Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?

Pe masura ce motoarele au devenit tot mai puternice si mai complicate, acestea au ajuns sa creasca economia uleiului folosit si sa scada cantitatea de substante poluante emise.

Tehnologia uleiului pentru motor a avansat odata cu motoarele. Industria uleiului a raspuns cerintelor producatorilor auto cu produse satisfacatoare, pe masura asteptarilor. 

Totusi, exista limite in privinta a ceea ce se poate atinge cu motorul conventional, care functioneaza cu benzina.

Asta a condus la dezvoltarea uleilor sintetice, care au capacitatea de a depasi cu mult performanta uleiurilor conventionale. Sigur, acestea costa si mult mai mult.

Deci, este uleiul sintetic potrivit pentru masina ta? Haideti sa comparam in detaliu diferentele dintre tipurile de ulei existente, evaluand avantajele si dezavantajele fiecaruia si sa tragem niste concluzii. 

 

Citeste si despre: ce inseamna vascozitatea uleiului de motor

 

 

Cum sa stii daca masina ta are nevoie de ulei sintetic?

 

Exista 2 raspunsuri diferite la aceasta intrebare, bazate pe cele 2 interpretari ale expresiei "a avea nevoie".

 

Daca cartea masinii mentioneaza ca este nevoie, trebuie sa respecti cerintele mentionate acolo.

 

Aici nu este nimic complicat, daca in carte scrie ca se recomanda ulei sintetic pentru motorul tau, nu trebuie decat sa respecti indicatiile.

Desi inainte, uleiul sintetic era folosit doar pentru vehiculele de inalta performanta, in zilele noastre, mult mai multe autoturisme pot cere ulei sintetic. 

 

Daca te afli in acest caz, trebuie sa il folosesti si sa respecți intervalele mentionate. Nerespectarea indicatiilor nu presupune nu numai stricarea potentiala a motorului, ci si pierderea garantiei in cazul masinilor noi, chiar daca problema care ar putea aparea la motor nu are nici o legatura cu uleilul, ei considera ca nu ai respectat indicatiile cerute de garantie.

 

Ce simptome are un motor care foloseste ulei gresit?

 

- se aprinde Check-Engine;

 

- se aprinde martorul de bord aferent nivelului de ulei, datorita presiunii scazute din motor;

 

- zgomote ale motorului cauzate de presiuni joase sau vascozitate incorecta;

 

Exista si alte motive pentru care este impus uleiul sintetic. Asta se refera la conditiile in care conduci de obicei, la tipul de vehicul pe care il conduci si la ce planuri ai pe termen lung cu masina.

Daca te confrunti cu una dintre urmatoarele conditii, uleiul sintetic ar putea fi necesar sau macar recomandat:

 

- conduci pe vreme extrem de calduroasa, extrem de rece sau in conditii cu mult praf;

- ai o masina de inalta performanta;

- motorul tau este echipat cu turbocompresor;

- remorchezi incarcaturi foarte grele;

- nu respecti la timp intervalele de schimbare ale uleiului;

- planuiesti sa iti pastrezi masina si motorul pentru cat mai mult timp;

- pleci in multe calatorii scurte.

 

Pe de alta parte, uleiul conventional este in regula in urmatoarele cazuri, presupunand ca manualul zice ca e ok:

- traiesti intr-o zona cu climat temperat (nici prea cald, nici prea frig);

- iti inchiriezi masina;

- nu pastrezi masina mai mult de 5 ani;

- ai o masina mai veche care utilizeaza sau consuma o cantitate semnificativa de ulei.

 

Este uleiul sintetic potrivit pentru motorul masinii tale?

 

Cu siguranta uleiul sintetic este un produs mult mai bun decat uleiul conventional. Este mult mai performant si mai eficient, iti protejeaza motorul mai bine, reduce frictiunea pentru "conversarea" motorului si merge mai lin cand e frig sau foarte cald.

Uleiul sintetic a fot testat si garantat si folosit mult timp in motorsport deci il poti folosi cu incredere. Din pacate, este si foarte scump.

 

Daca nu te incanta sa platesti atata pentru sintetic, dar vrei totusi mai multa protectie pentru motorul masinii tale, poti gasi o cale de mijloc, un ulei partial sintetic.

Daca inchiriezi sau cumperi masini frecvent si conduci rar in conditii extreme de vreme, uleiul conventional este in regula, daca este schimbat la intervalele potrivite ( vezi manualul masinii ).

Indiferent de ce tip de ulei alegi sa folosesti, aminteste-ti sa il schimbi regulat dar sa schimbi si filtrele masinii conform recomandarile din manual.

Haide sa privim mai indeaproape cum functioneaza uleiul tau si ce diferente sunt intre sintetic, conventional si cele partial sintetice.

 

Care este rolul uleiului in motorul vehiculului tau?

 

Uleiul care circula prin motorul tau are o multime de functii importante:

- impiedica partile metalice aflate in miscare sa se atinga direct;

- reduce frictiunea;

- indeparteaza orice rezid;

- protejeaza motorul impotriva uzarii premature;

- previne coriziunea.

 

Uleiurile din ziua de azi sunt un amestec complex de chimicale de aproximativ 80% solutie pe baza de ulei si 20% aditivi. Aditivii ajuta uleiul sa reziste mai mult, sa curga mai usor si sa supravietuiasca in conditii grele, cum ar fi temperaturi extreme.

 

Ce este uleiul sintetic?

 

Uleiul sintetic este facut din compusi chimicali artificiali. Compusii pot fi derivati din produse pe baza de petrol sau din alte materiale chimice in stare naturala.

Ce au in comun este nivelul mai inalt de performanta in comparatie cu uleiurile conventionale. Uleiurile sintetice sunt adaptate special pentru a functiona in situatii care depasesc uleiurile conventionale.

