Cum sa cureti filtrul de particule - DPF la Volvo XC90?

Cum sa cureti filtrul de particule - DPF la Volvo XC90?

Un mare dezavantaj al masinilor diesel il reprezinta filtrul de particule. Daca ti-ai cumparat Volvo XC90 si ai probleme cu filtrul de particule citeste cuvant cu cuvant acest articol pentru a scapa de probleme viitoare foarte costisitoare. In articol o sa discutam despre toate variantele prin care poti curata filtrul de particule, chiar si singur acasa.

Incepem articolul cu o scurta prezentare a sistemului diesel de filtrare a gazelor de evacuare. Ce este DPF-ul?

Filtrul de particule este un dispozitiv de filtrare a gazelor care este situat pe partea de post-ardere. El este proiectat sa retina particulele gazelor de evacuare mici de pana la 0.01 μm. DPF-ul poate fi gasit inainte sau dupa catalizator, in cazuri rare el poate fi montat si intre doua catalizatoare.

De ce se monteaza filtrul de particule inainte de catalizatorul masinii?

Pentru ca DPF-ul are nevoie de o temperatura mare pentru a se regenera. Eficienta sa este situata intre 95 - 100%, astfel reducand considerabil emisiile de particule nearse si cenusa din gazele de ardere, aceste particule fiind direct daunatoare pentru oameni, ele fiind usor de inhalat, raman in suspensie si se fixeaza pe peretii plamanilor, fiind cancerigene.

Cand a aparut prima data filtrul de particule?

La motoarele Diesel, primele masini cu DPF si-au facut aparitia incepand cu normele de poluare Euro 4, iar incepand cu normele de poluare Euro 5 (din 2009 in Uniunea Europeana) fiind obligatoriu pentru toate motoarele diesel.

Ca masina are filtru de particule suna bine, intr-un fel masinile se vand cu ideea ca salvezi lumea de la poluare, nu? In niciun caz filtrul nu elimina poluarea, in cel mai bun caz el doar o mascheaza. O sa detaliem la finalul articolului.

Pana atunci haideti sa analizam o intrebare foarte des intalnita. Care este durata de viata a unui filtru de particule - dpf la Volvo XC90?

Un filtru dupa 10 ani cam ajunge la finalul vietii si problemele incep sa fie din ce in ce mai dese si costisitoare. Cand ajungem in acest punct filtrul trebuie curatat sau inlocuit. Inlocuirea costa mult si probabil stiti deja asta, de la cateva mii de lei pana la cateva mii de euro. Curatarea costa cam 100 de euro plus manopera pentru montare si demontare. Sunt si multe ateliere in Romania care sparg filtrul de particule.

Nu va recomandam sa faceti asta pentru ca este ilegal, masina nu va mai putea trece ITP-ul si daca veti fi opriti de RAR in trafic vi se vor confisca placutele de inmatriculare si talonul. Odata ajunsi la RAR pentru verificarea starii masinii va trebuie sa montati un filtru de particule original, altfel nu veti mai putea circula cu masina in Romania.

Pot curata DPF-ul la Volvo XC90 acasa?

Da, sunt multe solutii pe internet, care costa sub 50 de lei si care functioneaza de minune. Turnati solutia in rezervorul masinii si o lasati sa lucreze. Cititi instructiunile solutiei, unele au nevoie de un rezervor plin pentru a lucra.

Cum aflu cat de incarcat este filtrul de particule la Volvo XC90?

Am spus-o de multe ori. Alege un mecanic, un service, un atelier care sa lucreze tot timpul la masina ta si care sa fie specializat pe marca respectiva. Ca orice ramura a unei profesii, si in mecanica exista oameni care se specializeaza pe anumite marci.

Ca si la medic, vreau sa ma duc la un ortoped cand ma doare piciorul, nu la medicina generala. Detii Volvo XC90, du-te cu ea la un service, mecanic, atelier de colt, nu conteaza dar care sa repare in mod general doar marca asta.

Cum afla ei care este gradul de incarcare al dpf-ului?

Totul se face cu un tester cu care vor vedea parametrii in timp real printre care si gradul de incarcare al filtrului de particule, cand a facut masina ultima regenerare, cat a durat sa o faca, daca a avut comenzi de regenerare blocate de ecu pentru ca nu a indeplinit conditiile necesare, cat combustibil a folosit in timp ce facea asta, cand trebuie facuta urmatoarea, etc.

Poti folosi solutia de la Protec pentru curatare dupa ce pui masina pe tester. Dupa ce o folosesti pune iar masina pe tester si interpreteaza diferentele.

Cum se face regenerarea fortata a dpf-ului la Volvo XC90?

Regenerarea fortata trebuie facuta doar de cineva specializat in dpf-uri. Este o operatiune periculoasa si masina daca are defecte majore poate lua foc. Masina trebuie sa indeplineasca niste conditii obligatorii. Ai grija ca toata operatiunea sa se faca in exterior. Regenerarea fortata se face tot din tester si este destul de periculoasa, nu recomandam sa se faca asta decat daca este ultima solutie posibila.

Cum se face regenerarea in mers a filtrului de particule ( DPF ) la Volvo XC90?

Masina isi face singura regenerarea in mers dar este bine sa stii si tu cum sa o comanzi la nevoie.

La fel ca la regenerarea fortata, cea din mers trebuie sa indeplineasca o serie de conditii. Logica regenerarii in mers este sa se intample in afara orasului pentru a reduce poluarea din orase. Filtrul de particule acumuleaza gazele in oras si la primul drum mai lung in afara se incalzeste atat de tare incat micsoreaza mult depunerile si le elimina sub forma de fum alb gros. Astfel poluarea ajunge in afara orasului, ceea ce spuneam mai sus, ca totusi poluarea se intampla undeva.

Ce trebuie sa faci pentru a baga masina in regenerare a filtrului de particule?

Pentru regenerarea in mers la Volvo XC90, trebuie sa mergi cu ea turata ( recomandam pe autostrada sau undeva unde sti bine drumul ), sa stai intre 3.000 si 3.500 de turatii pe minut, timp de 20-30 de minute, la viteze de peste 100 de km/h pentru a permite si racirea cu aer a motorului. Temperatura din filtru ajunge la peste 800 de grade Celsius si marunteste efectiv depunerile si le elimina in atmosfera sub forma de fum alb.

Daca masina ta ajunge sa isi faca foarte des regenerare a filtrului, din 10 in 10 km, inseamna ca filtrul este tot timpul incarcat aproape de maxim. Verifica de ce sta tot timpul cu un grad mare de incarcare, sanse mari ca problema sa nu apara de la el.

Citeste si...
Preturile RCA vor varia in functie de localitatea in care este inmatriculata masina
Preturile RCA vor varia in functie de localitatea in care este inmatriculata masina

Se modifica preturile pentru RCA. Afla care sunt localitatile cu cele mai mari preturi! Pretul politelor de asigurare RCA vor vari...

Este sigura o masina cu GPL?
Este sigura o masina cu GPL?

Tot mai multe persoane opteaza pentru utilizarea autoturismelor cu sistem GPL, mai ales in zonele foarte aglomerate sau daca trebu...

Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?
Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?

Pe masura ce motoarele au devenit tot mai puternice si mai complicate, acestea au ajuns sa creasca economia uleiului folosit si sa...

Cum procedezi daca masina ta este lovita din spate?
Cum procedezi daca masina ta este lovita din spate?

Operatiunile obligatorii de intreprins in conditiile in care autovehiculul condus este tamponat din spate Potrivit explicatiilor o...