Masinile electrice nu sunt viitorul. Scandinavii anunta introducerea noii taxe per kilogram, pentru masinile electrice

Masinile electrice nu sunt viitorul. Scandinavii anunta introducerea noii taxe per kilogram, pentru masinile electrice

ANUL 2023 ADUCE DIMINUAREA FACILITATILOR PENTRU POSESORII DE AUTOTURISME ELECTRICE!

Scandinavii anunta introducerea noii taxe per kilogram, pentru masinile electrice, impreuna cu renuntarea la scutirea de la plata TVA pentru autoturismele scumpe, incepand cu anul 2023!

Potrivit autolatest.ro, Norvegia este recunoscuta ca fiind tara care a stimulat enorm constructia de masini electrice prin toate beneficiile posibile, referindu-ne aici atat la taxarea la achizitie si la platile anuale, cat si la gratuitatea parcarilor sau accesul pe benzi dedicate. Totusi, in conditiile in care, in Norvegia, masinile electrice stau excelent la capitolul vanzari, lucrurile par sa se schimbe.

La ora actuala, masinile electrice conduc piata vanzarilor in domeniul auto, in Norvegia, respectiv 81,6% din totalul vanzarilor pana in noiembrie 2022. Mentionam faptul ca aici ne referim strict la modelele pur electrice, nu si la cele plug-in hibride.

Potrivit sursei citate, cu asa o „dominatie covarsitoare, au ramas prea putine masini care sa mai poata fi taxate, astfel ca statul norvegian a tot continuat sa reduca din beneficiile oferite masinilor electrice, iar din 2023 aplica o taxa per kilogram acestora si nu le mai scuteste de TVA pe cele scumpe“.

C:\Users\Marilena\Desktop\Tesla_Norway-800x450.jpg

Sursa foto: euractiv.com

Cand vorbim despre stimularea comercializarii autoturismelor electrice in Norvegia vorbim, de fapt, despre un nume unic, si anume cel al lui Frederic Hauge, care facuse o vizita, in Elvetia, in anul 1989, si fusese uimit de un autoturism convertit intr-un model cu propulsie electrica, intitulat Larel Wil 202.

Potrivit surselor, „Masina avea o autonomie de 45 km pe atunci, iar Hauge si-a cumparat una si a importat-o in Norvegia, visand sa convinga autoritatile sa faciliteze viitorul masinilor electrice.

Acesta militase pentru exceptarea taxelor de import si pentru cele de autostrazi, iar pentru a convinge autoritatile, conducea pe autostrazi fara a plati taxa, pana cand penalitatile erau atat de mari incat autoritatile ii confiscau masina, dupa care tot el o cumpara la licitatie la pret infim“.

Timpul a trecut si, in anul 1996, au aparut primele facilitati pentru autoturismele electrice in Norvegia, facilitati care au crescut din ce in ce mai mult. Astfel, inca din anul 1996, posesorii de autoturisme electrice nu erau obligati sa achite taxa anuala de drum, iar din anul 1997 nu plateau nici taxa de autostrazi.

Mai tarziu, in anul 1999, proprietarii de autoturisme electrice aveau dreptul de a parca gratuit, urmand ca, in anul 2001, autoturismele electrice sa fie scutite de la plata TVA-ului de 25% aplicat autovehiculelor. Facilitatile nu s-au oprit aici, proprietarii de masini electrice putand utiliza benzile de autobuz, inca din anul 2005 si avand dreptul de a folosi gratuit feriboturile, din anul 2009.

Potrivit aceleiasi surse, „Toate astea au dus la o crestere rapida a numarului de masini electrice, mai ales ca in lume incepusera sa apara si modele mai interesante ca design si parametri tehnici.

In 2015, in Norvegia, existau 50.000 masini electrice, in 2016, catre finalul anului, ele numarau deja 100.000. Numarul fiind atat de mare, in 2017, s-a retras dreptul de parcari gratuite si circulatie pe benzile autobuzelor, iar pe autostrazi a fost introdusa o taxa cu reducere“.

Locuitorii din Norvegia devenisera oarecum dependenti de aceste masini, mai ales ca existau in continuare beneficii majore in sarcina lor. Astfel, nu erau obligati la plata TVA-ului sau la plata unei taxe per kilogram, obligatorie in cazul celorlalte masini din tara scandinava.

Aducem la cunostinta cititorilor nostri informatia potrivit careia astfel de taxe pot fi extraordinar de mari in unele cazuri, conducand de multe ori la situatia in care taxele totale obligatorii pentru o masina conventionala egaleaza valoarea neta a acesteia.

