Ce se intampla daca conduci cu motorul la turatie maxima?

Ce se intampla daca conduci cu motorul la turatie maxima?

Cu totii am fost cel putin o data in situatia in care acul de la turometru a trecut peste linia rosie si motorul masinii parea ca este pe punctul sa decoleze. Acea linie rosie de pe cadranul turatiilor reprezinta punctul peste care nu ar trebui sa trecem prea des. Desigur, nu este nici o problema daca intr-o depasire atinge acel RPM, dar nu ar trebui sa facem asta prea des.

In general, soferii nu acorda o importanta prea mare tahometrului. Suntem atat de obisnuiti sa conducem si ne cunoastem masina suficient de bine incat sa ne dam seama din felul in care suna motorul daca totul este in regula. Cu toate acestea, oricata experienta ai, ar trebui sa arunci un ochi la nivelul de turatie. Atunci cand circuli prea mult timp peste linia rosie, ai putea produce daune iremediabile motorului.

Asadar, ce este linia rosie de pe turometru?

Ei bine, filmele ne-ar face sa credem ca, daca atingem linia rosie intr-un vehicul, vom extrage fiecare picatura de putere din motor. Cu toate acestea, daca turati masina pana la linia rosie sau, mai rau, daca o mentineti pe linia rosie, tot ceea ce faceti este sa provocati distrugerea motorului in pasi rapizi.

Producatorii de automobile determina linia rosie a unui motor pe baza mai multor lucruri, cum ar fi puterea maxima si livrarea cuplului, dar si pe baza rezistentei structurale a componentelor, inclusiv a pistonului, a rulmentilor, a supapelor si asa mai departe. Astfel, daca nu depasiti capacitatea maxima a motorului, acesta va avea o turatie eficienta fara a provoca defectiuni structurale.

Dar, masinile au limitatoare de turatie, nu-i asa?

Da. Si aceste lucruri tind sa va impiedice fie sa atingeti turatia maxima, fie sa tineti masina la limita maxima, dar limitatoarele de turatie sunt un lucru destul de modern. Limitatorul de turatie, pentru a preveni depasirea turatiei, taie fluxul de combustibil catre motor sau poate interveni in sistemul de aprindere, dar, in ambele cazuri, sistemul urmareste sa reduca turatia la un nivel mai sigur.

Aici situatia poate deveni destul de complicata daca autoturismul dumneavoastra are un limitator de turatie. In cazul in care va aflati pe autostrada si vreti sa depasiti recordul de viteza, pur si simplu masina nu va lasa sa accelerati mai mult. Pe de alta parte, daca ati intrat intr-o depasire periculoasa si ati redus treapta de viteza pentru mai multa putere, s-ar putea sa aveti o problema grava atunci cand masina nu va mai da putere pentru ca sunteti la turatie maxima.

Pericolul de a atinge in mod constant turatia maxima nu este un lucru de care proprietarii de vehicule cu transmisie automata trebuie sa se ingrijoreze, si asta pentru ca gadgetul care controleaza transmisia se va asigura ca aceasta trece in sus inainte de a atinge linia rosie. In cazul unei transmisii manuale insa, decizia sta in mainile soferului.

Care este avantajul de a ajunge la linia rosie pe tahometru?

Nu exista niciunul. Desi unii oameni va vor spune ca motorul produce putere pana la linia rosie, acest lucru nu este in totalitate adevarat. Sigur, se genereaza putere si cuplu, dar puterea si cuplul maxim sunt ceea ce cautati cu adevarat. Sa luam de exemplu Mercedes-AMG 43, o masina sport, puternica, pe care oricine ar vrea sa o conduca la putere maxima.

Linia de rotatie este cuprinsa intre 6500-8000, dar puterea maxima (225 kW) este de 5800 rpm si cuplul maxim (400 Nm) este de 3000-4000 rpm. Dincolo de aceste turatii maxime, puterea si cuplul motor incep sa scada, astfel incat, teoretic, este inutil sa se depaseasca turatia maxima de putere de 5800 rpm.

Ce daune se produc atunci cand circulam la turatie foarte mare?

In cazul transmisiilor automate, daunele vor fi mici. Singura situatie are loc atunci cand comutam schimbatorul automat in manual si scadem 2-3 trepte de viteza. In rest, transmisia nu ne va permite sa depasim limita maxima de turatie. In ceea ce priveste transmisia manuala, soferul hotaraste cat de mult vrea sa accelereze. Si in acest caz, atunci cand ajungem la linia rosie, accelerarea scade puternic si avem nevoie de un motor foarte performant pentru a putea continua sa crestem turatia.

Asa cum ziceam initial, motorul nu este conceput sa functioneze la acel RPM. AStfel, presiunea la care va fi supus depaseste presiunea structurala pe care acesta o poate suporta. Piesele se vor uza rapid si putem ajunge chiar in situatia in care ne vom confrunta cu o explozie a motorului sau anumite componente vor sari din locasul lor. In acest caz, ne vom confrunta cu daune imense.

sursa foto: https://www.motor1.com/

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...