Asa cum am mentionat si in numeroase alte articole, transmisia este un sistem vital al autoturismului fara de care acesta nu poate functiona in parametri normali. In momentul in care observi ca exista o problema la nivelul transmisiei si aceasta patineaza este foarte important sa identifici rapid cauza inainte de a se produce daune suplimentare. In acest articol va vom explica care sunt motivele pentru care transmisia ajunge sa patineze si cum trebuie sa procedati in aceste situatii.
In primul rand va vom explica ce inseamna ca transmisia sa patineze, deoarece acest lucru nu are nicio legatura cu modul in care masina sta pe drum. Alunecarea transmisiei are loc atunci cand schimbatorul de viteze iese singur din viteza si intra in neutru sau in alta treapta. In ceea ce priveste transmisia automata, atunci cand aceasta aluneca, va iesi din viteza (D) si va intra in neutru (N), fara ca noi sa atingem schimbatorul.
Foarte rar acest lucru se va intampla in timp ce conducem, iar daca asta are loc este foarte grav. De cele mai multe ori, transmisia va aluneca cand dorim sa plecam de pe loc, punem schimbatorul in viteza, iar acesta sare singur in neutru. Deoarece alunecarea transmisiei este un pericol grav si nu vrem sa patim asta in timp ce conducem si facem o depasire spre exemplu, ar trebui ca la primul semn care va arata ca exista o defectiune sa ajungeti de urgenta la un service auto.
In cazul in care stiti care sunt factori care pot provoca alunecarea transmisiei va fi mult mai usor sa evitati acest lucru. In ceea ce priveste transmisia manuala este foarte usor sa ne dam seama de o posibila defectiune in functie de cum se simte ambreiajul, deoarece alunecarea are loc atunci cand ambreiajul este uzat, acest cupland mult mai jos si mai greu. Cu cat vom folosi mai corect ambreiajul, vom pune mai putina presiune pe el si il vom ingriji corespunzator, cu atat sansa ca o alunecare a cutiei de viteze sa apara este mai mica.
Pe de alta parte, atunci cand vorbim de o transmisie automata, deoarece cutia de viteze este mult mai complexa si mai tehnologizata, alunecarea poate fi cauzata de defectiunea sau uzura unui numar mult mai mare de piese, iar defectiunea va fi mai greu de identificat.
Atunci cand transmisia automata incepe sa alunece este o problema grava si vor trebui inlocuite multe piese sau chiar toata cutia, ceea ce va fi foarte costisitor. Acestea fiind spuse, este cu atat mai important sa verifici periodic starea cutiei de viteze si sa facem schimbul de ulei in timp util si sa il completam cand este nevoie. Starea lichidului din cutie ne poate da toate semnalele de care avem nevoie pentru a sti daca cutia noastra este intr-o stare buna. Daca acesta este inchis la culoare sau ars este clar ca trebuie sa ducem masina la o revizie tehnica de urgenta.
Cutiile automate pot patina si in treapta, dar destul de rar. Se simte la fel ca un ambreiaj de la cutia manuala care patineaza. Ambreiajele in acest caz fiind in ulei, se vor distruge mult mult mai repede si in curand nu vei mai putea folosi masina.