Cum sa cureti clapeta de acceleratie?

Cum sa cureti clapeta de acceleratie?

Atunci cand ralantiul masinii este dur, masina accelereaza in suturi si check-engine-ul se aprinde in bord, poti sa ai o problema cu clapeta de acceleratie a masinii.

Astazi masinile cu injectie depind de o clapeta de acceleratie complet functionala si curata pentru a aproviziona cu aer fiecare cilindru. Clapeta de acceleratie controleaza fluxul de aer care ajunge in motor in functie de necesitatea acestuia. 

Cand mizeria de pe drum, calamina si alte materiale intra in componentele care alcatuiesc clapeta de acceleratie, capacitatea masinii de a arde eficient amestecul de combustibil este afectata.

Clapeta de acceleratie a fost o componenta vitala din momentul in care sistemele bazate pe injectia de combustibil au devenit mai populare decat carburatoarele incepand cu anii 80. Sistemele de injectie au devenit de atunci sisteme fin reglate, controlate si operate electronic, imbunatatind eficienta arderii combustibilului cu 70% in ultimii treizeci de ani.

Clapeta de acceleratie nu s-a modificat mult din punct de vedere mecanic sau functional de la primele sisteme mecanice de injectie a combustibilului. Un lucru care a ramas important este pastrarea clapetei perfect curate. Exista mai multe metode ce se folosesc astazi pentru a pastra sistemele de combustie curate.

O metoda este scoaterea sistemului de injectie si curatarea lui fizica. Se intampla mai rar, dar exista multi proprietari care fac si acest pas pentru a se asigura ca sistemul lor de injectie este pe cat se poate de eficient. In mod normal, acest lucru este facut atunci cand proprietarul masinii observa ca motorul nu are arderile la fel ca inainte si motorul parca pierde din putere.

O alta metoda implica utilizarea aditivilor de combustibil creati pentru a curata sistemele de injectie. Exista o multime de aditivi creati de diversi producatori care afirma ca pot curata sistemele de injectie de la porturile de injectie pana la lamela clapetei de acceleratie.

Totusi, adevarul despre aditivi este ca, daca ajuta un sistem, adesea au un efect negativ asupra altuia. Cei mai multi aditivi de combustibil sunt facuti din materiale abrazive sau „catalizatoare”. Catalizatorul ajuta moleculele combustibilului sa se desfaca mai usor in molecule mai mici si mai usor de ars, dar poate cauza zgarieturi pe peretii cilindrului sau pe alte componente metalice asa ca noi nu recomandam acest procedeu de curatare.

O a treia metoda este folosirea solutiilor de curatare pentru carburator sau alte solutii degresante. Metoda corecta de curatare a clapetei de accelerare este scoaterea ei din masina si curatarea completa cu un degresant care este special conceput pentru componentele sistemului de combustie.

Cei mai multi producatori recomanda sa scoti si sa cureti corpul clapetei de acceleratie la fiecare 160.000 km.Totusi o idee buna este sa cureti corpul clapetei montat pe masina la fiecare 50.000 km.

 

Citeste si despre: totul despre clapeta de acceleratie

 

In acest articol ne vom concentra asupra metodelor recomandate pentru curatarea corpului clapetei de acceleratie.

 

Partea 1 din 3: Intelegerea simptomelor unei clapete de acceleratie murdare

De obicei, o clapeta de acceleratie murdara restrictioneaza fluxul de aer si combustibil in motor. Aceasta duce la aparitia unor simptome care au impact asupra functionarii intregului vehicul. Unele din cele mai comune semne de avertizare a unei clapete de acceleratie murdare ce necesita curatare pot include:

Vehiculele au probleme la schimbarea in trepte de viteza superioare ( cutie automata ). Un sistem murdar de injectie a combustibilului de obicei are mai intai impact asupra schimbarii treptei de viteza.

Motoarele din ziua de azi sunt foarte bine acordate si adesea monitorizate de senzori in bord si sisteme de computer. Cand clapeta de acceleratie este murdara, plaja turatiei motorului coboara, facand motorul sa se poticneasca si sa intarzie timpul de raspuns al masinii la trecerea intr-o treapta superioara de viteza.

Ralantiul masinii este dur. De obicei, o clapeta de acceleratie murdara are impact asupra felului in care motorul merge la ralanti. Acest lucru este cauzat de excesul de calamina acumulat pe lamele clapetei sau pe corpul clapetei. Singurul mod prin care se poate indeparta calamina acumulata este curatarea fizica a corpului clapetei de acceleratie.

