FOTO: Prima Dacie 1300 electrica omologata RAR

FOTO: Prima Dacie 1300 electrica omologata RAR

Pe scena auto se profilează un nou segment: transformarea mașinilor cu combustie internă în vehicule electrice. Unul dintre locurile unde aceasta transformare devine realitate este în Pitești, unde patru entuziaști auto își pun talentul la lucru pentru a realiza proiecte care până de curând păreau de neconceput.

Numărul mașinilor electrice în România este în ascensiune. Paralel cu aceasta, se dezvoltă și stații de încărcare. Datorită investițiilor semnificative în punctele de încărcare, atât în mediul urban, cât și rural, se promovează în mod activ trecerea la autovehicule electrice pentru a diminua poluarea.

Acest fenomen a stimulat și apariția unui sector dedicat transformării autovehiculelor tradiționale. Există acum companii ce oferă posibilitatea de a-ți transforma mașina dragă într-o variantă ecologică. Prin adăugarea unui motor electric și a unui pachet de baterii, vehiculul tău favorit poate fi modernizat pentru viitor, deși costurile pentru piese și servicii pot fi destul de mari.

Pasionați din Pitești: trei specialiști și un fost ofițer transformă mașinile

Și în România au început să apară companii specializate în aceste servicii. În Pitești, un grup format din patru amatori auto, cu vârste variind între 26 și 49 de ani, modernizează mașini vechi. Trei dintre ei sunt specialiști în domeniul auto, iar al patrulea este un fost membru al forțelor de ordine, care a absolvit Academia de Poliție.

Aurelian Mihai, cu o vârstă de 49 de ani, a lăsat în urmă cariera de polițist după doar un an, nemulțumit de salarizare. Având o pasiune pentru vehicule, cunoscut de apropiați ca Aurel, a finalizat în 2022 un masterat în ingineria auto la Universitatea din Pitești.

În perioada studiilor, l-a întâlnit pe Mirel Nasta și pe Radu Ștefan, amândoi având 26 de ani, care în scurt timp au devenit partenerii săi. Alături de inginerul Paul Patraș, cu vastă experiență în convertirea vehiculelor electrice omologate la nivel național, au inaugurat un atelier specializat pentru mașini electrice.

Piteștiul dă o nouă viață unei Dacia 1300, transformând-o în electrică:

O inițiativă captivantă a celor patru locuitori din Argeș este reprezentată de transformarea unei Dacia 1300 din 1981 într-un vehicul electric. În 2023, această mașină a devenit premiul unei agenții de pariuri printr-o campanie națională.

După ce a fost revopsită, mașina a fost dezbrăcată de părțile sale mecanice, iar suspensia și direcția au fost adaptate pentru a găzdui noul sistem de propulsie. La atelierul din Pitești, Dacia 1300 a fost adusă doar ca structură. Echipa din Argeș a fost responsabilă pentru introducerea unui sistem electric complet, inclusiv baterii și dispozitiv de încărcare.

Paul, Aurel, Mirel și Radu s-au pregătit minuțios pentru această sarcină, având la dispoziție doar patru zile pentru conversie. Anterior, au mai experimentat pe o altă Dacie, pentru a anticipa orice provocare. „Am practicat pe o Dacie veche, corodată, iar după ce am finalizat pregătirile, am avut patru zile pentru finalizarea proiectului“, spune Aurel.

Omologată de RAR:

Dacia 1300, acum electrică, are un motor de 40 KW și o baterie de 20 KWh. S-a optat pentru un motor trifazat asincron. Rezultatul a fost o putere de aproximativ 41 CP, cu o viteză maximă de 110 km/h și o singură treaptă de viteză. Mașina dispune de o cutie de viteze mecanică, provenită de la un model Dacia Papuc diesel.

Bateria este amplasată în spate, iar conectorul de încărcare în locul unde era gura de alimentare. Emblema de pe grila frontală sugerează acum natura electrică a mașinii. Vehiculul a fost certificat de Registrul Auto Român, purtând acum denumirea de Dacia 1300 electrică.

Fostul fotbalist Ilie Dumitrescu a avut ocazia să testeze această versiune electrică. „Autonomia la RAR este de 155 km. Costul conversiei a fost de 26.000 de euro, plus TVA“, menționează Aurel Mihai.

Aurel și Paul au realizat 14 astfel de transformări, unele dintre ele fiind omologate de RAR, în funcție de specificațiile proiectului. Paul Patraș a avut un rol esențial și în primul vehicul transformat și omologat în România - un Oltcit al inginerului Nicolae Daniel Marinescu, redenumit Eltcit după conversie.

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Sa mai schimb uleiul din cutia de viteze daca nu a fost schimbat niciodata?
Sa mai schimb uleiul din cutia de viteze daca nu a fost schimbat niciodata?

In angrenajul unui autoturism exista o multitudine de fluide care sunt folosite si fiecare are un rol diferit, cel putin la fel de...

Aceasta este o Dacie cu 6 roți! De ce a fost dezvoltată și care au fost costurile implicate.
Aceasta este o Dacie cu 6 roți! De ce a fost dezvoltată și care au fost costurile implicate.

Moise Davidaș, în vârstă de 67 de ani și maistru mecanic, a construit în 2010 un model de Dacia cu 6 roți, adaptat pentru nevoile...

Au fost instituite restrictii de circulatie din cauza temperaturilor ridicate
Au fost instituite restrictii de circulatie din cauza temperaturilor ridicate

Avand in vedere temperaturile foarte ridicate care afecteaza si tara noastra in aceste zile, Inspectoratul General al Politiei Rom...

Ai fost lovit din spate la franare brusca? Cine este e vina?
Ai fost lovit din spate la franare brusca? Cine este e vina?

Vom discuta astazi despre tamponarile care apar in situatia franarilor foarte bruste. Cine este vinovat intr-o astfel de situatie?...