Modalitatea corecta de tractare a unui autovehicul

Modalitatea corecta de tractare a unui autovehicul

Articolul de astazi are ca obiect modalitatea recomandata de tractare a unui autovehicul, in conditiile in care nu rare sunt momentele in care conducatorii auto sunt nevoiti sa apeleze la aceasta varianta.

Astfel, in conditiile in care autoturismul devine nedeplasabil, conducatorul auto se vede nevoit sa apeleze la solicitarea unei platforme sau la tractarea masinii de catre un alt sofer, ultima varianta fiind intotdeauna cea mai ieftina, implicand insa respectarea unor conditii cu care nu toti proprietarii de autovehicule sunt la curent.

Niciodata nu sunt de dorit momentele precum cele in care pompa de benzina a autovehiculului cedeaza sau intervin erori la motor, cazuri in care masina se va incapatana sa nu mai porneasca, creandu-ti reale probleme si punandu-te in dificultate.

Indiferent ca te afli in tranzit intre localitati sau in oras, situatia va trebui remediata de urgenta, autovehiculul trebuind recuperat de pe partea carosabila. Intr-un astfel de moment se va impune luarea unei decizii, respectiv apelarea unei platforme sau tractarea masinii cu sufa; dintre cele doua variante prima este intotdeauna cea mai recomandata, in conditiile in care platforma este trimisa de un service autorizat, masina revenind in atelier pentru verificari amanuntite.

Cea de-a doua varianta ramane insa cea mai ieftina, singurul inconvenient fiind reprezentat de gasirea unei persoane disponibile pentru tractarea autoturismului tau.

Vom prezenta in cele ce urmeaza cateva detalii legate de efectuarea unei tractari corecte, atat din prisma celui care tracteaza, cat si din punctul de vedere al celui tractat, in conditiile in care, din experienta personala, ne-am confruntat cu ambele situatii.

1. Aspecte de interes prealabile operatiunii de tractare

In primul rand facem mentiunea faptului ca tractarea unui autoturism implica prezenta a doi oameni, cate unul in fiecare dintre masini. Mai mult, acestia au nevoie de un cablu sau o sufa pentru tractarea autoturismului, precum si de o minima discutie prealabila referitoare la cateva semnale pe care fiecare dintre ei sa le recunoasca in momentul tractarii, aceasta in scopul realizarii comunicarii intre cele doua autoturisme cu privire la aspecte legate de franare, schimbare de directie etc.

2. Cablul de tractare / sufa sau stanga

Termenul de sufa este un termen general care se refera la obiectul in sine utilizat pentru conectarea si tractarea unui autovehicul. Stanga reprezinta bara din material metalic, alcatuita dintr-un segment sau chiar mai multe, dura, destinata anume tractarii masinilor cu probleme la sistemul de franare; insasi duritatea materialului contribuie la franarea masinii tractate, aceasta nemaidispunand de un sistem de franare adecvat; facem mentiunea faptului ca stanga se utilizeaza cu precadere in cazul tractarii vehiculelor mari, precum autobuzele, rezistenta acesteia fiind crescuta.

Mentionam faptul ca sub nicio forma nu recomandam tractarea unui autovehicul care nu mai dispune de frane, varianta cea mai buna intr-o asemenea situatie fiind reprezentata de platforma auto.

Cablul sau coarda raman dispozitivele cele mai folosite in vederea tractarii unui autovehicul in dificultate, acestea fiind usor de gasit atat la benzinarii, cat si in targuri, piete sau mediul online.

Va recomandam sa nu achizitionati cabluri de tractare din comert, multe dintre ele fiind fabricate in China si prezentand deficiente de fabricatie, putand ceda usor in momentul tractarii, cea mai de succes varianta ramanand, din punctul nostru de vedere, corzile late. Astfel, acestea sunt rezistente indiferent de socurile puternice, lungimea recomandata a lor fiind de aproximativ 4, 5 metri.

3. Ruta aleasa pentru tractare

In conditiile in care apelezi la tractarea autoturismului, afla ca viteza de rulare va fi extrem de mica, ceea ce impune necesitatea folosirii primei benzi de circulatie. Aceasta face ca autostrada sa iasa din calcul ca si zona de tractare, prevederile legale fiind exprese in acest sens, caz in care nu vei avea de ales si va trebui sa soliciti ajutorul unei platforme.

4. Viteza recomandata de rulare

Din start facem mentiunea ca viteza de rulare in cazul tractarii este de 30 – 40 km./h in afara localitatii, respectiv 20 – 25 km./h in oras, aglomeratia spunandu-si cuvantul, frana fiind mai mereu necesara.

5. Semnalizarea tractarii unui autoturism

Trebuie cunoscut faptul ca autoturismul care realizeaza tractarea nu se va folosi de avarii, acesta trebuind sa foloseasca semnalizarea in vederea indicarii directiei de mers. Masina tractata are obligatia de a utiliza avariile, cu exceptia momentelor in care schimba directia de mers, situatie care impune, de asemenea, folosirea semnalizarii in scopul avertizarii partenerilor de trafic. Mai mult, daca exista posibilitate, este recomandata aprinderea pozitiilor.

6. Modalitatea de franare in cazul tractarii unui autovehicul cu sufa

Nu rare sunt momentele in care am observat autoturisme imobilizate in trafic cu sufa de tractare rupta. Aceasta din cauza faptului ca modalitatea de rulare in cazul tractarii nu este simpla si nici la indemana oricui, dispozitivul de tractare suportand sarcini deosebit de mari, orice nesincronizare putand fi fatala tractarii in sine. Acest lucru se poate intampla si in momentul franarii masinii, nesincronizarea fiind cea care va rupe sufa.

Regula in cazul tractarii este destul de simpla, respectiv viteza de rulare se mentine la minim iar franarea este efectuata strict de masina care este tractata, cu alte cuvinte de masina din urma. De asemenea, se recomanda ca sufa de tractare sa fie mereu sub tensiune, intinsa.

Astfel, inainte de un semafor, pregatirea pentru franare trebuie facuta mult mai devreme decat in cazul rularii obisnuite in trafic, franarea in sine fiind initiata de autoturismul tractat, acesta contribuind la infranarea treptata a primei masini care tracteaza. Soferul care tracteaza vechiculul imobilizat va emite un semnal de franare, fie prin folosirea mainii, fie printr-un claxon, ceea ce indica soferului tractat faptul ca prima masina este scoasa din viteza in vederea infranarii.

7. Pornirea de pe loc

Plecarea de pe loc se va face deosebit de incet, primul sofer plecand lin, astfel incat intinderea sufei sa se faca treptat. Orice plecare brusca de pe loc va contribui la socuri la nivelul sufei, aceasta rupandu-se usor.

sursa foto: https://www.4tuning.ro/