Motorul se poticneste in timpul accelerarii sau pe romaneste, masina accelereaza in suturi. De cele mai multe ori, cand clapeta este murdara sau infundata cu calamina in exces, fluxul de combustibil si armonicile motorului sunt afectate in mod negativ. Cand corpul clapetei este murdar, acordarea armonica devine dura si motorul se poticneste in timp ce traverseaza plaja de putere.

Se aprinde beculetul din bord de “verificare a motorului” sau Check-Engine. In unele situatii, corpul murdar al clapetei de acceleratie anunta cativa senzori ai sistemului de injectie de problema aparuta. Acestia aprind cateva beculete de avertizare precum “Putere redusa” si/sau “Verifica motorul”. Poate sa apara si un cod de eroare OBD-II in Modulul de Control al Motorului care trebuie descarcat de un mecanic profesionist folosind aparate de diagnosticare potrivite.

Acestea sunt doar cateva din semnele obisnuite de avertizare ale unei al clapetei de acceleratie murdare ce necesita curatare. De cele mai multe ori, poti curata corpul clapetei cand este instalat pe vehicul. Totusi, daca acesta este controlat 100% electronic va trebui sa fii foarte atent cand vei incerca sa cureti lamelele interioare ale corpului. Clapetele controlate electronic sunt extrem de bine calibrate si cand se incearca curatarea manuala a lamelelor, acestea se decalibreaza. Este recomandat ca un mecanic calificat sa curete corpul clapetei daca acesta este operat electronic.

Asa cum am mentionat mai sus, in acest articol vom oferi cateva sfaturi despre cum sa cureti clapeta de acceleratie cand este instalata pe masina. Ne referim la o clapeta care este actionata mecanic de un cablu.

Sistemele electronice ale corpului clapetei ar trebui scoase inainte de curatare. Consulta manualul de service al masinii tale pentru pasii necesari repararii unor asemenea probleme, dar intotdeauna tine cont de parerea unui mecanic calificat pentru curatarea unei clapete de acceleratie controlata electronic.

Partea 2 din 3: Curatarea clapetei de acceleratie cand este instalata pe masina

Pentru a curata clapeta de acceleratie cand este instalata pe motor vei vrea sa afli daca corpul este operat manual de un cablu. La masinile mai vechi, clapeta unui motor pe injectie este operata de un cablu care este atasat fie de pedala, fie de un sistem electronic de control.

Motivul pentru care trebuie sa iei in considerare acest lucru este ca clapetele electronice sunt calibrate cu un joc extrem de strans al lamelelor. Cand vei curata manual corpul clapetei, vei curata si lamelele. Aceasta poate cauza functionarea incorecta a corpului electronic al clapetei. Se recomanda sa scoateti corpul clapetei din vehicul sau sa apelati la un mecanic profesionist.

 

Citeste si despre: sistemul electronic de accelerare-drive by wire

 

Asigura-te ca verifici in manualul de utilizare sau in cel de service daca clapeta este controlata de un cablu manual inainte de a incerca sa cureti aceasta piesa cand e pe vehicul. Daca este electronic, fie scoate-o pentru a o curata, fie apeleaza la un mecanic calificat.

Ustensile necesare:

2 tuburi de solutie de curatat clapeta de acceleratie;

carpe;

set de chei tubulare;

manusi;

filtru de aer nou;

surubelnita cu cap lat si cu cap cruce;

chei cu clichet.

Nota: Poarta manusi pentru a-ti proteja mainile.

Pasul 1: Scoate cablurile bateriei. Cand lucrezi sub capota masinii, vei fi in apropierea conexiunilor electrice. 

Intotdeauna scoate cablurile de la bornele bateriei inainte de a scoate alta componenta.

Pasul 2: Scoate protectia filtrului de aer, senzorul fluxului de aer si furtunul de alimentare. Scoate clamele care tin capacul filtrului de aer pe carcasa. Scoate conexiunile sau clamele care tin senzorul fluxului de aer pe furtunul inferior de alimentare. 

Pasul 3: Scoate furtunul de alimentare cu aer din corpul clapetei. Imediat ce furtunul de alimentare cu aer a fost slabit, va fi nevoie sa desprindeti conexiunea acestuia de pe corpul clapetei.

In mod obisnuit aceasta conexiune este prinsa cu un colier. Slabeste acest colier pana cand furtunul de alimentare aluneca de pe corpul clapetei de acceleratie.

Pasul 4: Scoate complet carcasa alimentarii cu aer. Dupa ce toate conexiunile sunt slabite, va trebui sa scoti intreaga carcasa a sistemului de alimentare cu aer din compartimentul motor.

Pune-o deoparte deocamdata, dar pastreaz-o la indemana deoarece va trebui sa o reinstalezi dupa ce corpul clapetei de acceleratie a fost curatat.

