Masini electrice versus masini hibride: detalii complete

Masini electrice versus masini hibride: detalii complete

Evolutia rapida a tehnologiei a facut posibila aparitia timpurie a masinilor hibrid si a celor electrice. Inca doua motive foarte importante care au stat la baza acestor inventii au fost reducerea poluarii provocate de emisiile automobilelor si a consumului de combustibil.

Va aduceti aminte de desenele animate The Jetsons de pe Cartoon Network, cu masinile zburatoare? Ei bine, aceea este lumea ideala a viitorului, iar oamenii de stiinta deja au inceput sa o modeleze treptat prin intermediul acestor doua tipuri de automobile.

In acest articol vom discuta despre beneficiile unei masini electrice si ale unei masini hibride, punand accentul pe autonomie, consum, principiu de functionare si fiabilitate. In plus, va oferim si toate aspectele legate de ajutorul oferit de statul roman pentru achizitionarea unui model de autoturism hibrid sau electric.

Ce sunt masinile hibride?

Un automobil hibrid functioneaza pe baza a doua surse de putere, in general, fiind vorba de un motor pe benzina si unul electric. In plus, acest sistem are posibilitatea de a recupera energie prin intermediul franarii regenerative.

In 1899, inginerul german Ferdinand Porsche a creat prima masina hibrida, denumita System Lohner-Porsche Mixte. Aceasta functiona pe principiul unui motor pe benzina care alimenta un motor electric, cel din urma actionand puntea fata. Ideea a fost foarte bine primita de public, dar nu a durat mult. In 1904, o data cu aparitia primelor automobile Ford pe benzina, cererea de masini hibride a scazut dramatic.

Principalele motive au fost:

  • Pretul mai mare fata de un automobil de serie cu o motorizare cu ardere interna
  • Putere scazuta in comparatie cu automobilele pe benzina

Insa, in 1997, Toyota a lansat modelul hibrid Prius ca o alternativa la motorizarile pe benzina sau diesel. La doi ani dupa aceea, in 1999, Honda oferea varianta Insight, considerata primul model de automobil hibrid din SUA. Practic, aceste doua masini au reprezentat bazele pietei de hibride din lume.

Principiul general de functionare al unei masini hibride se bazeaza pe un set de baterii de voltaj mare (montate separat de acumulatorul clasic de 12V) care se reincarca prin intermediul energiei rezultate din franare sau cu ajutorul motorului pe benzina sau diesel.

Referitor la consum, este stiut faptul ca un autoturism hibrid poate reduce consumul de carburant cu 20-40%. In plus, in functie de ce tip de hibrid vorbim (clasic, plug-in sau mild), fiecare beneficiaza de anumite avantaje, cum ar fi:

Hibridul clasic nu necesita incarcare la priza, deci are o autonomie scazuta (primul model de Toyota Prius avea o autonomie de doar 10 km full electric). Cand se descarca, masina continua sa fie alimentata de motorul pe benzina sau diesel.

Hibridul mild este mai ieftin la achizitie, dar nu ofera beneficiul de a circula full electric. In acest caz, sistemul electric ofera un ajutor in plus pentru motorul cu ardere interna prin alimentarea unora dintre unitatile auxiliare, cum ar fi: sistemul audio sau climatronicul.

Hibridul plug-in poate fi incarcat la priza si are o autonomie mai mare datorita acumulatorilor mai puternici, dar si motorului pe benzina sau diesel. Insa, are un cost de achizitie mai mare decat celelalte doua, iar fiabilitatea este scazuta datorita greutatii acumulatorilor.

Ce vine in dezavantajul acestor masini este ideea de a avea doua tipuri de sisteme diferite, unul pe combustibil si unul electric, care pot prezenta defectiuni mai costisitoare de-a lungul timpului.

In concluzie, un automobil hibrid clasic sau plug-in este fiabil si are, per total, o autonomie mai mare deoarece este ajutat si de un motor cu ardere interna. In plus, statul roman ofera un voucher de 1700 lei in plus fata de cei 6500 lei din cadrul programului Rabla pentru achizitia unui hibrid, o deducere de 50% la plata impozitului anual si dreptul de parcare gratuita in diferite locatii. Cu toate ca aceste masini au un consum mai redus fata de un automobil normal, tot necesita alimentarea cu combustibil.

Ce sunt masinile electrice?

Un automobil electric este propulsat de un motor electric sau mai multe, in functie de marca si model. Acesta tine locul unitatii cu ardere interna si este alimentat de un set de acumulatori reincarcabili. Procesul de incarcare al acestor automobile dureaza mai mult decat cel al unei masini hibride.

