Cum sa repari un etrier de frana blocat?

Cum sa repari un etrier de frana blocat?

Etrierul este un element foarte important al sistemului de franare cu disc. Acesta serveste la prinderea si fixarea placutelor de frana asigurand astfel mobilitatea acestora in timpul franarii.

Partea importanta este cea care tine placutele si se strange pe disc datorita unui piston hidraulic. Acest pistonas se poate bloca, dar nu in totalitate.

Etrierul cu constructie fixa

Nu include stifturi de ghidare, iar pistoanele sunt localizate de ambele parti ale discului de frana. Astfel la franare, lichidul sub presiune este trimis catre toate cilindrele simultan determinand miscarea placutelor interioare, cat si a celor exterioare. Placutele sunt tinute departate cu ajutorul arcurilor de distantare.

Schimbarile bruste de temperatura au un efect negativ asupra mansoanelor de cauciuc si accelereaza procesul de coroziune, astfel putand cauza indoirea discului de frana determinand de multe ori blocarea franelor.

Atunci cand etrierul este blocat consumul va fi unul mai ridicat, puterea masinii nu va mai fi aceeasi mai ales daca aceasta functioneaza cu o roata blocata. Murdaria acumulata impiedica miscarea libera a pistoanelor si stifturilor de ghidare.

Daca mansoanele de cauciuc care sunt menite sa protejeze partile mobile de actiunea agresiva a mediului sunt deteriorate atunci se sporeste riscul de defectare a pistoanelor si stifturilor.

Blocarea poate sa apara si atunci cand lichidul de frana nu este schimbat la timp. Acesta fiind higroscopic cu timpul acumuleaza apa ceea ce duce la corodarea pistonului si stiftului.

Trebuie sa tinem cont de faptul ca pentru gresarea stifturilor de ghidare trebuie sa folosim o unsoare speciala care este rezistenta la temperature inalte. Unsoarea nepotrivita va duce la uscare sau se va scurge deteriorand si partile din cauciuc.

Un etrier cu carcasa sau suprafata pistonului uzata poate inclina sau se poate bloca. Murdaria acumulata in locurile de uzura impiedica miscarea libera a partilor mobile. Patrunderea aerului va grabi aparitia coroziunii.

Daca vom utiliza un lichid de frana nepotrivit si fluidul este prea vascos, pistoanele nu vor reveni la pozitia lor initiala. In plus de atat, pistoanele din material polimeric sau compozit se pot umfla la un contact cu lichidul nepotrivit. Pentru a rezolva aceasta problema a etrierului de frana blocat trebuie sa parcurgem o serie de pasi.

In primul rand aveti nevoie de un kit de reparatie etrier, lichidul de frana si placute noi pentru toata puntea.

Apoi se scoate roata, se desface partea de etrier care tine placutele si se scoate afara pistonasul, etrierul. Se verifica garnitura si se pun placutele noi. Se monteaza pistonasul la loc, aici trebuie sa fiti foarte atenti sa nu il infiletati gresit pentru ca astfel o sa aveti nevoie de un alt etrier.

Se pune garnitura noua se monteaza la locul lui, se strang suruburile, puneti capacele, dar nu uitati sa ungeti suruburile sau canalul de pe care aluneca etrierul (depinde de caz). Sa nu uitam apoi sa facem si aerisirea. Trebuie sa verificati pierderile de lichid, senzorii de placute frana, daca sunt, lichidul de frana inainte si dupa proba.

O eroare des intalnita este aceea de a lasa frana de mana trasa peste noapte, in lunile de iarna. Dimineata veti avea surprinderea ca etrierele spate sunt blocate, adica lipite de discuri, desi ai lasat frana. Placutele raman lipite de disc si mecanismul cu arc care le elibereaza este si el inghetat.

Insa daca este prea tardiv si avem frana spate blocata, numai apa foarte calda aruncata peste etrier ne va scoate din bucluc.

Ca si concluzie trebuie sa tinem cont de faptul ca etrierul este o piesa auto care nu trebuie neglijata. Doar buna functionare a acestuia ne va asigura eficienta sistemului de franare, precum si siguranta dumneavoastra, cat si cea a pasagerilor.

Sursa foto: liveabout.com, dfwsbr.com, carfromjapan.com

Citeste si...
Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?
Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Cu totii stim ce presupune rodajul, dar oare ce inseamna el din punct de vedere tehnic? Ce se intampla mai exact cand faci rodajul...

Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?
Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?

Spoilerul nu este o componenta auto care echipeaza masina intamplator sau doar de design. Rolul sau este acela de a fluidiza aerul...

Trebuie sa folosesc lichid de parbriz sau apa este suficienta?
Trebuie sa folosesc lichid de parbriz sau apa este suficienta?

Lichidul de parbriz este un lichid pe care multi soferi il ignora de obicei, dar care poate avea un rol esential in siguranta ta i...

Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?
Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?

Cum trebuie sa procedez? Este bine sa semnalizez chiar daca nu mai este nicio masina pe langa mine? Trebuie sa tin semnalizarea po...