Cum interpretam corect codul uleiului de motor?

Cum interpretam corect codul uleiului de motor?

Exista o multime de informatii detaliate pe care le gasesti pe recipientul unui ulei de motor. Trebuie sa cunosti informatiile despre ce contine uleiul pe care urmeaza sa il pui in masina ta. Iata mai jos toate aceste informatii defalcate.

Vascozitatea uleiului pentru motor

Vascozitatea recomandata de producator este cel mai important aspect al uleiului. Uleiurile cu vascozitati diferite (cum ar fi 5W-30) contin polimeri. Acestia permit ca uleiul sa isi schimbe vascozitatea in functie de temperatura.

Uleiul de vascozitati multiple se comporta foarte bine prin faptul ca nu este gros la pornirea motorului la rece, astfel ajunge mai repede la partile importante ale motorului oferind protectia impotriva uzurii.

Primul numar, 5W (din 5W-30), reprezinta vascozitatea uleiului la temperaturi scazute; al doilea numar, reprezinta vascozitatea la temperatura in timpul functionarii. Cu cat primul numar este mai scazut, cu atat capacitatea de curgere la pornire, in special la temperaturi scazute, este mai mare.

De asemenea, trebuie sa stii ca uleiurile cu vascozitati multiple sunt compatibile. Cu alte cuvinte, un 0W-30 poate fi combinat cu un 5W-30. Al doilea numar este cel important.

Certificari

Uleiurile pentru motor pot avea diverse certificari. Acestea vin de la un grup de producatori de automobile care stabilesc standardele de specificatii pentru producatorii de uleiuri. Aici intra marcajul de certificare API, numit “starburst”, gasit pe eticheta frontala.

Un ulei care afiseaza acest marcaj, respecta standardele actuale de protectie ale motorului si cerintele de economie de combustibil ale Comitetului International pentru standardizare si aprobare a lubrifiantilor (ILSAC), reprezentat de producatori de automobile americani si japonezi.

Asociatia producatorilor certificati europeni de automobile (ACEA) dezvolta standarde pentru vehiculele europene si deci uleiurile trebuie sa fie la nivel, sau peste cerintele acestora.

In plus, in SUA, Institutul American Petroleum (API) are de asemenea certificare – o gogoasa cu un rating de doua litere – care apare pe eticheta posterioara. API defineste in continuare standardele si testele pe care producatorii de lubrifianti trebuie sa le indeplineasca.

Toate aceste certificari sunt importante deoarece uleiul pe care il pui in masina face diferenta. Standardele sunt in continua schimbare pentru a tine pasul cu modificarile de proiectare ale motoarelor de automobile, cum ar fi cerintele noi pentru turbocompresoare.

Specificatiile OEM

In timp ce producatorii de automobile si combustibil sunt de acord cu standardele industriale de baza, producatorii individuali pot dezvolta de asemenea, cerinte specifice de performanta ale uleiurilor, cum ar fi dexos1TM pentru General Motors Co. fabricate in 2011 sau ulterior.

Alte automobile cu cerinte specifice sunt Ford, Chrysler, Honda, Volkswagen, BMW and Porsche.

Verifica intotdeauna manualul de utilizare al masinii pentru a vedea exact care sunt certificarile producatorului masinii tale. Apoi verifica eticheta din spatele sau intreaba furnizorul daca uleiul indeplineste aceste cerinte.

Alegerea uleiului potrivit pentru masina ta

Alegerea uleiului potrivit pentru masina ta inseamna mai mult decat sa te uiti la cerintele privind vascozitatea, si cerintele producatorilor si industriei.

Trebuie de asemenea sa luati in considerare nivelul de protectie. Trebuie sa iei in considerare nivelul de protectie si performanta care iti sunt potrivite.

sursa foto: amazon.com, mechanicbase.com, ireautomotive.wordpress.com

Citeste si...
Sunt cauciucurile cu profil redus mai predispuse la explozie sau la a fi gaurite?
Sunt cauciucurile cu profil redus mai predispuse la explozie sau la a fi gaurite?

Anvelopele cu profil redus devin din ce in ce mai obisnuite, deoarece producatorii construiesc vehicule sau ofera optiuni potrivit...

Sunt anvelopele late mai bune?
Sunt anvelopele late mai bune?

Dimensiunea si latimea anvelopelor determina felul in care autovehiculul dumneavoastra va reactiona in diferite situatii. Exista c...

Sunt Auto Hold si Hill Assist la fel?
Sunt Auto Hold si Hill Assist la fel?

Nu orice model de masina beneficiaza de un sistem de oprire automata sau de asistenta la pornirea din rampa, dar cele care au aces...

Sunt motoarele turbo in 3 cilindri bune de ceva?
Sunt motoarele turbo in 3 cilindri bune de ceva?

Din ce in ce mai multi producatori au inceput sa scoata masini cu motoare mici, in 3 pistoane, cu turbina. Fiind mai mici, este le...