Cel mai probabil ati observat daca ati avut ocazia sa conduceti un autoturism electric faptul ca acesta are o singura viteza, spre deosebire de motoarele pe combustibil care au in general 5-7 viteze. Motoarele cu combustie interna depind de inductia de aer pentru ca amestecul de aer-combustibil sa poata fi realizat corect si pentru ca motorul sa functioneze in mod optim.
Atunci cand are loc procesul de ardere la un motor normal, pistoanele se deplaseaza in sus si in jos si dau nastere la inductia de aer, care nu are niciodata un nivel constant, ci depinde de modul in care ne deplasam si acceleram masina. In functie de viteza cu care ne deplasam si de numarul de turatii al motorul, cuplul de putere va fi diferit, iar modificarea acestui cuplu si obtinerea unei puteri mai mari sau mai mici depinde in mod direct de viteza in care se afla transmisia.
Cu toate acestea, modul in care functioneaza masinile cu motoare electrice este total diferit. In cadrul procesului de deplasare a acestor masini nu exista nici un sistem care necesita utilizarea de aer sau combustibil pentru a functiona, fiind nevoie doar de o sursa constanta de energie electrica, de pe urma careia va fi produsa energia mecanica.
In cazul motoarelor electrice, cuplul maxim al acestora este dezvoltat in momentul in care motorul este alimentat cu curent, adica tot timpul. In general, motoarele electrice au o viteza nominala mai ridicata, care depaseste 10 000 rpm, acestea au incorporat un reductor fix cu o singura treapta cu ajutorul caruia gestioneaza orice viteza de deplasare, nefiind nevoie sa modifice cuplul de putere al motorului.