Lipsa de reactie a Ministrului Mediului cu privire la fenomenul poluant care pericliteaza viata a zeci de mii de romani

Lipsa de reactie a Ministrului Mediului cu privire la fenomenul poluant care pericliteaza viata a zeci de mii de romani

Ministrul Mediului, domnul Tanczos Barna, a declarat faptul ca nici anul acesta nu va exista niciun fel de taxa auto, in conditiile in care Guvernul a opinat pentru neintroducerea de taxe noi.

Din aceasta reactie se deduce faptul ca fenomenul poluant nu este o prioritate pentru guvernul PSD – PNL – UDMR, aceasta in conditiile in care intre 16000 si 26500 romani isi pierd an de an viata mult prea devreme ca urmare a efectelor poluarii, in baza datelor furnizate de Agentia Europeana de Mediu si O.M.S.

Fenomenul poluant, tratat cu atat de multa lejeritate in ultimii ani, are drept efect decesul, in medie, a aproximativ doi romani pe ora. Activitatile Garzii de Mediu din timpul domnului Octavian Berceanu au fost rarite simtitor, aerul devenind din ce in ce mai greu de respirat pentru locuitorii Bucurestiului si nu numai.

Coroborat cu activitatea constanta de ardere a deseurilor, calitatea aerului din Bucuresti inscrie orasul in topul celor mai poluate orase europene.

Pe de alta parte, nu rare sunt momentele cand Registrul Auto Roman inchide ochii la masini in stare jalnica, al caror fum si noxe impanzesc cerul.

Recomandarea ministrului Mediului a fost urmatoarea: „ramane varianta ca anumite taxe existente, in cazul masinilor vechi si foarte poluatoare, sa fie majorate. Noi va trebui sa avem un parteneriat cu autoritatile publice locale, ca acolo se platesc taxele pe autoturisme, si sa gasim o modalitate de a descuraja inmatricularea masinilor mai vechi.“

Trebuie constientizat faptul ca introducerea unei taxe auto nu va reusi sa distinga intre autoturismele care au fost inmatriculate in exteriorul Romaniei si cele din Romania, ceea ce nu se inscrie in normele legale. Taxa trebuie aplicata unitar, acesta fiind si motivul care a condus la evitarea subiectului in multiple legislaturi; aceasta din cauza faptului ca orice taxa presupune bani in plus din partea conducatorilor auto, implicit voturi in minus, cu riscul asumarii distrugerii sanatatii si mediului inconjurator. Mai mult, taxa auto afecteaza distinct categoriile sociale care depind de mobilitate.

Ministrul Mediului a venit cu propunerea preluarii acestei probleme de catre primari, in conditiile in care sumele de bani din taxele de proprietate ale masinilor se varsa in bugetul local. Reactia locuitorilor din Bucuresti nu a fost dintre cele mai fericite, e drept, in conditiile in care in ultimii 30 de ani s-au invatat sa nu plateasca astfel de taxe.

Totusi, ar fi interesanta de observat atitudinea conducatorilor auto in conditiile in care li s-ar aduce la cunostinta faptul ca taxa marita pentru parcare este net inferioara celei achitate intr-un complex rezidential. Mai mult, daca soferilor li s-ar aduce la cunostinta faptul ca Ministerul Mediului obliga R.A.R. si Garda de Mediu sa ii sanctioneze aspru pe cei care folosesc masini puternice cu sistemul de poluare dezactivat, nu cumva si-ar asuma mai usor o astfel de plata daca detin autovehicule mai vechi pe care le ingrijesc in mod constant?

De asemenea, oare nu alta ar fi atitudinea cetatenilor care au in posesie autovehicule in conditiile in care ar afla ca Ministerul Mediului face presiuni cu privire la strategia pentru trenuri, in acest mod intrezarindu-se sansa utilizarii la scara larga a trenurilor in anii ce vin? Aceste trenuri ar putea fi folosite spre orasele importante unde se gasesc implicit si locurile de munca; poate in acest mod s-ar mai elimina din masinile vechi care ii costa pe multi dintre conducatorii auto sume impresionante.

Este de interes faptul ca poluarea auto creste pe soselele din Romania, desi trebuie sa raportam U.E. eliminarea din trafic a 250000 autovehicule poluante pana in anul 2026, in conditiile in care in Romania se inmatriculeaza anual cam 400000 autoturisme folosite, multe mai vechi de 15 ani la momentul achizitiei si inmatricularii.

O statistica simpla ne arata faptul ca mai mult de jumatate dintre masinile de pe soselele noastre au o vechime de peste 16 ani, dintre acestea multe nefiind nici in acord cu vechile norme privind poluarea de la momentul cumpararii lor.

Viitorul, daca incercam sa deschidem un pic ochii, nu presupune schimbarea masinilor cu alte masini, ci adoptarea metodelor de transport alternativ. Trendul european este de scumpire a autovehiculului, Romania nepercepand, din pacate, intru totul tendintele externe. Vorbind despre viitor si metode alternative ne referim la constructia de autostrazi, sine de cale ferata, piste pentru biciclete, dragarea Dunarii etc.

Solutii ar exista, fie ele legate de existenta unui program de sprijinire a celor dornici sa intre in posesia mijloacelor electrice de locomotie, pentru mediul urban sau periurban, fie legate de un program care sa uneasca suburbiile cu marile orase prin linii de cale ferata aduse la standardele anului 2022, fie chiar finantarea de retele de piste de bicicleta distincte de traficul auto.

Din pacate, pana va lua cineva o hotarare in acest sens sanatatea si plamanii nostri vor avea de suferit, poluarea afectandu-ne incet, dar sigur, ajungand sa aiba consecinte fatale, transpuse in statistici nefaste in ultimii ani.

sursa foto: digi24.ro

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Probleme legate de scaderea puterii motoarelor la anumite modele Audi, in conditiile varsarii de lichid pe bancheta spate
Probleme legate de scaderea puterii motoarelor la anumite modele Audi, in conditiile varsarii de lichid pe bancheta spate

Potrivit promotor.ro, o situatie delicata a fost depistata de cei de la Audi, aceasta avand legatura cu diminuarea brusca a puteri...

Ce conditii trebuie sa indeplineasca masinile pentru noul standard de poluare Euro 7
Ce conditii trebuie sa indeplineasca masinile pentru noul standard de poluare Euro 7

Noul standard de poluare Euro 7 Vorbim despre standardele de poluare Euro inca din anul 1991. Aceste standarde impun respectarea u...

Sfaturi pentru condus in conditii de ploaie abundenta
Sfaturi pentru condus in conditii de ploaie abundenta

In functie de zona in care traim, probabil suntem obisnuiti sa conducem zilnic in conditii de ploaie sau avem parte de acest fenom...

O noua conditie legala instituita prin protocolul RAR – ANAF
O noua conditie legala instituita prin protocolul RAR – ANAF

Registrul Auto Roman (R.A.R) este institutia de specialitate numita de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii drept o...