Potrivit specialistilor, beneficiile pentru masinile electrice vor fi din ce in ce mai putine in perioada care va urma.

Astfel, „Chiar daca, din 2021, a fost reintrodusa taxa anuala cu reducere pentru masinile electrice, numarul lor a continuat sa creasca, iar acum, la final de an 2022, in Norvegia, o tara cu 5,3 milioane de locuitori, exista deja 500.000 de masini electrice inmatriculate active!

Si daca anul trecut (2021) cota masinilor pur electrice atinsese 75% din vanzarile masinilor noi, in acest an (2022) ea a depasit 80%! Asa ca, inevitabil, beneficiile oferite masinilor electrice se vor subtia, iar cel mai mare salt in acest sens urmeaza sa intre in vigoare din ianuarie 2023“.

Cu alte cuvinte, autoturismele electrice nu vor mai fi exceptate de la plata TVA-ului, fiind instituita aceeasi cota de 25% ca in cazul masinilor obisnuite. Trebuie remarcat faptul ca TVA-ul va deveni obligatoriu numai pentru autoturismele electrice care vor costa mai mult de 500000 coroane, respectiv echivalentul a aproximativ 47500 euro.

Astfel, tot ce va fi livrat incepand cu anul 2023 la un pret mai mare de 500000 coroane valoare neta va impune plata unui TVA de 25%, ceea ce va conduce inevitabil la cresterea pretului final pentru cumparatori.

De asemenea, aceeasi sursa mentioneaza ca se va lua in calcul si plata unei taxe per kilogram pentru masinile electrice. „Aceasta taxa exista anterior pentru masinile conventionale, dar, odata cu decizia de a o aplica pentru masinile electrice, s-a decis aplicarea unei taxe noi de greutate, identice, atat pentru masinile electrice, cat si pentru cele cu motoare cu ardere interna sau plug-in hibrid“.

Aceasta taxa presupune ca primele 500 kg. nu vor fi taxate, dar fiecare kilogram in plus va fi taxat cu 12,5 coroane norvegiene; 1 coroana norvegiana este echivalenta cu 0,095 euro.

In aceste conditii, un autoturism avand o greutate de 1700 kg. nu va achita taxa pentru primele 500 kg., ci pentru cele 1200 kg. suplimentare, respectiv 12,5 coroane pentru fiecare kilogram in plus. Rezulta deci o taxa totala de 15000 coroane sau 1430 euro, valabila atat in cazul masinilor avand motoare cu combustie interna, cat si in cazul masinilor electrice.

Referitor la plata taxei per kilogram pentru masinile electrice, „Problema pe care o vor avea (acestea) in fata acestei taxe e ca, de obicei, ele sunt mai grele. Astfel, nu e o raritate ca o masina electrica sa cantareasca 2,1 tone, de exemplu, sau chiar 2,7 tone in cazul modelelor mai mari, fara a mentiona aici modelele americane electrice, precum Rivian R1S de 3,1 tone sau Hummer EV, de 4,5 tone la gol.

Astfel, o masina electrica de 2,1 tone va avea de platit o taxa de greutate de circa 1.900 euro, una de 2,7 tone — o taxa de circa 2.620 euro, iar daca ar fi sa-si importe cineva un Rivian, taxa la 3,1 tone ar fi de circa 3.100 euro, iar pentru un Hummer EV de 4,5 tone, taxa ar fi de aproximativ 4.750 euro.

In toate cazurile taxa per greutate e platita doar o data, la prima vanzare, insa se aplica tuturor, indiferent de categoria de pret“.

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Despre bateriile masinilor electrice
Despre bateriile masinilor electrice

In ultimul secol, masinile care functionau pe bezina sau motorina au devenit modul dominant de transport in lume. Dar, in timp, ma...

Statii incarcare masini electrice: ghid complet
Statii incarcare masini electrice: ghid complet

Cum piata masinilor electrice din Romania a inceput sa creasca, am decis sa scriem un articol care sa detalieze tot ce aveti nevoi...

Baterii masini electrice - durata de viata
Baterii masini electrice - durata de viata

O masina electrica este mult mai simpla decat o masina alimentata cu combustibil lichid. La o masina electrica exista mult mai put...

Istoria masinilor electrice
Istoria masinilor electrice

Pentru a intelege istoria masinilor electrice este necesar sa vorbim despre dezvoltarea si aparitia tuturor vehiculelor din ziua d...