Curea sau lant de distributie?

Curea sau lant de distributie?

Sunt multe cazuri in care un sofer merge la un service auto si cere sa i se schimbe cureaua de distributie si constata cu uimire ca de fapt distributia sa este pe lant. Masinile moderne au suferit multe modificari ale motorului de-a lungul timpului, la fel si curelele si lanturile de distributie.

In mod normal, un lant de distributie are o durata de viata foarte mare, poate sa tina cat duce masina in sine, in schimb ce o curea de distributie trebuie schimbata la aproximativ 200.000 km.

Lanturile de distributie sunt mai scumpe decat curelele, dar oare care este mai bun?

Lantul de distributie

Un lant de distributie arata ca lantul unei biciclete si are avantajul suplimentar ar durabilitatii. De fapt ar trebui sa dureze cat te tine masina.

Din pacate, acest lucru nu este 100% adevarat. Brandurile, precum Volkswagen si BMW, au mari probleme cu defectarea lantului de distributie.

Lantul de distributie conecteaza arborele cu came cu arborele cotit si cand ai distributie pe lant, nu trebuie sa schimbi pompa de apa atunci cand inlocuiti lantul. Cu toate acestea lanturile de distributie au unele dezavantaje clare in comparatie cu distributia pe curea.

In primul rand pretul, un lant este mult mai scump decat o curea de distributie. De asemenea, un lant care se defecteaza poate crea mari probleme asupra motorului. Presiunea uleiului de motor controleaza dispozitivele de tensionare a lantului de distributie. Asadar daca presiunea uleiului este prea mica, dispozitivele de tensionare si lantul nu vor functiona.

Cureaua de distributie

Cureaua de distributie exista inca din anii 1960. A inlocuit lantul de distributie datorita costurilor reduse si a functionarii silentioase. Durata de viata a unei curele este estimata la aproximativ 100.000 pana la 200.000 de km sau 5 pana la 7 ani, in functie de modelul vehiculului.

Cureaua trece prin mai multi scripeti care sunt echipati cu intinzatoare. Aceste intinzatoare mentin tensiunea corecta pentru o miscare normala a curelei si in multe cazuri vor trebui schimbati odata cu inlocuirea curelei. Un alt dezavantaj al curelei de distributie este acela ca odata cu inlocuirea curelei, va trebui sa schimbati si pompa de apa.

Tensiunea pe cureaua de distributie este cea mai mare atunci cand motorul porneste sau cand opriti motorul masinii si atunci este momentul cand cureaua este cea mai susceptibila la rupere. Cureaua ajuta la coordonarea dintre arborele cu came si arborele cotit. Pentru a imbunatati durabilitatea, majoritatea curelelor sunt fabricare din cauciuc in combinatie cu fibra de sticla.

Lant de distributie vs curea de distributie

In opinia noastra, cureaua de distributie este alegerea mai buna pentru masinile mai noi, asta din cauza problemelor cu lantul de distributie. Dupa ce ati inlocuit cureaua de distributie puteti fi sigur ca va dura intre 100 de mii si 200 de mii de km.

Fiecare are propriile sale avantaje si dezavantaje. Productia de masini la preturi accesibile, a necesitat dezvoltarea curelei de distributie, care este mai ieftina si mai silentioasa decat lantul de distributie.

Pe de alta parte, la un moment dat cureaua va ceda si trebuie inlocuita, pe langa asta trebuie sa tineti cont si de pretul pompei de apa si al dispozitivelor de tensionare.

Lanturile de distributie au durata de viata mult mai lunga. Sunt durabile, dar intretinerea lor este strans legata de presiunea uleiului de motor. O scadere a presiunii uleiului, poate duce la probleme foarte grave.

Daca nu va ingrijoreaza faptul ca trebuie sa scoateti mai des o suma de bani pentru intretinerea masinii, atunci ar trebui sa optati pentru distributia pe lant.

Simptome ale unui lant de distributie defect

Atat timp cat aveti un motor cu ardere interna, intotdeauna aveti nevoie de o curea de distributie, de un lant de distributie sau de un mecanism de distributie. Multe vehicule de pe piata sunt echipate cu un lant de distributie, acesta fiind responsabil pentru buna functionarea a arborelui cu came si a arborelui cotit.

