La cati kilometri se schimba distributia masinii?

La cati kilometri se schimba distributia masinii?

Toata lumea a auzit cu siguranta de termenul de “distributie” la masina dar cu siguranta sunt putini care constientizeaza cu adevarat importanta acestui sistem. In articolul de astazi vom vorbi mai pe larg despre intervalul de servisare a distributiei unei masini, tipuri de distributie, ce este ea si care sunt piesele componente.

Daca nu este schimbata la timp, distributia unui motor va poate genera foarte multe probleme. In functie de motor daca aceasta se rupe, de cele mai multe ori va veti alegeti cu un motor facut praf. Distributia se schimba preventiv, inainte sa se rupa sau sa se slabeasca. Odata ajunsi in punctul de mai sus este deja prea tarziu sa mai salvati ceva in cele mai multe cazuri, exceptie facand motoarele care nu au camera de ardere comuna cu supapele.

Ce este distributia si ce rol are ea in functionarea corecta a motorului?

Distributia este una dintre cele mai importante componente ale motorului sau mai bine spus cel mai important subansamblu deoarece ea este formata din mai multe piese. (cam toate componentele din motor sunt foarte importante si nu poate functiona fara ele, exceptand anexele acestuia).

Distributia sau kit-ul de distributie mai corect vorbind, raspunde de controlul tuturor componentelor din motor, mai pe scurt distributia (cureaua propiu-zisa sau lantul) uneste tot motorul. Ea transmite miscarea arborelui cotit catre arborele cu came actionand in acelasi timp pompa de injectie/tandem si pompa de apa. Cureaua de distributie asigura sincronizarea momentului cand se deschid supapele cu pozitia pistonului. In anumite cazuri, la anumite modele de motoare distributia asigura si momentul de injectie.

Ce se intampla daca se rupe cureaua/lantul de distributie?

Daca aveti ghinion si se rup cureaua sau lantul de distributie trebuie sa stiti ca din acel moment arborele cotit si cel cu came nu mai lucreaza in sincron. Arborele cotit se va afla inca in miscare (fiind in viteza si masina avand o inertie sau prin simpla inertie a pistoanelor) iar supapele vor sta pe loc intr-o singura pozitie, in calea pistonului. Cel mai probabil se vor stramba supapele ramase deschise, capul de piston la fel va avea si el de suferit, chiulasa la fel se poate crapa iar daca masina este in viteza vor avea de suferit si celelalte componente din motor.

Din ce este alcatuit un kit de distributie auto?

Acest kit de distributie este alcatuit din mai multe componente: prima si cea mai importanta este cureaua de distributie (cureaua este facuta in mare parte din sarme de otel si material sintetic si cauciuc) iar cele din lant sunt facute din otel de cele mai multe ori sau mai nou din diferite aliaje mai ieftine.

Distributia pe pinioane la fel este facuta din tot felul de aliaje de materiale care sa reziste in timp la stres mecanic. Kitul de distributie mai este alcatuit si din role. Rolele intinzatoare (cu tot cu intinzator, care are rolul de a ajusta perfect tensiunea din curea sau lant pentru a nu exista joc intre piese). Daca cureaua sau lantul nu sunt tensionate cat trebuie exsita riscul sa sara de pe role si sa se rupa sau daca este prea tensionata atunci sa cedeze de la stres.

Rola de ghidare care asa cum spune si numele este o rola cu scopul de a ghida cureaua. Iar nu cea din urma componenta este pompa de apa. Rolul il stim cu totii cel mai probabil, acela de a asigura circulatia antigelului prin blocul motor la un debit constant (in functie de turatia motorului, direct proportional). Aceste pompe de apa la inceput erau realizate doar din metal (otel, fonta, aluminiu) dar acum au ajuns sa fie inlocuite cu plastic, fiind mai ieftine de produs. Daca tot am vorbit ori de curea sau de lant si am mai precizat putin si de pinioane cred ca ar fi bine sa discutam putin si despre tipurile de distributii existente pe motoare.

Tipuri de distributii auto existente in ziua de azi

Pentru inceput vorbim putin despre distributia pe curea deoarece este cea mai populara in ziua de astazi. Cele mai multe masini de pe piata au o distributie pe curea. In anul 1960 apare primul motor cu distributie pe curea (pana atunci erau pe lant toate) iar dupa acest prim model a avut loc o explozie pe piata auto si majoritatea producatorilor de masini au adoptat aceasta inventie deoarece la acel moment si nu numai era o solutie mai buna decat lantul. Si chiar este o solutie mai buna in timp daca este intretinuta si servisata corect.

Urmatorul tip de distributie este de fapt si de drept primul care a echipat motoarele cu ardere interna si anume distributia pe lant. Primul motor de acest tip a iesit pe piata in anul 1890 dar de atunci lucrurile au evoluat foarte mult si s-au imbunatatit. Dar distributia pe lant a ramas una dintre cele mai longevive distributii de pana acum, din pacate din motive economice mariile companii producatoare de masini au ales sa faca acum si distributia pe lant consumabila.

Mai exista un tip de distributie pe pinioane, da, toata distributia este angrenata prin pinioane, direct. Aceasta distributie este cea mai rezistenta si longeviva, a fost montata pe multe masini, dar in general o gasim pe motoare de dube, camioane, etc. Masini grele care sunt puse la munca sute de mii, milioane de km si servisarea este foarte importanta din punct de vedere financiar.

