Despre leasing auto: avantaje, dezavantaje, predare

Despre leasing auto: avantaje, dezavantaje, predare

Leasingul auto este o alternativa pentru cumpararea unei masini prin credit bancar sau cu banii jos. Este asemanator cu inchirierea, in sensul ca alegi vehiculul dorit, pentru o perioada de timp prestabilita (de obicei intre 2 si 5 ani), pentru o anumita suma. Ai dreptul sa alegi modelul si specificatiile, iar contractul este croit in functie de kilometrii estimati anual, lungimea contractului, si structura platilor. Costul total al leasingului se calculeaza in functie de valoarea masinii in stare noua, valoarea estimata la finalul contractului, limita de kilometri anuali, si durata leasingului.

Tipuri de leasing

Exista doua tipuri principale de leasing: financiar si operational

Leasingul financiar este cel mai des intalnit si seamana cu un credit bancar. Concret, clientul cumpara masina printr-un imprumut, care trebuie rambursat in rate. Pe perioada contractului, firma de leasing detine masina, urmand ca abia la final masina sa intre in proprietatea clientului. Cu toate acestea, riscurile si beneficiile care vin la pachet cu dreptul de proprietate trec exclusiv asupra clientului, din prima zi a semnarii contractului.

Leasingul operational este mai rar intalnit si seamana mai mult cu un contract de inchiriere, clientul nedevenind proprietar la finalul contractului. Daca vrea sa cumpere masina definitiv, clientul este nevoit sa negocieze un pret cu firma de leasing, la expirarea contractului. Rata lunara (chiria) se va calcula in functie de gradul de depreciere a automobilului si de marja de profit a firmei de leasing.

Leasing/credit - diferente

Exista diferente majore intre leasing si credit, cea mai importanta fiind legata de dreptul de proprietata asupra masinii. In cazul leasingului, firma de leasing este proprietarul masinii, pe intreaga perioada a contractului, schimbul de proprietate facandu-se la final, dupa achitarea ratelor si a valorii reziduale de catre client. De cealalta parte, in cazul creditului bancar, proprietarul este mereu clientul.

Rambursarea anticipata este un alt aspect unde leasingul si creditul difera. La contractele de leasing, clientul nu poate rambursa anticipat intreg creditul mai devreme de un an, din motive legale. Limitarea aceasta este inexistenta in cazul creditelor, unde clientul poate rambursa anticipat in orice moment al contractului.

Perioada de finantare

O intrebare importanta in cazul leasingului este „cum alegi perioada de finantare?” Practic, cu cat perioada este mai intinsa, cu atat rata este mai mica, si, in consecinta, mai usor platibila de catre client. Pare avantajos, nu? Ei bine, este nerecomandat, iar motivul este simplu: costul total platit cu dobanda se majoreaza pe masura extinderii duratei contractului.

O perioada mai scurta a contractului este avantajoasa si din punct de vedere al cheltuielilor cu intretinerea autovehiculului. Daca sunt conduse mult timp, masinile inevitabil se vor strica. Ei bine, in primii ani, defectiunile sunt extrem de rare, astfel ca soferul va plati extrem de putin cu reparatiile.

Un alt aspect de luat in calcul: in cazul in care perioada de finantare depaseste durata de folosinta a masinii, clientul nu poate vinde masina, pentru ca nu este proprietarul ei. Astfel, el va fi nevoit sa astepta pana se incheie contractul de leasing pentru a vinde automobilul.

Citeste si despre: ce presupune predarea leasing

Avansul si valoarea reziduala

Leasingul presupune ca o parte din pretul masinii sa fie achitat de catre client, sub forma de avans. Companiile stabilesc un nivel minim al avansului (20-30%), insa, daca au posibilitatea, clientii pot plati mai mult.

Daca la semnarea contractului clientul dispune de bani in plus, este recomandat sa contribuie cu un avans mai mare. Astfel va reduce rata lunara care trebuie achitata ulterior. In caz contrar, daca avansul este mai mic, rata de leasing va creste.