Primele masini electrice au aparut pe piata intre anii 1899 si 1900. In acea perioada, 28% din automobilele vandute erau electrice. Oamenii le preferau in schimbul celor pe benzina sau abur deoarece erau mai usor de utilizat, nu vibrau la fel de rau si nu faceau la fel de mult zgomot. Din pacate insa, in 1912, pretul unui automobil pe benzina era de $650 in comparatie cu cel de $1750 al unui roadster electric. Din acest motiv, interesul cumparatorilor a scazut considerabil.

Intre anii 1960 si 1970, datorita cresterii nivelului poluarii, producatorii auto au decis ca este cazul sa ia din nou in considerare proiectul full electric. Unul dintre modelele aparute la acel moment a fost creat de Sebring-Vanguard. Citicar avea o autonomie intre 80 si 97 km si o viteza maxima de 70 km/h.

Cu toate acestea, cea mai cunoscuta masina electrica este modelul EV1 de la General Motors, aparut in 1996. Cu o singura incarcare, automobilul avea o autonomie impresionanta de 160 km si sprinta de la 0 la 100 km/h in doar 7 secunde. Chiar daca a fost intampinata intr-un mod pozitiv, aceasta masina nu a reprezentat o afacere profitabila pentru compania americana.

Astfel, producatorul a rechemat la fabrica toate cele 1117 unitati produse (care puteau fi doar inchiriate, nu cumparate) si le-a distrus, in afara de 40 de bucati care au fost donate unor institutii sau muzee.

Principalele avantaje ale unei masini electrice sunt

Acceleratie liniara de la 0 km/h - avand in vedere ca la acest tip de masina nu exista decat o singura treapta de viteza, acceleratia este liniara de la pornirea de pe loc si pana la prima franare, astfel masina beneficiind de cuplu maxim in permanenta.

Risc scazut de probleme - datorita lipsei cutiei de viteze, a discului de ambreiaj si a cilindrilor, o masina electrica prezinta mai putine riscuri de a se strica, in comparatie cu cele pe benzina / diesel sau hibride.

Costuri reduse de alimentare - spre deosebire de un plin de benzina sau motorina, “plinul” de energie electrica poate fi in jur de 100 lei sau chiar sub aceasta suma. Autonomia unei masini hibride poate varia in functie de marca si model, de la 150 la 300 km, dar chiar si mai mult.

Din pacate insa, in Romania nu exista inca o retea de incarcare bine pusa la punct pentru a permite deplasarile lungi cu o masina electrica. In acelasi timp, in comparatie cu o masina hibrida, autonomia este destul de limitata, mai ales iarna, cand acumulatorii se consuma si mai repede. In plus, acumulatorii nu vor tine o vesnicie, dupa aproximativ cinci ani, vor trebui inlocuiti, iar costurile sunt destul de piperate.

Inca un dezavantaj important ar fi costul de achizitie al unei masini electrice. Cele cu autonomie de minim 150 km si o putere intre 80 si 150 CP incep de la aproximativ 22.000 euro, pe cand variantele mai sportive cu autonomie mai mare pot ajunge la sume de peste 50.000 euro.

Spre deosebire de masinile hibrid, cele electrice primesc de la statul roman un voucher de 10.000 euro prin programul Rabla Plus. Acesta este un ajutor important acordat celor care doresc sa sprijine reducerea poluarii la nivel global.

Per total, fiecare tip de automobil, fie ca este vorba de o masina electrica sau de una hibrida, poate reprezenta o alegere ideala in functie de nevoile si preferintele fiecarui viitor posesor. De asemenea, fiecare model va avea plusuri si minusuri care afecteaza decizia de achizitie.

Sursa foto: playtech.ro, b1.ro, 0-100.ro, masinaelectrica.ro, debarbati.ro, stiintasitehnica.com

Citeste si...
Amaxofobie: ce este frica de a conduce masini?
Amaxofobie: ce este frica de a conduce masini?

Chiar daca poate amaxofobia este o boala de care nu am auzit niciodata, exista un numar foarte mare de oameni care sufera de aceas...

Care este masina diesel cu cel mai mic consum din lume?
Care este masina diesel cu cel mai mic consum din lume?

Industria auto se află într-o continuă dezvoltare și îmbunătățire a performanțelor mașinilor. În ultimii ani, cererea pentru mașin...

Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?
Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?

Va urcati in masina, apasati frana, porniti motorul, incercati sa puneti masina in “Drive” si observati ca levierul cutie de vitez...

Radiatorul masinii este defect?
Radiatorul masinii este defect?

Racirea motorului face posibila functionarea sa corecta. Fara o racire realizata corespunzator, caldura generata de combustie si d...