Sfaturi pentru condus in conditii de ploaie abundenta

Sfaturi pentru condus in conditii de ploaie abundenta

In functie de zona in care traim, probabil suntem obisnuiti sa conducem zilnic in conditii de ploaie sau avem parte de acest fenomen de cateva ori pe an. Indiferent de situatie, condusul in conditii de ploaie abundenta este foarte dificil si este mult mai periculos decat atunci cand asfaltul este uscat si vizibilitatea este buna. Desigur, primul sfat pe care il putem oferi este sa amanati calatoria pana cand conditiile meteorologice sunt mai blande, dar acest lucru nu poate fi realizat intotdeauna. In cele ce urmeaza va vom oferi cateva sfaturi cu privire la condusul pe ploaie abundenta pentru a putea ajunge la destinatie in siguranta.

Atunci cand ne gandim la condusul in conditii de ploaie abundenta trebuie sa luam in considerare o multitudine de factori care ne pot afecta siguranta: vizibilitatea redusa, lipsa de control asupra autoturismului, gradul ridicat de oboseala si necesitatea de a fi mult mai atent la drum care provoaca un stres suplimentar. Mai mult, daca condusul are loc pe timp de noapte, toti acesti factori vor fi resimtiti si mai puternic, iar condusul va fi mai greu. O clipa de neatentie poate insemna producerea unui accident periculos in aceste conditii de condus.

Trebuie sa stim ca in foarte multe zone, mai ales pe autostrada, legislatia rutiera impune o limita de viteza mai mica atunci cand conditiile meteorologice sunt precare, dcat limita de viteza normala. In conditii de ploaie abundenta este foarte important sa conducem cu mult sub limita obisnuita, deoarece masina va reactiona mult mai greu si va fi mult mai dificil de controlat, iar in conditii de ploaie puternica acvaplanarea poate produce daune importante. De asemenea, distanta intre vehicule trebuie sa fie mai mare, deoarece timpul de franare este mult mai mare decat de obicei.

In al doilea rand, trebuie sa stim ca gradul de vizibilitatea scade puternic pe timp de ploaie puternica, motiv pentru care este obligatoriu sa folosim luminile indiferent daca afara este intuneric sau lumina. Cu cat autoturismele din jur va vor vedea mai bine si mai repede, cu atat va veti afla mai in siguranta.

Un sfat foarte important pe care trebuie sa il urmati este sa nu utilizati niciodata controlul vitezei de croaziera sau pilotul automat atunci cand afara ploua abundent. Viteza trebuie sa fie redusa pentru a putea reactiona in timp util in cazul oricarei situatii, iar atentia soferului trebuie sa fie sporita. Pilotul automat scade gradul de atentie al soferului, iar acesta nu mai este la fel de pregatit sa reactioneze in situatiile limita.

Verificati periodic componentele autoturismului pentru a va asigura ca puteti circula in siguranta. Stergatoarele de parbriz au in componenta niste lamele care au rolul de a curata parbrizul. Aceste piese sunt construite de obicei dintr-un plastic mai dur si sunt piese consumabile, asa incat atunci cand se uzeaza ele nu vor mai curata corespunzator parbrizul autoturismului, iar vizibilitatea va fi mult redusa. Verificati intotdeauna stergatoarele inainte de un drum lung si inlocuitile in orice benzinarie daca nu mai functioneaza corespunzator.

Conducerea pe timp de noapte este in esenta mai dificila si mai periculoasa, decat condusul pe timpul zilei, deoarece vizibilitatea este mult mai redusa. Atunci cand conducem pe intuneric si avem parte si de o ploaie abundenta, condusul va deveni si mai greu, motiv pentru care va recomandam sa verificati buna functionare a luminilor autoturismului inainte de a pleca la drum, pentru a va sigura ca acestea functioneaza in parametri.

Trebuie sa stiti ca atunci cand conduceti pe intuneric si afara ploua este obligatoriu sa evitati luminile cu fascicul plin, deoarece acestea ii vor orbi pe ceilalti soferi si se vor reflecta din ploaie si din balti si ne vor face condusul mult mai greu. Pe langa asta, este obligatoriu sa pastrati o distanta de siguranta cat mai mare fata de masina din fata si sa nu va lasati intimidat de soferii care va forteaza sa conduceti mai repede.

Acum ajungem la cea mai mare problema care poate sa apara atunci cand conducem pe ploaie abundenta si anume acvaplanarea, care este foarte periculoasa si de pe urma careia pot rezulta accidente foarte periculoase atunci cand pierdem controlul masinii. In cazul in care conducem cu o viteza crescuta si trecem printr-o acumulare de apa formata pe sosea de mari dimensiuni, intre anvelope si drum nu va mai exista contact, rotile se vor deplasa pe un strat subtire de apa si nu pe asfalt si vom pierde complet controlul masinii.

Atunci cand va aflati in aceasta situatie este vital sa nu intrati in panica daca doriti sa iesit cu bine din aceasta problema. In primul rand, trebuie sa stiti ca in conditii de acvaplanare este interzis sa utilizati frana, deoarece franarea va face sa pierdeti complet controlul, rotile se vor invarti in gol, iar masina va incepe sa se invarta.

Vom ridica piciorul de pe acceleratie pentru a scadea viteza autoturismului, dupa care vom pastra mainile intr-o pozitie fixa pe volan pentru a nu pierde directia. Atunci cand fundul masinii incepe sa fuga intr-o parte, chiar daca suna paradoxal, trebuie sa invartiti usor volanul in aceeasi directie, iar rotile autovehiculului se vor realinia. In momentul in care ati scapat de zona cu apa, veti simti o diferenta clara atunci cand anvelopele ating din nou asfaltul, iar in acest moment puteti frana fara probleme.

Nu in ultimul rand, de cele mai multe ori cand ploua abundent si vantul este foarte puternic. Si acest fenomen este la fel de periculos ca si condusul pe un carosabil acoperit de zapada sau gheata. De cele mai multe ori vantul apare in spatiile deschise, in zonele de campie. Atunci cand conducem in zone predispuse la vant trebuie sa avem foarte mare grija si sa adaptam viteza in conformitate cu acesta.

Mai mult, ar trebui sa fim foarte atenti la masinile de mare tonaj in aceste momente, deoarece masinile mici stau bine pe sosea si in conditii de vant, dar nu o data s-a intamplat ca vantul sa rastoarne un camion, deoarece suprafata pe care actioneaza este mult mai mare, iar forta cu care impinge camionul fata de o masina mica este inzecita. In acest conditii este foarte important ca atentia sa fie la nivel maxim, sa nu permitem nici unui factor sa ne distraga si sa nu ridicam mainile de pe volan in nici o situatie, deoarece putem pierde controlul intr-o secunda.

Citeste si...
Poti adauga lichid de racire atunci cand motorul este fierbinte?
Poti adauga lichid de racire atunci cand motorul este fierbinte?

Lichidul de racire este un element esential in angrenajul oricarui autoturism si de multe ori putem sustine ca este la fel de impo...

Metode prin care sa conduci in siguranta atunci cand traficul este foarte aglomerat
Metode prin care sa conduci in siguranta atunci cand traficul este foarte aglomerat

Se apropie sarbatorile importante din acest an, iar drumurile sunt mai pline ca niciodata, aglomerate si tensionate din cauza nenu...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...