Valoarea reziduala functioneaza in mod similar. Valoarea reziduala este suma de bani pe care clientul trebuie sa o plateasca la sfarsitul contractului si se exprima ca procent din pretul masinii. Cu cat este mai mare, cu atat rata lunara se va reduce, iar efortul financiar va fi amanat la finele contractului. Clientii care estimeaza ca la finalul contractului vor avea o suma de bani semnificativa, pot alege o valoare reziduala mai mare.

Valoarea reziduala poate fi si 0%. In acest caz, graficul de rambursare este identic ca in cazul unui credit. Aici, schimbul dreptului de proprietate se va face dupa achitarea ultimei rate, aceasta tinand loc de valoarea reziduala.

Ce costuri presupune leasingul?

Ca si in cazul creditelor, finantarile leasing pot fi comparate cu ajutorul dobanzii anuale efective (DAE), indicator care exprima in procente costul total al finantarii. Clientii pot compara cu ajutorul DAE toate finantarile auto disponibile (leasing si credit). Ofertele cu DAE cel mai scazut au cele mai mici costuri, iar cu in cazul unei DAE mai inalte, sunt mai scumpe.

Cel mai important cost in cazul unui contract de leasing este dobanda. Aceasta variaza in functie de mai multi factori, in special perioada de finantare si avansul platit. De obicei, cu cat este mai scurt contractul, cu atat dobanda este mai mica.

Pe langa dobanda, compania de leasing impune un comision de administrare, care se percepe o singura data, la semnarea contractului. Clientii mai achita o taxa fixa pentru serviciile logistice oferite de companie, cum ar fi inmatricularea.

Renuntarea la contractul de leasing

Exista un mod simplu mod de a renunta la contractul de leasing: achitarea anticipata a imprumutului. In acest caz, clientul trebuie sa plateasca si un comision de penalizare, asta in plus fata de soldul ramas de plata. Aceasta varianta nu este permisa in primul an de contract, deoarece legea impune ca durata contractului sa fie de minim un an.

Mai exista o solutie: cesionarea contractului catre un alt beneficiar, care trebuie sa indeplineasca insa conditiile de eligibilitate impuse de finantator. Stabilirea pretului de vanzare la care se face cesiunea este un aspect important si dificil. Se porneste de la valoarea de piata a masinii (numarul de kilometri, vechime), din care se scade soldul imprumutului ramas de achitat. De multe ori, aceasta varianta este dezavantajoasa pentru vanzator, deoarece o mare parte din contravaloarea ratelor deja platite se pierde.

Inapoierea masinii la compania de leasing nu este o solutie de a renunta la contract. Chiar si daca bunul este vandut, este posibil ca valorificarea acestuia sa se faca in pierdere, fara acoperirea integrala a datoriei. In acest caz, societatea de leasing va efectua demersurile necesare impotriva fostului utilizator pentru a acoperi pierderea.

Avantaje

Soferii care prefera leasingul in dauna altor metode de achizitionare a unei masini fac asta din doua motive principale. In primul rand, leasingul le ofera ocazia de a conduce un vehicul mai nou, care va ramane in garantie pe toata perioada contractului de leasing. Acest lucru inseamna ca interventiile de service asupra masinii vor fi extrem de rare si care va fi asigurat CASCO toata perioada.

In al doilea rand, platile lunare pentru un vehicul luat in leasing sunt de obicei mai mici decat in cazul cumpararii cu banii jos sau prin credit. Motivul? Ratele sunt bazate pe valoarea de depreciere a masinii pe perioada contractului de leasing, si nu pe valoarea totala a masinii. Ca urmare, soferii pot lua in leasing un vehicul mai aratos si mai scump decat si-ar fi permis in mod normal.

Dezavantaje

Un inconvenient al leasingului este costul mai mare decat in cazul unui imprumut, deoarece conduci un vehicul care se depreciaza rapid. Daca iei in leasing masini una dupa alta, platile lunare continua la nesfarsit. In contrast, cu cat pastrezi mai mult un vehicul dupa achitarea imprumutului, cu atat obtii mai multa valoare de la el. Pe termen lung, cel mai economic mod de a conduce este sa cumperi o masina si sa o pastrezi pana ii cad rotile.

