unui motor este influentata de gradul de apasare a pedalei de acceleratie, viteza pe sosea fiind apoi influentata de aceste turatii pe minut si de treapta de viteza in care se afla masina.

Turatii mari intr-o treapta joasa de viteza sunt pentru acceleratie iar turatii mari intr-o treapta de viteza superioara sunt pentru viteza.

Multi soferi pasionati de curse urmaresc linia unde se termina turatiile, unde tahometrul ajunge pe rosu. Din pacate, depasirea turatiei maxime ar putea distruge un motor supra-solicitat. De aceea, multe masini din ziua de astazi au limitator de turatie automat.

Care este RPM-ul mediu?

O masina normala, intr-o treapta superioara, ar trebui sa aiba pe autostrada ( la viteza legala ) undeva intre 1500 si 2000 de rotatii pe minut.

Un motor diesel de 2 litri, la relanta va avea 750-800 de rotatii pe minut, in timp ce in treapta a 6-a la 100 de km/h va avea aproximativ 2.000 de turatii pe minut.

Cum stam cu benzinarele? Majoritatea motoarelor pe benzina pot ajunge la o turatie maxima de aproximativ 6000 de turatii pe minut.

In timp ce acest lucru este imposibil pentru un diesel, la benzina, limitatorul de turatie sau linia rosie de pe tahometru poate fi usor de atins atunci cand masina este accelerata brusc.

Motoarele V6 din Formula 1 pot ajunge la 15.000 de turatii pe minut si dezvolta o putere de 1000 de cai putere si viteze maxime de 350 de km/h.

Cum folosim turatii motorului, pentru a scadea consumul de carburant?

In ziua de astazi, masina are nu unul ci mai multe computere care incearca sa obtina cele mai bune eficiente in ceea ce priveste consumul de carburant.

Cu toate acestea, soferul este cel care poate face cele mai bune optimizari cand vine vorba de carburantul consumat. Noi trebuie sa gasim echilibrul ala intre punctul unde trebuie tinut turometrul si consumul optim de carburant.

Trucul pe care trebuie sa il aplici este urmatorul: schimba treapta de viteza cat mai devreme posibil, mentinand in acelasi timp viteza de deplasare si retrogradeaza atunci cand motorul se afla in sarcina.

Citeste si...
Care este rolul pozitiei Neutru de la schimbatorul de viteze?
Care este rolul pozitiei Neutru de la schimbatorul de viteze?

Astazi vorbim din nou de sistemul de transmisie al masinii, unul dintre cele mai importante din angrenajul autoturismului nostru s...

Cutie de viteze manuala sau automata. Care este cea mai buna?
Cutie de viteze manuala sau automata. Care este cea mai buna?

Toate autoturismele cu combustie interna sunt dotate fie cu o cutie de viteze manuala, fie cu una automata. Anumite modele de masi...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...