De ce sunt parbrizele auto colorate in partea de sus?

De ce sunt parbrizele auto colorate in partea de sus?

Parbrizul auto este un element de siguranta pe care il intalnim pe fiecare masina, dar caruia nu ii dam prea multa importanta pentru ca pur si simplu este ceva cu care ne-am obisnuit si il vedem la fiecare autovehicul. Cu toate acestea, exista o multitudine de caracteristici ale parbrizelor auto pe care majoritatea soferilor nu le cunosc.

In cadrul acestui articol vom vorbi despre motivul pentru care parbrizele auto sunt colorate in partea de sus.

Daca aruncati o privire in partea de sus a parbrizului masinii dumneavoastra, probabil ca veti observa un strat de culoare nuantata in partea de sus. Cele mai multe parbrize de pe vehiculele moderne au o culoare albastra sau verde, in timp ce altele au o nuanta incolora.

Motivul principal pentru care parbrizul este colorat este de a va proteja ochii de soare in timp ce conduceti. Cu toate acestea, exista si alte motive, pe care le vom aborda mai jos. Cu colorarea albastra sau verde, este mai dificil pentru razele UV si caldura de la soare sa patrunda in geam. Nuantarea este similara cu banda de umbrire de pe ochelarii de soare.

Nuantarea culorii face parte din procesul de productie pentru fabricarea parbrizelor. In timpul constructiei originale OEM din fabrica a unei masini, nu se adauga nuantarea dupa ce parbrizul este construit. In schimb, in timp ce se afla pe linia de productie, aceasta este montata pe parbriz. Montarea cu atentie a dungilor la o distanta precisa este cruciala. In caz contrar, se pot forma mici bule de aer intre geam si tenta de culoare, care vor reduce semnificativ rezistenta acestuia.

Pentru unele masini, ar putea fi o provocare sa se vada stratul colorat, mai ales daca este privit din perspectiva frontala. Cu toate acestea, daca va uitati la partea superioara a parbrizului dintr-un unghi - sau de jos, probabil ca veti putea vedea mai clar coloratia. Probabil nu v-ati batut capul niciodata cu acest aspect, dar ar trebui sa puteti face cu usurinta diferentierea intre doua parbrize si sa cunoasteti caracteristicile acestora.

Motive pentru care parbrizele auto au un strat de colorare colorata in partea superioara

Reduce presiunea soarelui asupra ochilor

Atunci cand plecati la drum, mai ales in zilele foarte calduroase, presiune pe care o veti resimti asupra ochilor poate fi una foarte puternica. Acest lucru se va intampla in special atunci cand razele soarelui sunt puternice sau cand a plouat si se reflecta mult mai tare. Un parbriz colorat va reduce in mod semnificativ aceasta presiune si va ajuta la reducerea oboselii resimtite de catre ochii soferului, motiv pentru care condusul va fi mai usor si mai confortabil.

Protejeaza soferul si pasagerii de razele UV

Soarele emite o cantitate foarte mare de raze ultraviolete. Expunerea prelungita la razele UV poate duce la o arsura solara si creste riscul de cancer de piele. La fel ca o crema de protectie solara, colorarea in albastru sau verde protejeaza oamenii de efectele nocive ale razelor UV. Sistemul functioneaza in mod identic cu tehnologia utilizata in cazul ochelarilor de soare.

Protejeaza habitaclul unei masini de razele UV

Stratul colorat colorat din partea superioara a unui parbriz protejeaza si interiorul masinii de efectele daunatoare ale razelor UV. In cazul unei expuneri prelungite la lumina soarelui, tapiteria de pe scaune sau materialele de piele se pot decolora, in timp ce elementele de plastic se vor intari si pot crapa. Cu toate acestea, colorarea poate intarzia si reduce decolorarea componentelor din habitaclu.

Reduce stralucirea produsa de lumina soarelui

In foarte multe momente, cum ar fi atunci cand este relativ innorat, dar soarele isi arata coltii printre nori, stralucirea acestuia este foarte puternica. In acelasi fel se intampla si dupa ploaie cand nivelul de umiditate este foarte crescut. Cu siguranta s-a intamplat sa conduceti la apusul soarelui, iar stralucirea sorelui aproape ca nu va permite sa conduceti masina, pentru ca efectiv nu vedeati detaliile drumului. Cu toate acestea, stratul superior de colorare colorata ajuta la reducerea acestei straluciri, oferind in acelasi timp o vizibilitate buna.

Un parbriz colorat ajuta la mentinerea racoroasa a habitaclului

Habitaclul unei masini poate deveni foarte cald si sufocant, mai ales in mijlocul verii. Desi nu inlocuieste sistemul de aer conditionat, colorarea parbrizului poate ajuta la mentinerea racoroasa a habitaclului unui vehicul prin blocarea razelor UV. Desigur, acest aspect nu ne va ajuta sa avem o temperatura perfect confortabila in masina, dar cu siguranta aceasta va fi mai scazuta decat in mod normal, ceea ce va face condusul mai placut.

Fie ca este vorba de reducerea stralucirii si a oboselii ochilor, de protectia impotriva razelor UV daunatoare sau de mentinerea cabinei racoroase, exista mai multe motive importante pentru ca parbrizele masinilor sa aiba un strat colorat in partea superioara. In cazul in care nu ai un astfel de parbriz, discuta cu mecanicul tau si opteaza pentru unul care sa iti imbunatateasca nivelul de confort la volan.

sursa foto: https://motorhills.com/

Citeste si...
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...