Un alt dezavantaj este limita de kilometri specificata in contract, pe care, daca o depasesti, va trebui sa platesti penalitati. Din pacate, kilometri neparcursi nu se reporteaza. Mai mult, daca nu mentii vehicului intr-o conditie buna, va trebui sa achiti din buzunarul tau uzura, atunci cand predai masina.

Daca vrei sa scapi dintr-un contract de leasing inainte de termen, s-ar putea sa platesti sume mari deodata, care ar putea echivala cu intreaga valoare a contractului ramas.

Concluzii

Dupa cum se poate vedea, leasingul AUTO poate fi cu dus si intors, si trebuie sa ai in vedere toate aspectele atunci cand te decizi asupra lui. Totul depinde de dorintele tale si de banii pe care ii ai la dispozitie.

Citeste si despre: sfaturi achizitie masina la mana a doua

Sursa foto: thefinancialtips.com, startups.co.uk, talk-business.co.uk, koreadailyus.com

Articole similare
Avantaje vs dezavantaje la cauciucuri de mana a doua

Avantaje vs dezavantaje la cauciucuri de mana a doua

Cand vine vorba de alegerea elementelor componente pentru masina ta, este o adevarata provocare intreg procesul.

SUV sau break? Avantaje si dezavantaje

SUV sau break? Avantaje si dezavantaje

Fie ca s-a marit familia, fie ca se mareste numarul calatoriilor, o masina mai voluminoasa poate oferi multe avantaje.

Anvelope radiale: anvantaje si dezavantaje

Anvelope radiale: anvantaje si dezavantaje

In mod evident anvelopa radiala va fi mai indicata datorita faptului ca prezinta aspecte superioare in ceea ce priveste siguranta si flexibilitatea.

Totul despre contractul de comodat auto

Totul despre contractul de comodat auto

Foarte important de stiut este faptul ca prin intocmirea acestui contract nu se transmite proprietatea autoturismului ci doar folosinta acestuia.

Sa alegi masina second hand sau masina noua?

Sa alegi masina second hand sau masina noua?

Daca cumperi o masina noua de la noi din tara si nu numai, atunci aceasta se va devaloriza in primii 2 ani foarte mult (unori scade pretul si cu 50%).

5 avantaje la achizitionarea de pneuri noi

5 avantaje la achizitionarea de pneuri noi

O modalitate eficienta de crestere a longevitatii masinii este pastrarea anvelopelor in stare buna. Este bine sa inlocuiti anvelopele uzate cu anvelope noi.

Totul despre Tiptronic

Totul despre Tiptronic

Cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

Radiere auto. Cum sa iti radiezi masina?

Radiere auto. Cum sa iti radiezi masina?

Astazi vom vorbi despre un subiect pe care toti conducatorii auto ar trebui sa-l stie. Vom vorbi despre radierea auto.

Totul despre masinile autonome

Totul despre masinile autonome

Aceasta masina nu are nevoie de prezenta unui pasager uman pentru a prelua controlul si este capabila de orice poate face o masina cu sofer.

Principalele avantaje ale folosirii uleiului obisnuit

Principalele avantaje ale folosirii uleiului obisnuit

Schimbul uleiului reprezinta o manopera extrem de simpla pe care o poti efectua pentru a asigura functionarea corespunzatoare a motorului si o durata de viata extinsa.

Totul despre bateria auto

Totul despre bateria auto

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte cunoscuta de toti soferii si anume despre bateria auto.

Totul despre bujiile auto

Totul despre bujiile auto

Este necesar sa stii ca bujiile se pot uza inainte de termenul initial, sau pot sa functioneze mai mult decat este prevazut.

Totul despre alarma auto

Totul despre alarma auto

Te-ai gandit vreodata cum functioneaza acest dispozitiv? In acest articol vom analiza componentele si modul de functionare a unei alarme auto.

Totul despre turbina auto

Totul despre turbina auto

Aici o sa afli ce este turbina masinii, ce rol are, cum iti dai seama ca este defecta, cum sa faci sa o intretii si de ce suiera atunci cand o accelerezi.

