Aceasta este vesnica intrebare printre conducatorii auto in momentul in care intra in posesia unui nou autoturism, fie el din showroom sau cumparat de la proprietar.
Daca si tu te numeri printre acestia si te afli in fata achizitiei unei masini care are in dotare un motor cat de cat puternic sau nu numai, articolul de fata ti se va potrivi perfect, oferindu-ti cateva informatii cu caracter general cu privire la modalitatea in care poti scoate un consum bun la masina ta, economisind in acest mod carburantul utilizat de aceasta.
Astfel, fie el benzina sau diesel, carburantul ales de tine pentru viitorul autoturism va reprezenta, in mod clar, o optiune subiectiva, aceasta nefiind pretabila oricarui proprietar de automobil, gusturile, veniturile si parerile fiecaruia fiind unice si influentate de experienta personala.
Modul de a conduce insa, precum si trucurile pe care le ai la indemana pentru a economisi acest combustibil, tin de perspectiva obiectiva, cu alte cuvinte de felul in care alegi sa manipulezi autoturismul in trafic.
In contextul in care “scumpire” este termenul general, pe buzele tuturor in aceasta perioada, si in conditiile in care perspectivele nu sunt deloc optimiste nici pentru viitorul apropiat, conducerea unei masini cu atentie sporita la economisirea carburantului fara a risca distrugerea respectivului autoturism este de real interes pentru conducatorii auto.
Potrivit playtech.ro, printre modalitatile de economisire a combustibilului se numara folosirea punctului mort al schimbatorului de viteze la momentul in care autovehiculul ruleaza in panta. Facem mentiunea faptului ca aceasta alegere nu este deloc fericita, scoaterea masinii din viteza echivaland cu imposibilitatea controlarii acesteia intr-o situatie de risc.
In cazul autoturismelor produse in ultimii 30 de ani putem vorbi de DFCO, cu alte cuvinte de intreruperea fluxului de carburant la decelerare. Masinile de generatie noua au in dotare cutii de viteze tehnologizate; astfel, indiferent ca acceleratia nu se foloseste, modulul de gestionare a motorului in cazul unei masini avand DFCO in dotare este capabil sa recunoasca daca respectiva masina se afla in coborare, diminuand astfel consumul de carburant.
Motorul va functiona in continuare rotindu-se, acesta si rotile fiind direct conectate prin transmisie. Masina va reincepe procesul de ardere a carburantului la momentul folosirii acceleratiei. In cazul in care se merge la neutru, masina are nevoie sa utilizeze carburantul in vederea mentinerii ralantiului.
Exista opinii potrivit carora octanul in plus ajuta autoturismul si conduce la economisirea carburantului intr-o proportie mai mare, indiferent de modelul de autovehicul; in realitate lucrurile stau putin altfel.
Astfel, trebuie stiut faptul ca fiecare masina de generatie mai noua detine in configuratia sa un „senzor de detonare“, acesta jucand rolul unui microfon de dimensiuni reduse cu rol de analiza a sunetului indicator.
De asemenea, exista in piata auto masini care sunt destinate a fi utilizate cu carburant premium, dar si cu carburant standard. Calculatorul masinii este acela care va regla proportia aer-carburant in scopul castigarii octanului in minus, afectand in general performanta si economia de carburant.
Metode de economisire a combustibilului
Potrivit playtech.ro, trebuie stiut faptul ca autoturismul va folosi mai mult carburant in cazul alimentarii cu o benzina mai scumpa. Pe de alta parte, exista autovehicule setate a folosi benzina standard, astfel neavand capacitatea de a se bucura de octanul in plus conferit de carburantul premium.
O alta modalitate de economisire a carburantului este aceea de a opri motorul masinii atunci cand esti in asteptare la semafor. Stim bine faptul ca masinile de generatie noua au in dotare sisteme Start – Stop care au un scop similar, respectiv realizarea economiei de combustibil.
Intai de toate, trebuie sa cunosti faptul ca Start – Stop-ul de pe masina este o inventie care te ajuta sa ramai cu niste bani in buzunar. De ce aceasta? Pentru ca o astfel de functie reuseste sa optimizeze consumul masinii, fara sa uitam si de rolul ei benefic in protectia mediului, volumul de noxe eliminate fiind mult mai mic in timp ce motorul ruleaza la ralanti, masina fiind oprita la semafor sau in coloana, mai ales in marile orase.
Nu uita nici de uzura bujiilor, senzorii de emisii, convertoarele catalitice care prezinta probleme de functionare, dar nici de cauciucurile umflate prea putin, toate acestea impactandu-ti consumul de carburant.
Plusurile Start & Stop-ului din dotarea autoturismelor
Haide sa o luam cu inceputul. Intai de toate trebuie sa recunosti ca ai de a face cu un sistem destept, care stie sa sa activeze atunci cand masina sta pe loc cu motorul pornit.
In al doilea rand, sistemul are o multitudine de plusuri de ordin tehnic, dintre care iti amintim:
- un volum de combustibil redus utilizat in mers de catre autoturism – de ce asa? Foarte simplu, pentru ca atata timp cat motorul se opreste mai des la semafor sau cand masina pur si simplu asteapta in coloana in timpul drumurilor aglomerate prin oras economia ta va fi mai mare;
- o cantitate mai mica de noxe eliberate in aer – desi ai sa spui ca nu este ceva care sa te afecteze in mod direct, crede-ne pe cuvant ca e mai mult decat important pentru tine, cei din jur si viitorul nostru al tuturor.
- Odata si odata trebuie sa intelegem, cu totii, ca este timpul sa luam o decizie in limitarea poluarii, tu personal putand fi un exemplu din acest punct de vedere. Daca motorul tau se opreste atunci cand esti in trafic si astepti, este logic ca gazele de emisie de la masina sa fie mai putine;
- un motor mai sanatos – poti deduce usor faptul ca orice lucru, cu cat este in functiune pe perioade mai lungi de timp, cu atat cedeaza mai repede. Acesta este si cazul motorului tau, pauzele mai dese nefacand altceva decat sa-i dea acestuia viata in plus.
sursa foto: https://observatornews.ro/