Discurile de frana: informatii utile

Discurile de frana: informatii utile

Atunci cand conducem un autoturism apasam pedala de frana de nenumarate ori si trimitem semnale catre discurile de frana ale masinii.

Acestea sunt cele care receptioneaza impulsul trimis de noi si actionand intr-un sistem de trei piese, alaturi de placutele de frana si etriere, fac posibila oprirea in siguranta a autoturismului.

Ce defectiuni pot aparea la discul de frana?

Deoarece apare frecarea de fiecare data la o franare, aceasta frictiune duce usor la uzura oricarei componente si printre cele mai dese la cea a discului de frana.

In momentul in care acestea se uzeaza, autovehiculul va transmite semnale clare cu privire la aceasta. Un semn ca discurile de frana sunt uzate poate fi scartaitul ce se aude cand franezi.

In mod normal discurile de frana nu ar trebui sa scoata zgomot, deoarece placutele de frana sunt realizate dintr-un material special in care gasim si un procent de cauciuc de calitate superioara.

Sunt produse si concepute sa reziste mult timp dar ca orice componenta se uzeaza in timp. Atunci cand se uzeaza incep sa produca un sunet ascutit atunci cand frana este apasata cu putere.

In cazul in care si discul de frana este uzat, avand suprafata neuniforma, cu zgarieturi sau chiar santuri veti auzi un zgomot si mai puternic la franare iar automobilul va opri mai greu.

Atunci cand sistemul de franare este defect, autoturismului ii este necesara o distanta mai mare de oprire, acest lucru putand duce la diverse accidente si poate pune in pericol viata soferului si al pasagerilor.

De ce nu se opreste masina corect?

Alte motive mecanice

Se intampla acest lucru si deoarece etrierele nu apasa cu suficienta putere placutele de frana pe suprafata discurilor. Acesta poate fi un alt semn al unei defectiuni a sistemului de franare dar apare in special in momentul in care placutele de frana sunt cu adevarat uzate peste limita normala.

Practic, niste placute de frana care au atins o anumita uzura nu numai ca nu pot opri masina eficient dar va si pun in pericol. Este evident ca aveti nevoie de o vizita urgenta la service.

Discul de frana prezinta zgarieturi sau crapaturi pe suprafata de contact

Una dintre cele mai importante piese ale sistemului de franare, discul de frana, are in permanenta un contact direct cu placutele de frana ( in timpul franarii ).

In acest fel pot aparea zgarieturile de pe disc care la randul lor deterioreaza rapid si placutele de frana. O folosire prea indelungata a placutelor de frana ce se uzeaza in timp duce inevitabil la deteriorarea discului care este mult mai scump si mai greu de schimbat.

Cum verifici frana?

Ca sa aflam daca avem probleme, evident ca trebuie sa si verificam. Este primul lucru pe care trebuie sa il facem atunci cand sesizam simptome de acest gen.

In urma unei inspectii atente putem afla daca le putem curata sau repara sau pur si simplu daca este necesar sa fie schimbate.

De ce am nevoie ca sa inspectez/repar sistemul de franare?

Nu sunt necesare lucruri deosebite ci o buna cunoastere a masinii si doar cateva ustensile uzuale, nelipsite din trusa unei masini.

Pornim evident cu scoaterea rotilor. Dupa ce ridicam masina cea mai buna cale de a verifica este de a va indrepta atentia atat spre zonele interioare cat si spre zonele exterioare ale discului.

Orice urma de rugina sau orice semn pe suprafata lucioasa a discului trebuie sa va atraga atentia iar in cazul in care constatati faptul ca discurile sunt ruginite foarte tare sau zgareturile sunt adanci, fara nici o discutie acestea trebuiesc schimbate.

Daca la analiza vizuala constatati faptul ca discurile nu sunt deteriorate, exista in comert diverse solutii de degresat/curatat a franelor.

Pur si simplu le curatati cu atentie si indepartati toate impuritatile de pe suprafata sa. Exista diverse solutii pentru acest lucru. Aceste solutii fac exact ceea ce scrie in denumirea lor si anume curate franele.

Ramane doar sa pui roata la loc si misiunea ta este gata. Daca ai fost norocos ai scapat de o vizita costisitoare la mecanic.

Cum testezi frana cand conduci?

Ca orice sofer, atunci cand conduci o masina apesi pedala de frana de sute de ori. Pentru a verifica starea franelor insa, este necesar sa iti indrepti atentia spre felul in care opreste masina si sa faci cateva manevre specifice.

Porneste si mergi cu o viteza mica, apasand frana incet la interval de 5-10 secunde. In mod normal masina reactioneaza rapid. Dupa aceasta etapa poti face o verificare la o viteza superioara si atunci cand ajungi la o viteza de aproximativ 40 km/h sa franezi puternic.

O scurta bataie, pedala tare sub picior si strangerea franelor va vor spune daca lucrurile sunt in ordine sau aveti nevoie de ceva reparatii.

In timpul franarii nu ar trebui sa simti nici un fel de vibratii cand sunteti cu mainile pe volan si masina nu are voie sa se duca in lateral. In cazul in care aceste doua simptome exista este foarte posibil ca discurile de frana sa fie dezechilibrate si este necesara inlocuirea lor urgenta.

Cat costa sa schimb discurile de frana?

Pentru ca nu discutam despre o singura piesa ci despre un complex de trei piese ce se influenteaza reciproc, trebuie sa fim atenti la ceea ce schimbam.

Cele care se uzeaza cel mai repede sunt evident placutele de frana, deoarce ele sunt produse cu un procent mare din cauciuc pe langa metal si fiind solicitate intens si uzura lor apare mai repede. Lucrul bun, este ca acestea sunt relative ieftine, si se schimba usor astfel ca nici manopera nu este scumpa.

Din acest sistem de trei, etrierul si discul de frana se uzeaza mai greu fiind mai rezistente in mod normal. Asa cum am mentionat mai sus, discul trebuie schimbat in urma unei verificari iar etrierele doar in cazul in care un mecanic specializat va recomanda acest lucru.

Nu e momentul sa faceti economii in acest moment, sistemul de franare fiind vital la un automobil iar costul unui schimb total este undeva la 1000-1500 de lei in functie de masina fara manopera care evident difera de la service la service.

Sursa foto: en.wikipedia.org, media.daimler.com

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?
Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?

Discurile de frana reprezinta echivalentul modern al sabotilor de frana utilizati in sistemul de franare cu tambur. In prezent maj...

Care este durata de viata a placutelor de frana?
Care este durata de viata a placutelor de frana?

Placutele de frana sunt prezente in sistemul de franare cu disc. Cand rotile vehiculului se rotesc, discurile de frana se rotesc s...

Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?
Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?

Auzisem de la un mecanic pe care il cunoastem de mult timp ca este mai bine sa punem masina in treapta a 2-a si sa nu actionam fra...