Impozit auto 2021: Cat costa si unde il platesti

Impozit auto 2021: Cat costa si unde il platesti

In acest articol veti primi date si sume care se aplica in 2021 pentru ca nu demult au aparut schimbari in lege si sumele platite au diferit mult.

Despre controlul electronic al clapetei de acceleratie

Despre controlul electronic al clapetei de acceleratie

Acest control electronic al clapetei de acceleratie este de fapt partea electronica care ataseaza clapeta de acceleratie la pedala de acceleratie.

Totul despre distributia masinii

Totul despre distributia masinii

Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona.

Cinci metode eficiente de a va proteja impotriva furtului auto

Cinci metode eficiente de a va proteja impotriva furtului auto

Ca posesori de autovehicul, ar trebui sa fiti deosebit de atent cu privire la evitarea situatiilor in care autoturismul va poate fi furat.

Adevarul despre anvelopele resapate

Adevarul despre anvelopele resapate

Poti apela cu incredere la cauciucuri resapate (care au costuri mai reduse decat cele noi) sau ar trebui sa optezi pentru varianta de cauciucuri noi?

Despre sistemul electronic de accelerare - drive by wire

Despre sistemul electronic de accelerare - drive by wire

Sistemul electronic de accelerare (drive by wire) este ceea ce ataseaza electronic acceleratia la pedala de acceleratie.

Top avantaje la anvelope noi

Top avantaje la anvelope noi

Alegerea de anvelope noi nu este niciodata o decizie usoara, mai ales cu atatea variante pe piata. In acest articol vom prezenta avantajele anvelopelor noi.

Totul despre suspensiile pe aer

Totul despre suspensiile pe aer

Suspensiile pe aer au fost folosite timp de multi ani la camioane, autobuze si alte vehicule de mare tonaj, dar in ultimii ani au devenit extrem de populare

Totul despre programul RABLA 2020

Totul despre programul RABLA 2020

Ai o masina in garaj si vrei sa scapi de ea? Pentru asta exista programul Rabla, demarat in anul 2005 prin intermediul Administratiei Fondului de Mediu (AFM).

Despre alinierea rotilor si rotatia anvelopelor

Despre alinierea rotilor si rotatia anvelopelor

De multe ori, posesorii auto pot sa confunde cele doua notiuni – de aliniere a rotilor cu cea de rotatie a cauciucurilor.

Tot ce trebuie sa stiti despre dispozitivele de etansare ale scurgerilor AC

Tot ce trebuie sa stiti despre dispozitivele de etansare ale scurgerilor AC

Chiar daca probabil vi se pare greu de crezut ca este posibil acest lucru, exista diferite tipuri de agenti de etansare pentru scurgerile AC ale masinii.

Curatarea tapiteriei auto cu aburi

Curatarea tapiteriei auto cu aburi

In articolul de astazi vom vorbi putin despre igienizarea interiorului. Mai exact vom vorbi despre curatarea tapiteriei auto cu aburi.

Placute de frana ceramice versus metalice

Placute de frana ceramice versus metalice

In caz ca nu stiati, exista mai multe tipuri de placute de frana pe piata auto. Cele doua tipuri mai comune de placute de frana sunt metalice si ceramice.

Despre motorul 1.6 Ecoboost de la Ford

Despre motorul 1.6 Ecoboost de la Ford

EcoBoost 1.6L are un cap cilindric din aluminiu cu 16 valve. Intre capul cilindrului si blocul motor exista o garnitura din otel inoxidabil multistrat.

Despre motorul 1UZ-FE de la Toyota

Despre motorul 1UZ-FE de la Toyota

Primul membru al familiei de motoare UZ este 1UZ-FE. Un motor de 4.0 litri V8 pe benzina oferit pentru masinile de lux si sport ale Toyota si Lexus.

Comparatie motor Diesel, Hibrid si Electric

Comparatie motor Diesel, Hibrid si Electric

In primul rand poti opta pentru varianta clasica, alimentata cu combustibil lichid, adica cu benzina sau motorina.