E ok sa pleci cu treapta 2 de pe loc?

E ok sa pleci cu treapta 2 de pe loc?

Exista destul de multi soferi care aleg sa plece de pe loc in treapta a doua, mai ales la autoturismele cu cutie de viteze manuala. Sunt destul de multe motive pentru care am putea alege aceasta varianta, iar in cele ce urmeaza va vom explica situatiile in care plecatul de pe loc din treapta a doua poate fi de ajutor. De cele mai multe ori unul dintre motive este starea drumului pe care circulam sau raportul treptelor de viteza.

In general, masinile cu transmisie automata sunt capabile sa se adapteze in functie de tipul de teren pe care circulam si de forta pe care simte masina ca o necesita atunci cand porneste de pe loc, asa incat nu este necesar sa setam noi viteza de pornire, dar cutia poate pleca de multe ori in treapta a doua.

Pe de alta parte, in cazul masinilor cu cutie de viteze manuala, una dintre situatiile in care nu are rost sa pornim din viteza a doua este atunci cand ne aflam in panta, pornim masina in jos, iar schimbarea dintre primele doua trepte de viteze ar fi atat de scurta incat este inutila.

Pe de alta parte, un autoturism care porneste de pe loc de la turatia motorului de 1.000rpm, cand ambreiajul este decuplat, va trebui sa ajung la o viteza de 5-7km/h, in timp ce daca pleaca de pe loc cu viteza a doua va trebui sa ajunga la 10-12km/h inainte ca ambreiajul sa cupleze. In timp, acest stil de condus va uza discul de ambreiaj mult mai rapid, deoarece presiunea care se pune asupra discului este mult mai mare. Nu este neaparat o situatie foarte grava si asa cum am zis, sunt momente cand acest lucru ne ajuta, dar cel mai indicat este sa respectam vitezele si turatiile specifice atunci cand vine vorba de utilizarea cutiei de viteze.

In momentul in care vorbim de o masina cu transmisie automata, detaliile se schimba destul de mult. Convertizorul de cuplu sau mecatronicul are rolul de a livra puterea de la motor la sistemul de transmisie, astfel incat nu prea are sens sa pornim din viteza a doua.

Cuplajul care se realizeaza este in totalitate fluid, din moment ce nu exista un disc de ambreiaj ( sistemul difera mult chiar daca aveti dublu ambreiaj ) la masinile cu cutie automata. Cele mai multe transmisii automate au un mod de iarna sau de noroi, pe care atunci cand il activam masina va porni ca si cum ar fi in treapta a doua, adica va transmite motorului semnalul ca este nevoie de mai multa putere.

Acestea fiind spuse, pornirea din cea de a doua treapta nu este nici o problema, dar nici nu va recomandam sa o realizati in cazul in care nu este nevoie. E mai indicat sa avem grija de piesele din angrenajul motorului pentru a prelungi durata de viata a acestora cat mai mult, dar atunci cand este nevoie ne permitem sa uzam pentru cateva secunde ambreiajul.

Citeste si...
Care este rolul pozitiei Neutru de la schimbatorul de viteze?
Care este rolul pozitiei Neutru de la schimbatorul de viteze?

Astazi vorbim din nou de sistemul de transmisie al masinii, unul dintre cele mai importante din angrenajul autoturismului nostru s...

Cutie de viteze manuala sau automata. Care este cea mai buna?
Cutie de viteze manuala sau automata. Care este cea mai buna?

Toate autoturismele cu combustie interna sunt dotate fie cu o cutie de viteze manuala, fie cu una automata. Anumite modele de masi...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...