Deoarece lantul de distributie este de natura metalica, acesta trebuie lubrifiat constant pentru a asigura o buna functionare. Dupa utilizarea continua, lantul va incepe sa se uzeze, ceea ce afecteaza sincronizarea motorului.

Urmatoarele simptome pot indica faptul ca lantul de distributie este defect:

1. Martorul “check engine”

Masinile moderne folosesc tehnologii avansate pentru a detecta probleme ce apar la motor. Daca arborele cu came nu este sincronizat cu arborele cotit, unitatea de comanda a motorului (ECU) stocheaza un cod de eroare si in bord se va aprinde martorul motor (check engine).

2. Rateuri ale motorului

Este timpul sa schimbati lantul de distributie cand acesta se intinde si va sari din cuplajul arborelui cu came sau arborelui cotit. Motorul va incepe sa dea rateuri. Daca ignorati aceasta problema si lantul se rupe, veti avea probleme grave cu motorul.

3. Zgomot mare la ralanti

Cand masina dumneavoastra sta la ralanti, motorul trebuie sa fie silentios. Daca lantul de distributie nu mai este bun, motorul va emite un zgomot iritant. Acest lucru se datoreaza vibratiilor lantului de distributie de pe motor. In acest caz, trebuie sa inlocuiti imediat lantul de distributie.

4. Span in uleiul de motor

Lantul de distributie are nevoie de multa lubrifiere pentru a ramane functional, pentru asta se foloseste ulei de motor. In timpul intretinerii masinii, trebuie sa schimbati bujii, filtrul de ulei si bineinteles uleiul de motor. Daca lantul de distributie este pe cale sa cedeze, veti observa in uleiul pe care il schimbati span (aschii de metal). Daca observati acest lucru, trebuie sa verificati si daca garnitura de chiulasa mai este buna. Inlocuiti lantul imediat ce ati observat aschii metalice in uleiul de motor.

Soferii trebuie sa asculte intotdeauna daca apar zgomote neobisnuite la nivelul motorului si sa inlocuiasca cureaua sau lantul de distributie imediat ce observa probleme. Nerespectarea acestui lucru poate duce la probleme suplimentare ale motorului.

Concluzie

Decizia privind cureaua de distributie sau lant, depinde in primul rand de modelul vehiculului dumneavoastra. Vehiculele cu o capacitatea mare a motorului, sunt dotate cu lant de distributie, in timp ce vehiculele mai ieftine au curea de distributie. Cureaua are avantajul decisiv ca este ieftina si nu necesita multa intretinere.

Cu toate acestea, cureaua trebuie schimbata la 200.000 de km, asadar nu dureaza cat un lant, in schimb lantul nu poate functiona fara lubrifiere cu ulei dar va tine mai mult.

Tu ce preferi? Lant sau curea de distributie?

Sursa foto: youtube.com, autobahnlogic.com, whichcar.com, toolsspecialist.com

Citeste si...
Cand trebuie schimbat lantul de distributie?
Cand trebuie schimbat lantul de distributie?

Distributia unei masini cu combustie interna poate fi pe lant sau curea, ambele facand acelasi lucru. Cureaua sau lantul de distri...

Cum recunosti o curea de distributie care nu mai functioneaza corect
Cum recunosti o curea de distributie care nu mai functioneaza corect

Cele mai frecvente semne care apar atunci cand cureaua de distributie nu functioneaza corect includ aparitia de zgomote de la nive...

Supape indoite si ruperea curelei de distributie
Supape indoite si ruperea curelei de distributie

Ignorarea curelei de transmisie/distributie vine cu un pret ridicat. Curelele de transmisie nu se rup des, dar cand o fac pot cauz...

Ce se intampla cand se rupe cureaua de distributie?
Ce se intampla cand se rupe cureaua de distributie?

Cureaua de distributie este o piesa atat de importanta incat nu ar trebui niciodata sa fie neglijata. O curea neglijata care ajung...