„Frana de motor” sau modalitatea la indemana oricui de economisire a carburantului

„Frana de motor” sau modalitatea la indemana oricui de economisire a carburantului

In conditiile in care economia de carburant reprezinta unul dintre subiectele preferate ale conducatorilor auto, consideram de interes abordarea acestei teme in articolul de fata, cu atat mai mult cu cat carburantul a suportat cresteri majore de pret in ultima perioada.

Astfel, in contextul in care „scumpire“ este termenul general, pe buzele tuturor in acesti ani, respectiv in conditiile in care perspectivele nu se dovedesc intocmai optimiste pentru viitorul apropiat, conducerea unei masini cu atentie sporita la economia de carburant, fara a risca distrugerea respectivului autoturism, este de real interes pentru conducatorii auto.

In aceste conditii, mediul online a fost „inundat“ de trucuri pentru un sofat inteligent si economic, unul dintre acestea fiind cel cunoscut sub denumirea de „lovitura de franare“, care s-a viralizat deosebit de repede printre pasionati.

Potrivit impact.ro, „condusul eficient si inteligent poate duce la reducerea consumului de combustibil. Acestia recomanda evitarea accelerarilor si franarilor bruste si incercarea de a mentine o viteza constanta, mai ales atunci cand avem de facut un drum mai lung“.

„Frana de motor“

Aceasta modalitate de sofat, cunoscuta sub denumirea de „frana de motor“, se refera la rularea masinii cu ajutorul propriei inertii, cu alte cuvinte ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie si permiterea autovehiculului sa ruleze datorita propriei greutati, acolo unde situatia o permite.

Potrivit sursei citate, „Piciorul trebuie sa fie intotdeauna deasupra pedalei de frana pentru a putea face corectiile necesare pentru adaptarea vitezei. Astfel, se obtine o franare progresiva cu o uzura mai mica a cutiei de viteze si a ambreiajului. Pe langa faptul ca se reduce consumul de combustibil, se prelungeste si durata de viata a componentelor fundamentale ale automobilului“.

Alte metode de economisire a combustibilului

Potrivit playtech.ro, printre alte modalitati de economisire a combustibilului se numara folosirea punctului mort al schimbatorului de viteze, de aceasta data la momentul in care autovehiculul ruleaza in panta. Facem mentiunea faptului ca aceasta alegere nu este deloc fericita, scoaterea masinii din viteza echivaland cu imposibilitatea controlarii acesteia intr-o situatie de risc.

In cazul autoturismelor produse in ultimii 30 de ani putem vorbi de DFCO, cu alte cuvinte de intreruperea fluxului de carburant la decelerare. Masinile de generatie noua au in dotare cutii de viteze tehnologizate; astfel, indiferent ca acceleratia nu se foloseste, modulul de gestionare a motorului in cazul unei masini avand DFCO in dotare este capabil sa recunoasca daca respectiva masina se afla in coborare, diminuand astfel consumul de carburant.

Motorul va functiona in continuare rotindu-se, acesta si rotile fiind direct conectate prin transmisie. Masina va reincepe procesul de ardere a carburantului la momentul folosirii acceleratiei. In cazul in care se merge la neutru, masina are nevoie sa utilizeze carburantul in vederea mentinerii ralantiului.

Exista opinii potrivit carora octanul in plus ajuta autoturismul si conduce la economisirea carburantului intr-o proportie mai mare, indiferent de modelul de autovehicul; in realitate lucrurile stau putin altfel.

Astfel, trebuie stiut faptul ca fiecare masina de generatie mai noua detine in configuratia sa un „senzor de detonare“, acesta jucand rolul unui microfon de dimensiuni reduse cu rol de analiza a sunetului indicator.

De asemenea, exista in piata auto masini care sunt destinate a fi utilizate cu carburant premium, dar si cu carburant standard. Calculatorul masinii este acela care va regla proportia aer-carburant in scopul castigarii octanului in minus, afectand in general performanta si economia de carburant.

De asemenea, potrivit aceleiasi surse, trebuie stiut faptul ca autoturismul va folosi mai mult carburant in cazul alimentarii cu o benzina mai scumpa. Pe de alta parte, exista autovehicule setate a folosi benzina standard, astfel neavand capacitatea de a se bucura de octanul in plus conferit de carburantul premium.

O alta modalitate de economisire a carburantului este aceea de a opri motorul masinii atunci cand esti in asteptare la semafor. Stim bine faptul ca masinile de generatie noua au in dotare sisteme Start – Stop care au un scop similar, respectiv realizarea economiei de combustibil.

Intai de toate, trebuie sa cunosti faptul ca Start – Stop-ul de pe masina este o inventie care te ajuta sa ramai cu niste bani in buzunar. De ce aceasta? Pentru ca o astfel de functie reuseste sa optimizeze consumul masinii, fara sa uitam si de rolul ei benefic in protectia mediului, volumul de noxe eliminate fiind mult mai mic in timp ce motorul ruleaza la ralanti, masina fiind oprita la semafor sau in coloana, mai ales in marile orase.

Nu uita nici de uzura bujiilor, senzorii de emisii, convertoarele catalitice care prezinta probleme de functionare, dar nici de cauciucurile umflate prea putin, toate acestea impactandu-ti consumul de carburant.

De asemenea, cei de la impact.ro atrag atentia asupra faptului ca se poate realiza o economie de carburant de aproximativ 15% prin evitarea opririi si mentinerea unei viteze optime de rulare. Mai mult, „respectand limita maxima de viteza se poate folosi chiar si treapta a patra in oras. Trebuie sa mai retineti si faptul ca la masinile pe benzina, momentul optim pentru schimbarea vitezei este intre 2.000 si 2.500 de turatii, ceea ce va duce la un consum mai mic de combustibil“.

In egala masura, conducatorii auto trebuie sa incerce sa ruleze cu o viteza maxima de 90 km./h , in aceste conditii masina consumand mai putin carburant. Trecerea peste aceasta limita de viteza conduce la cresterea consumului cu aproximativ 30%.

Citeste si...
Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?
Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?

Pe masura ce motoarele au devenit tot mai puternice si mai complicate, acestea au ajuns sa creasca economia uleiului folosit si sa...

Cum procedezi daca masina ta este lovita din spate?
Cum procedezi daca masina ta este lovita din spate?

Operatiunile obligatorii de intreprins in conditiile in care autovehiculul condus este tamponat din spate Potrivit explicatiilor o...

Ce tip de ulei sintetic este recomandat pentru masina ta?
Ce tip de ulei sintetic este recomandat pentru masina ta?

Cu totii stim faptul ca o masina care a rulat peste 160.000 km va avea nevoie de anumite masuri de intretinere specifice, comparat...

Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?
Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?

Cum trebuie sa procedez? Este bine sa semnalizez chiar daca nu mai este nicio masina pe langa mine? Trebuie sa tin semnalizarea po...