Etriere-rol, simptome defectiune, pret inlocuire

Etriere-rol, simptome defectiune, pret inlocuire

Dupa cum bine stim, etrierele fac parte din ansamblul de trei piese ce compun sistemul de franare. Fiecare in parte este important asa ca si etrierele au rolul lor bine sabilit. Impreuna, atunci cand functioneaza in parametrii opresc masina in siguranta.

Cele trei componente ale sistemului de franare sunt placutele de frana, discul de frana si etrierele. Acestea sunt concepute sa functioneze impreuna pentru a opri masina prin frictiune. 

Rolul etrierelor

Intotdeauna cand soferul apasa pedala de frana se declanseaza o actiune, sistemul hidraulic va trimite energie catre etrier prin cilindrul principal, cu ajutorul lichidului de frana, astfel creand o presiune ce degaja energie intr-un piston (minim) care este fortat sa se miste si sa impinga placutele de frana spre disc.

Citeste si despre: etrier de frana blocat

Cum stim ca un etrier este defect?

Ca orice lucru pe care il folosim, si masina imbatraneste si se uzeaza. In timp, datorita imbatranirii firesti, etrierele pierd din capacitatea lor de a functiona in parametri normali.

Se intampla acest lucru pentru ca etrierele au in compozitie mult metal care se incazeste puternic din cauza solicitarii celorlalte componente ale sistemului de franare. Atunci cand sunt uzate, etrierele pot cauza probleme serioase ce pun nu doar masina in pericol, ci si conducatorul. Din fericire, simptomele sunt usor de detectat.

Lichid scurs

Asa cum sangele este important pentru un om, la fel la o masina, fluidele existente in aproape orice sistem sunt vitale pentru masina. Ca este carburant, lubrifiant sau lichid de frana, el este imperios necesar sa existe in sistem pentru o buna functionare a masinii.

Etrierele functioneaza pe acelasi principiu, ajutate de lichidul de frana din cilindrul principal. Acest lichid este vital pentru a pune in miscare pistonasele din componenta etrierelor, fara lichid de frana nu se poate forma presiune in sistem atunci cand apasati pe pedala de frana.

Deoarece este lichid si trece prin nenumarate conducte, garniturile ce fac legaturile intre ele sunt extreme de importante si o deteriorare a acestora duce la lipsa etanseitatii si intr-un final la scurgeri care la randul lor afecteaza etrierele, ele devenind neperformante.

O asemenea problema este usor de observat atunci cand verifici rezervorul de la motor ce contine lichidul de frana sau prin scurgerile existente sub etriere sau in apropierea cilindrului principal de frana. 

Daca la o verificare simpla, constati ca rezervorul cu lichid de frana contine lichid sub linie sau este gol, trebuie sa remediezi imediat aceasta problema fie prin completarea lui in bidon, fie printr-un drum la service pentru a rezolva problema total si a inlatura cauza scurgerilor.

Citeste si despre: cat de des trebuie sa schimb lichidele masinii

Zgomot strident cand franezi

Poate cel mai bun indicu al unui etrier defect este zgomotul produs de acesta. Un zgomot puternic insotit o frana rigida sau dimpotriva de o frana extrem de slaba este un semn sigur ca etrierele au ajuns la capatul vietii si este necesara schimbarea lor.

O masina in stare de functionare buna nu are voie sa scoata zgomote nefiresti sau prea tari atunci cand franezi, iar daca ignori aceste semne ajungi sa schimbi cu totul sistemul de franare.

 

Automobilul opreste cu dificultate

Etrierele de frana sunt cele care actioneaza asupra discurilor cu forta si forteaza roata sa opreasca iar atunci cand sunt uzate, pur si simplu nu isi mai fac treaba eficient, iar oprirea se face pe o distanta mult mai mare decat in mod normal.

Este un semn sigur ca etrierele de frana sunt defecte sau uzate si este absolut necesar sa fie facuta macar o inspectie de catre un mecanic autorizat ce poate pune cu certitudine un diagnostic.  

Daca ai ajuns la mecanic, testeaza si apoi repara daca e necesar, etrierii de frana.

Ca si la sanatatea omului este mai bine sa previi decat sa tratezi. Exact la fel este si la masina. Daca iti doresti insa sa te descurci singur o sa ai nevoie de cunostinte destul de mari pentru a rezolva aceasta problema. 

Chiar daca problema aceasta este destul de evidenta si puteti simti simptomele ei in momentul in care va deplasati cu masina, puteti totusi sa confundati problemele.

Astfel, un simptom care credeti ca este dat de catre etriere, poate fi din alte motive si anume o functionare neconforma a barelor stabilizatoare sau a articulatiilor tijelor masinii. Pentru a avea certitudinea defectiunii si pentru a putea diferentia aceste defectiuni trebuie efectuate teste care sa ne arate exact cauza.

Incepeti cu inceputul si cu lucrurile simple si verificati lichidul de frana. Nivelul la care se afla va arata de multe ori inca de aici problema.

Un rezervor gol sau cu lichid sub linia marcata este usor de completat si de rezolvat. In cazul in care doar e scazut completati lichidul de frana si strangeti capacul rezervorului etans, in cazul in care este rezervorul este uscat, verificati daca aveti o scurgere lichida.  

O alta modalitate de a testa franele sunt in timpul mersului. Pentru siguranta dumneavoastra si a celor din jur, cautati o zona libera atat de masini, cat si de pietoni si incepeti sa conduceti in linie dreapta.

La fiecare frana, la fiecare apasare a pedalei de frana veti fi atent la cum reactioneaza masina. Sa cautati semnele despre care v-am spus mai sus. Un astfel de test te edifica asupra problemelor ce pot aparea la sistemul de franare.

Daca dupa toate aceste semne, inca va simtiti nesigur in ceea ce priveste sistemul de franare nu aveti alta alternativa decat de a merge intr-un service autorizat pentru ca masina sa fie verificata de catre un mecanic profesionist pe sistemele existente in service.

Preturi inlocuire etrier de frana

Nu prea exista solutii pentru a repara un etrier de frana defect si poate ca inlocuirea garniturilor de etansare uneori da rezultate. Din fericire, costul unei asemenea inlocuiri nu este mare, un etrier fiind gasit in comert la pretul de 400-500 de lei. Manopera pentru schimbarea lor are un pret asemanator cu piesa, astfel incat totalul poate ajunge la maxim 1000 de lei. 

Dar tineti minte faptul ca este un lucru ce nu trebuie neglijat, etrierele si sistemul de franare fiind extrem de importante pentru siguranta dumneavoastra.

Citeste si despre: este periculos sa conduci cu un etrier blocat

Sursa foto: liveabout.com, cartreatments.com, autolablibertyville.com, sasksafety.org

Articole similare

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de presiune a uleiului - performanta slaba.

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de presiune a lichidului de transmisie - circuitul C - tensiune ridicata.

Cartea service este importanta si atunci cand vrei sa vinzi masina, deoarece o istorie completa si oficiala a reparatiilor va influenta valoarea masinii.

Daca aveti bule de aer in conductele de frana din cauza supapei de control, puteti simti ca pedala de frana este ca un burete.