Pasul 5: Inlocuieste filtrul de aer. De cele mai multe ori, problemele cauzate de clapeta de acceleratie murdara pot fi datorate si unui filtru murdar de aer.

E o idee buna sa instalezi un filtru nou de aer de fiecare data cand cureti clapeta de acceleratie. Aceasta asigura ca motorul tau are oportunitatea de a functiona pe deplin eficient odata ce s-a efectuat curatarea.

Pasul 6: Curatarea clapetei de acceleratie. Procesul de curatare a clapetei de acceleratie cand se afla pe masina este unul relativ simplu.

Desi fiecare clapeta de acceleratie este unica pentru fiecare producator si model, pasii de curatare sunt relativ aceeasi.

Stropeste cu un spray de curatare in interiorul alimentarii clapetei. Inainte de a incepe sa cureti clapeta cu o carpa, stropeste din plin si lamele si carcasa cu solutia de curatare.

Lasa solutia de curatare sa actioneze un minut sau doua. Stropeste cu solutie de curatat o carpa curata si curata in interiorul corpului clapetei. Incepe sa cureti mai intai in interiorul carcasei, apoi sterge cu carpa intreaga suprafata.

Deschide lamelele cu ajutorul cablului de control. Sterge interiorul si exteriorul lamelelor cu atentie, dar cu fermitate destula incat sa indeparteze acumularea de calamina in exces. 

Pasul 7: Verifica marginile clapetei de uzura si acumulare de calamina. Dupa curatarea carcasei, inspecteaza lamele interioare si curata marginile acestora.

In multe cazuri, aceasta este cauza functionarii defectuoase a clapetei de acceleratie, dar este trecuta cu vederea de mecanicii amatori.

Inspecteaza de asemenea lamelele de coroziune, crestaturi sau distrugeri. Daca sunt distruse ia in calcul sa inlocuiesti aceasta piesa cat timp ai acces la ea.

Pasul 8: Verifica si curata supapa de control a clapetei de acceleratie. In timp ce lucrezi la corpul clapetei, e o idee buna sa scoti si sa inspectezi supapa de control a clapetei.

Pentru acest lucru, cauta in manualul de service instructiunile. Odata ce supapa de control a fost scoasa, curata interiorul carcasei la fel cum ai curatat corpul clapetei. Pune la loc supapa de control a clapetei dupa curatare.

Pasul 9: Remonteaza componentele in ordine inversa scoaterii lor. Dupa ce ai curatat supapa de control a clapetei de acceleratie si corpul clapetei, pune la loc totul si fa un test de functionare.

Montarea se face in ordine inversa scoaterii, dar trebuie sa urmezi aceste instructiuni. Ataseaza furtunul de alimentare cu aer de corpul clapetei de accelerare si strange-l, apoi ataseaza senzorul fluxului de aer. Monteaza capacul carcasei filtrului de aer si reconecteaza cablurile bateriei.

 

Partea 3 din 3: Testarea functionarii clapetei de acceleratie dupa curatare

 

Pasul 1: Porneste motorul. Nu ar trebui sa ai probleme la pornirea motorului.

S-ar putea sa observi un pic de fum alb la teava de esapament. Aceasta se datoreaza excesului de solutie de curatat din alimentarea cu aer a clapetei de acceleratie.

Asigura-te ca ralantiul este lin si consistent. In timpul curatarii e posibil ca lamelele clapetei sa fie un pic deranjate de pe pozitie. Daca s-a intamplat acest lucru, exista un surub de reglare care va ajusta ralantiul manual.

Pasul 2: Condu masina. Asigura-te ca motorul urca plaja de turatie cand testezi masina.

Daca ai probleme cu schimbarea treptelor de viteza, verifica si aceasta functionalitate a masinii in timpul testului. Mergi cu masina 15-25 km pe autostrada si porneste pilotul automat pentru a vedea daca acest sistem functioneaza corect.

 

Citeste si despre: motorul masinii oscileaza la ralanti

 

Sursa foto: cartreatments.com, bestride.com, indiamart.com, forums.tdiclub.com, moparmagazine.com

Articole similare

Modelul 2.5 R5 TDI PD este urmatoarea generatie de motor diesel de 2,5 litri in linie dupa modelul 2.5 R5 TDI.

VW R32 este un motor de 3.2 litri VR6 cu aspiratie naturala bine cunoscut de pe modelul VW Golf R32 mk4 / 5.

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de oxigen ( cilindrul 1 – senzorul 3 ).

Sistemul de control pentru croaziera adaptabil – tempomat – contribuie la evitarea accidentelor, mentinand permanent autovehiculul la o distanta sigura.