Cum sa verificati daca releul este bun?

Cum sa verificati daca releul este bun?

Daca ceva nu este in regula cu sistemul electric al masinii dumneavoastra, sunt sanse mari ca releul sa fie de vina.

Orice vehicul are o varietate de componente electrice care alimenteaza multe sisteme ale masinii, de la sistemul de aer conditionat la faruri si multe altele. Cand ceva nu merge bine, este destul de dificil sa diagnosticati problema in sine, dar cand vine vorba de dispozitivele electronice ale unui vehicul, exista o sansa mare ca problema sa fie legata de releu.

Mai multe componente electrice dintr-un vehicul sunt controlate de relee. Acestea functioneaza ca intrerupatoare, lasand un circuit sa controleze altul, in ciuda diferentelor de amperaj.

Atunci cand se deterioreaza este important sa stim care este problema, astfel sa pooata fi rezolvata fara sa deterioreze vehiculul. Din fericire, testarea unui releu este o sarcina pe care o pot face chiar si mecanicii amatori.

Ce este un releu?

Releele pot fi gasite in aproape orice vehicul si sunt utilizate chiar si in aplicatii maritime sau aviatice. Sunt utilizate, in general, pentru a permite unui circuit cu amperaj scazut, sa controleze un circuit cu amperaj mai mare. Releele actioneaza ca un comutator, permitand circuitului cu amperaj mai mic sa activeze sau sa opreasca circuitul cu amperaj ridicat.

De exemplu, imaginati-va farurile masinii. Daca am conecta luminile direct la comutatorul de oprire/pornire din tabloul de bord, amperajul ar putea depasi capacitatea comutatorului, ceea ce poate provoca topirea firelor si chiar incendii in unele cazuri. Releele pot controla, de asemenea, mai multe sisteme simultan.

Masuri de siguranta

Testarea releului este un proces simplu, dar nu renuntati la siguranta. Este o idee buna sa tineti cont de aceste lucruri cand lucrati cu relee:

  • daca ati constatat ca releul trebuie inlocuit, nu inlocuiti niciodata releul cu altul aleatoriu. Un releu gresit poate provoca un scurtcircuit sau o supratensiune de energie ce poate duce la deteriorarea intregului sistem electric
  • daca releul este deteriorat intern, poate provoca arderea sau topirea cablurilor. Evitati modificarea releului in vreun fel
  • nu incepeti sa lucrati cu relee sau orice altceva care implica electricitate, intr-un spatiu care contine gaze inflamabile, cum ar fi benzina sau alti combustibili
  • chiar daca sunteti destul de priceput cand vine vorba despre sisteme electrice, consultati intotdeauna manualul de service al vehiculului, pentru a indentifica si a intelege sistemul de relee si cablaje

Verificarea releelor masinii dumneavoastra este un proces simplu, care nu necesita o varietate de instrumente. Pentru a verifica daca un releu este defect, aveti nevoie de: un bec, un multimetru si manualul de service al vehiculului.

Cum testati un releu?

  1. Localizati releul pe care trebuie sa il testati. Daca nu il puteti gasi, de obicei este sub bordul masinii, consultati manualul de service al vehiculului la capitolul electric si schema de conexiuni
  2. Cel mai usor ar fi sa inlocuiti releul cu unul nou. Dar problema poate sa reapara, ce l-a deterioat pe primul releul, se poate intampla si cu al doilea. Inspectati si curatati conectorii in timp ce releul este scos
  3. Luati un multimetru si setati-l pe Ohmi. Atingeti cablurile peste pinii bobinei si masurati rezistenta. Orice rezultat intre 50 si 120 Ohmi este in regula. Orice rezultat in afara acestui rezultat inseamna ca avem nevoie de un releul nou
  4. Lasati multimetru pe Ohmi sau continuitate. Atingeti pinii comutatorului. Rezultatul trebuie sa fie “deschis” sau “OL”
  5. Alimentati bobina electromangnetica cu o baterie de 9-12 V, peste pini. Releul ar trebui sa faca un “click”, pe masura ce bobina se alimenteaza si inchide comutatorul. Polaritatea nu conteaza pe acest releu cu 4 pini, dar este vitala pe un releu cu diode
  6. Cu bobina inca alimentata, punteti jumperul pozitiv al bateriei la firul unui comutator. Conectati becul de testare (lampa de testare) la celalalt fir al comutatorului si masa. Lampa trebuie sa se aprinda, daca dati jos jumperul pozitiv, lampa trebuie sa se stinga
  7. Testati tensiunea releului la comutator. Scoateti lampa de testare, setati multimetru pe volti DC si atingeti pinii comutatorului. Rezultatul trebuie sa corespunda tensiunii bateriei
  8. Testati comutatorul pentru rezistenta corecta. Deconectati firul jumperului pozitiv. Alimentati bobina. Setati multimetrul pe Ohmi si masurati rezistenta pe pinii comutatorului. Un releul deschis ar trebui sa aiba aproape 0 Ohmi, in schimb ce la un releu inchis rezultatul ar trebui sa fie “deschis” sau “OL”

Acestia sunt pasii pentru a verifica daca un releu mai este functionabil sau nu. Pare complicat? Noi suntem de parere ca nu.

Cu totii ne dorim sa fim cat mai priceputi in a face lucrurile sa mearga bine, dar daca nu sunteti sigur pe capacitatile dumneavoastra, luati manualul de service al vehiculului si aruncati o privire la sistemul electric si relee.

Daca aveti dubii, aruncati-l, este mai bine decat sa afecteze intregul sistem electric. Desi unele sunt destul de costisitoare, majoritatea au un pret accesibil.

Daca nu aveti un multimetru si o lampa de testare, nu veti putea efectua acest test ci doar sa inlocuiti releul.

Ce se intampla daca ignor aceasta problema?

Ignorarea unui releu defect sau inlocuirea acestuia cu un releu gresit, poate duce la probleme foarte grave. Daca un releu nu functioneaza cum trebuie, poate arde cablajul vehiculului sau mai rau poate provoca un incediu sub capota. Nimeni nu si-ar dori acest lucru.

Pot testa un releu fara un multimetru si o lampa de testare?

Raspunsul este categoric nu. Daca nu aveti instrumentele necesare, puteti doar sa inlocuiti releul sau sa mergeti cu masina la un service autorizat.

Ce fac in cazul in care nu localizez releul?

Cele mai multe relee sunt amplasate in locatii care pot fi accesate cu usurinta. Daca chiar nu-l gasiti, mergeti cu masina la un profesionist.

De ce este indicat sa verific manualul service al vehiculului?

Este bine sa consultati acest manual pentru a ajuta la localizarea releului, inlocuirea acestuia si pentru a intelege ceea ce faceti. Fiecare marca si model de vehicul este diferit si chiar acelasi model poate sa difere de la an la an. Asadar cel mai bine este sa aruncati o privire in manualul de service al vehiculului.

Toate vehiculele au relee?

Avand in vedere numarul de dispozitive si sisteme electrice dintr-un vehicul modern, am putea spune ca da, toate vehiculele au relee.

Cat costa un releu?

Depinde de model, un releu poate costa de la 10-20 de lei si poate ajunge pana la cateva sute de lei.

Sursa foto: youtube.com, pinterest.com, indiamart.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...