Gasim distributie pe pinioane pe motoarele de la VW, pe dubele ceva mai vechi LT 48, motorul de 2.8 TD dezvoltat in parteneriat cu MAN. Tot la ei gasim motorul de 2.5 tdi care echipeaza VW T5 dar surprinzator este ca acest tip de distributie este gasit si pe un Ferrar. Dar in ultimul caz aceasta distributie a fost gandita putin diferit folosindu-se pinioane din aliaje usoare si rezistente si a fost orientata catre performanta nu spre durabilitate.

Comparatie: Distributia pe curea vs distributie pe lant vs pinioane

Diferenta dintre cele trei tipuri de distributii este una destul de mare, fiecare dintre ele fiind orientate catre alte scopuri. Avantajul major al curelei de distributie este costul de productie, ea fiind mult mai ieftina si de asemenea este si mult mai silentioasa (fiind cauciuc amortizeaza foarte mult din frecare astfel si zgomotul este unul mai mic). Distributia pe lant este rezistenta in timp (cel putin cele mai vechi ca cele noi cam lasa de dorit) si nu este chiar asa de zgomotoasa. Este mai zgomotoasa decat cureaua dar nu se compara cu pinioanele. Intervalul de service in acest caz este unul mult mai mare decat cel al curelei.

Ultima si nu cea din urma este distributia pe pinioane care are un scop bine definit de la inceput, sa fie fiabila (rareori o sa apara probleme la acest tip de distributie) si sa fie ieftina la intretinere, in acest caz nu exista o recomandare de service, deoarece nu prea avem ce schimba. Probleme mai apar din cauza ca lumea uita sa schimbe si pompa de apa care este angrenata tot de distributie. Dezavantajul acestei distributii este faptul ca este foarte zgomotoasa mai ales la rece cand face un zgomot infernal. Dar o astfel de distributie o veti gasi montata in mare parte pe masini comerciale.

Care este intervalul de service pentru fiecare tip de distributie in parte?

Dupa ce-am stabilit aceste aspecte e timpul sa trecem la subiectul principal si anume care este intervalul de service in fiecare caz. Le vom lua tot in aceeasi ordine, astfel incepem cu distributia pe curea. In acest caz producatorii spun ca rezista pana la 90.000 de km prima distributie de pe masina cand ea este noua apoi la fiecare 60.000 de km trebuie inlocuita.

Pentru cei care circulati mai putin cu masina trebuie sa stiti ca exsita si o limita de timp si anume o data la 5 ani trebuie schimbata indiferent de numarul de km. Aici vorbim de cureaua de distributie (recomandat ar fi tot kit-ul) dar de cele mai multe ori lumea schimba doar cureaua si pompa de apa in cel mai bun caz, rolele rezistand mult mai mult. Noi recomandam totusi sa nu treceti de 50.000 de km cu un kit de distributie si sa inlocuiti totul.

Distributia pe lant, daca vorbim de cele putin mai vechi atunci ele se verifica undeva pe la 500.000 km. Daca vorbim de cele mai noi verificarea are loc undeva la 180.000 km poate si mai devreme iar daca totul este in regula se mai poate circula cu ea. Dar in general din ce am vazut cam pe la aceasta valoare pica distributiile noi, in intervalul 150-200.000 de km. Daca cele vechi nu se rupeau mai deloc, cele noi se cam rup si distrug motoarele, de exemplu cele de la grupul vag, in special motoarele cu capacitati mici pe benzina au aceasta problema.

Distributia pe pinioane, aici nu sunt prea multe de spus decat ca, cu un ulei bun in motor nu ar trebuie sa va mai ganditi la distributie, din cand in cand sa mai schimbati pompa de apa (preferabil la maxim 100.000 de km pentru a nu avea surprize neplacute) iar in rest daca treceti peste zgomotul deranjant mai ales la rece este cea mai fiabila distributie facuta vreodata pana acum.

Ce piese se inlocuiesc la schimbul de distributie?

Cand realizati acest schimb e bine sa-l schimbati pe tot, adica tot kitul care curpinde: cureaua, rolele de ghidare, intinzatoare si pompa de apa cu tot cu garnitura. Dar de multe ori lumea schimba o data tot kitul iar a 2-a oara doar cureaua sau cel mult si pompa de apa, dar preferabil este sa schimbati tot kit-ul.

In cazul lanturilor de distribuite se schimba, lantul, intinzatorul, pinioanele in cazul anumitor modele si pompa de apa.

Ca si sfat de fiecare data cand cumparati o masina SH ar fi bine sa-i schimbati tot kit-ul, preventiv pentru a elimina orice surpriza neplacuta. Mai bine schimbati un kit de distributie la 450-800 lei decat sa fiti nevoit sa schimbati tot motorul. In cazul motoarelor cu distributie pe lant o puteti verifica prin busonul de alimentare cu ulei sa vedeti daca prezinta joc, daca nu ascultati motorul la rece, daca se aude un sunet fin metalic, ritmic atunci distributia este pe duca si ar trebuie schimbata.

Daca nu conduceti prea mult se renteaza cel mai bine distributia pe curea, dar daca faceti multi km mai bine va orientati pe cea cu lant desi pretul este ceva mai mare, in timp merita.

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...