 

Pe langa imbunatatire, la fel ca si uleiul normal, cel sintetic este purificat, distilat si redus la constructia lui moleculara initiala. Astfel, se elimina impuritatile, care raman in uleiul normal.

De asemenea, permite moleculelor individuale sa fie refacute pentru cerintelor motoarelor din ziua de azi, fiind capabile sa protejeze mai bine motorul si sa ii sporeasca performanta. Asta face uleiul sintetic de baza. 

Urmeaza apoi pachetul special de aditivi – o parte esentiala a uleiului sintetic. Acesti aditivi sunt de obicei de calitate superioara, si functioneaza mai bine datorita structurii speciale a uleiului sintetic de baza. Motoarele in general functioneaza mai lin cu un ulei sintetic. 

 

Citeste si despre: semne ca masina necesita revizie si schimb de ulei

 

Beneficiile uleiului sintetic:

 

- reduce uzura cand motorul este rece;

- curge si lubrifica mai bine la temperaturi joase;

- rezista subtierii la temperaturi mari;

- rezista mai bine la oxidare, namolire si stricare intr-un final;

- rezista mai mult timp;

- sporeste eficienta motoarelor pe benzina.

- imbunatateste protectia impotriva depunerii de cenusa si resturi in motoarele turbo;

- permite mai multi cai putere datorita frictiunii reduse;

- creeaza o mai mare siguranta in conditii extreme (temperaturi foarte joase sau foarte ridicate, nivel prea scazut de ulei etc).

 

Ulei sintetic vs ulei conventional

 

Uleiul sintetic il depaseste pe cel convențional cand vine vorba de performanta. Un studiu recent arata ca uleiul sintetic protejeaza motorul cu 47% mai bine decat uleiul conventional.

E mult mai stabil, curge mai bine la temperaturi joase, aditivii sunt mai rezistenti si reduc mai mult uzarea motorului. Deci, daca performanta e singurul lucru pe care il iei in considerare, alege uleiul sintetic.

 

Dar apare problema costului. Asta este problema principala a soferilor preocupati de economie. Uleiul sintetic costa de aproximativ 2 ori mai mult decat cel conventional. Merita oare?

Teoretic vorbind, da, merita. Uleiul sintetic este un produs superior. Isi va scoate banii, intrucat e mai spornic intr-o varietate de conditii.

Este de asemenea un produs mult mai complicat de obtinut, lucru care contribuiie la ridicarea pretului. Primesti ceea ce ai platit si toate masinile sunt in avantaj.

Studiul a estimat ca pretul ridicat al uleiului sintetic ar ajunge ca intretinerea masinii ar putea sa te coste in plus circa 20 de lei pe luna. Considerand cat ar costa rezolvarea unei probleme la motor, acest pret ar putea parea un chilipir. 

 

Ulei cu amestec sintetic vs ulei sintetic 100%

 

Exista o cale de mijloc, creand un nou tip de ulei, care este un amestec intre uleiul convențional si uleiul sintetic, si impartind diferența de cost, exista o varietate de produse pe raft, de la bun-mai bun-cel mai bun.

Amestecul sintetic este la mijlocul diferentei relativ mare de pret intre uleiul sintetic si cel convențional.

 

Cand este indicat sa folosesti un ulei cu amestec sintetic? Este strict o alegere din partea ta. Daca in mod categoric refuzi sa cheltuiesti cat costa uleiul 100% sintetic, dar totusi simti nevoia unei protectii mai mari decat cea oferita de uleiul conventional, atunci amestecul sintetic este optiunea perfecta pentru tine.

 

Un sfat final de ținut minte: daca manualul vehiculului tau specifica exact ca numai uleiul sintetic este potrivit, NU substitui cu amestecul sintetic. Ti se va anula garantia si poti sa platesti mult mai multi bani cand vei desface motorul sa il repari.

 

Schimb de uleiului sintetic vs schimb de uleiului normal

 

In timpul schimbului, uleiul vechi este extras din motor si inlocuit cu ulei nou. Vechiul tau filtru de ulei este de asemenea inlaturat si inlocuit cu altul. Indiferent de tipul de ulei pe care il folosesti, procesul implica acelasi efort. 

Singura diferenta notabila este tipul de ulei si pretul sau. Uleiul sintetic costa mai mult, deci si schimbarea lui, implicit, va costa mai mult.

Intervalul de schimbare a uleiului ar trebui sa fie la fel in ambele situatii. Consulta manualul masninii pentru mai multe detalii.

Daca te opresti de multe ori pe drum cand conduci, ar trebui sa verifici programul reparatiilor severe pe care producatorii le recomanda, care de obicei recomanda schimbari mai frecvente ale uleiului.

 

Despre intervale prelungite de schimbare 

 

Unii producatori de uleiuri sintetice promit ca uleiurile lor au nevoie de schimbare la intervale mai extinse. Extinderea acelui interval va reduce efectiv costurile schimbarilor daca te raportezi la pret-per-km. Dar nu este atat de simplu.

Daca masina ta este in garantie, trebuie sa respecti intervalele de schimbare a uleiului date de producator, indiferent de tipul de ulei folosit.

Altfel, iti vei pierde garantia. Indiferent de cat de mult promite uleiul tau sa reziste, el este constant contaminat cu biprodusi de combustie.

Ei se acumuleaza in aceeasi cantitate, indiferent de tipul de ulei folosit. Schimbarea uleiului indeparteaza acesti contaminanti, deci cu cat mai mult stau in uleiul tau, cu atat mai mult rau produc.

 

 

Citeste si despre: top greseli care se fac cand schimbi uleiul de motor

 

 

Sursa foto: caranddriver.com, autoblog.com, timesofsandiego.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate