Modulul de control ABS: Simptome, rol si localizare

Modulul de control ABS: Simptome, rol si localizare

Sistemul de franare antiblocare sau ABS este o caracteristica avansata de siguranta gasita in aproape toate vehiculele din zilele noastre.

Sistemul ABS este alcatuit din modulul ABS si senzorii ABS gasiti pe fiecare anvelopa. Intregul sistem functioneaza in tandem pentru a va asigura ca masina dumneavoastra nu  aluneca sau isi pierde aderenta in situatii de franare puternica.

Unitatea de control ABS este modulul principal de procesare a intregului sistem de franare antiblocare sau sistem ABS al autovehiculului dumneavoastra. Toate modelele moderne de vehicule au un sistem de franare antiblocare preinstalat.

Principalele componente ale sistemului ABS sunt modulul de comanda, supapele si senzorii. Unitatea de control primeste in mod esential toate informatiile, inregistrarile si o face utilizabila pentru sistemul de motoare al vehiculului, precum si pentru a asigura siguranaa aplicarii franelor fara a provoca deraparea vehiculului.

Citeste si despre: cum functioneaza abs-ul pe masina ta

Ce este o unitate de control ABS?

Ansamblul de control al franarii anti-blocare (ABS) este un modul electronic care functioneaza ca un computer.

Informatiile generate de senzorii instalati ai sistemului ABS, cum ar fi senzorii de turatie a rotilor, sunt primite de unitatea de comanda ABS. Unitatea de control utilizeaza apoi aceste date, proceseaza si genereaza semnale electronice pentru a se asigura ca sistemul ABS al vehiculului impiedica vehiculul sa-si piarda tractiunea si sa ramana stabil pe drumuri.

Acesta poate fi considerat procesorul si creierul intregului sistem de franare anti-blocare. In functie de viteza vehiculului, aceasta genereaza, de asemenea, comenzi privind cat de multa presiune trebuie aplicata rotilor vehiculului atunci cand soferul apasa pedala franei.

Unitatea de comanda este atasata direct la liniile de frana pentru a efectua efectiv aplicarea acesteia. Functia centrala a unitatii de control ABS este de a preveni blocarea uneia dintre roti in timpul actionarii.

Acest lucru se realizeaza prin aplicarea rapida si neaplicarea franelor intr-o succesiune rapida. Timpul dintre fiecare aplicare, frecventa aplicarii franei si numarul sunt reglate de unitatea de comanda tocmai pentru a se asigura ca franele alternante sunt aplicate atata timp cat vehiculul este in pericol.

Datele pe care le utilizeaza de la senzor includ modul in care are loc rotirea anvelopelor, orice eventualitate de alunecare intre rotile vehiculului si orice diferenta detectata de senzor.

Modulul de comanda al ABS-ului

Modulul de comanda ABS este o componenta de salvare a unei masini. Dar, la fel ca orice alt component, are o perioada dupa care poate prezenta semne de deteriorare.

Daca modulul esueaza, veti deveni predispus la accidente, in timp ce hidroplanarea si deraparea vor deveni mai frecvente atunci cand franati puternic. Din fericire, o defectiune a modulului ABS poate fi vazuta cu usurinta.

Fara raspuns la franare

La unele autovehicule, franarea este legata direct de modulul de comanda ABS. Aceasta inseamna ca intreaga functiune de franare este activata dupa trecerea prin modulul ABS.

Daca acest lucru este posibil si modulul nu reuseste, intregul sistem de franare poate sa nu mai raspunda. Fie ca nu veti putea sa activati franele, fie ca franele nu vor reactiona suficient de repede pentru a va frana la o distanta sigura.

Aceasta este o problema care pune viaaa in pericol, deci este mai bine sa se ocupe un mecanic de ea cat de repede posibil.

Mai multa forta necesara pentru franare

Cand modulul ABS functioneaza defectuos, acesta trimite informații incorecte catre sistemul de franare. Acest lucru face ca calotele de frana sa actioneze haotic si veti avea nevoie de mai multa forta pentru a aplica frana.

Nu numai asta, dar vehiculului dumneavoastra ii va lua mult mai mult timp pentru a opri, in timp ce exista intotdeauna o posibilitate de a nu se opri deloc . Daca simtiti acest efect de-a lungul timpului, trebuie sa programati o intalnire cu un mecanic autorizat.

Martorul ABS se aprinde

Sistemul ABS are propria lumina de avertizare care este declansata odata ce exista o problema cu franele. Modulul de comanda ABS este monitorizat de computerul de bord al masinii, astfel incat daca si cand apare o defectiune, martorul ABS se aprinde in bord.

Aceasta lampa ABS poate prezenta o problema cu senzorii ABS sau cu modulul de comanda ABS, deci este mai bine sa mergeti la un mecanic pentru a afla exact problema. Un scaner de cod de eroare de ultima ora va poate spune de obicei unde se afla problema.

Franele blocate

O defectiune a modulului de comanda ABS poate provoca uneori acelasi lucru pe care sistemul incearca sa il evite, ceea ce inseamna blocarea franelor.

Cand puteti simti ca franele masinii se blocheaza la intamplare sau daca sunt complet blocate si nu permit autovehiculului sa se deplaseze deloc, este posibil sa aveti o problema a modulului de comanda.

Unde este amplasata unitatea de control ABS?

In mod obisnuit, in majoritatea vehiculelor moderne, designul comun necesita instalarea si montarea modulului de comanda ABS in interiorul compartimentului motorului.

Poate fi prezenta si pe sina de rama din partea stanga a vehiculului sau in mod obisnuit pe partea soferului. In cazul in care modulul unitatii de comanda este instalat pe sina cadru de pe partea soferului, procedura de inlocuire poate fi diferita de cazul in care este instalat in compartimentul motorului. Este posibil sa trebuiasca sa ridicati vehiculul cu ajutorul mufelor hidraulice sau a cricului pentru a ajunge la modul atunci cand incercati sa il inlocuiti.

Citeste si despre: este in regula sa conduci cu martorul ABS aprins in bord

Curatarea modulului de comanda ABS

Modulul de comanda ABS se poate deteriora si datorita acumularii de praf si de resturi. Este o componenta electrica si mecanica, deci este necesar sa o curatati in mod regulat pentru a asigura functionarea corespunzatoare.

Lucruri de care ai nevoie:

  • Suflanta
  • Carpa din microfibra
  • Alcool sau curatitor
  • Procesul de curatare

Procesul de curatare necesita rabdare. In primul rand, trebuie sa localizati senzorul, pe care v-am spus deja unde sa il gasiti. Odata ce ati gasit modulul de comanda, inspectati-l pentru semne de uzura. Este posibil ca modulul de comanda sa fie acoperit cu praf si sa fie deteriorat de resturi.

Curatati cu ajutorul suflantei la o setare scazuta. Nu va  doriti ca praful sa contamineze orice alta componenta. Incercati sa acoperiti toata zona in mod egal.

Dupa ce ati terminat si  ati curatat tot praful proaspat care a fost depozitat pe partea superioara a modulului de comanda, este timpul sa utilizati carpa pentru a curata toate murdariile care au ramas in modul.

Mizeria ramasa poate fi curatata cu alcool. Asezati carpa cu alcool si curatati suprafaaa modulului, asigurandu-va ca nici un lichid nu atinge o componenta electrica. In cele din urma, lasati modulul sa se usuce.

Diagnosticarea unei unitati de control ABS defecte

Diagnosticul este important pentru unitatea de control ABS, deoarece aceeasi problema poate fi cauzata si de alte componente defecte.

Diverse parti sunt asociate cu unitatea de control ABS, prin urmare, procedura de diagnosticare implica si testarea altor sisteme, de asemenea, deoarece ar putea fi datorata unei alte probleme care cauzeaza aceleasi simptome.

Problema poate incepe cu o lumina de avertizare pe tabloul de bord al vehiculului dumneavoastra. Cu toate acestea, nu este suficient pentru a va asigura ca problema se datoreaza unitatii de control ABS si poate fi cauzata de alte componente ale sistemului ABS, precum si de alte sisteme asociate sistemului ABS.

Pentru a diagnostica exact ce problema este si daca unitatea de control este defecta, cel mai bun dispozitiv care se dovedeste a fi eficient aici este scanerul OBDII. Codurile de eroare generate sunt o modalitate foarte buna de a afla mai multe despre originea problemei.

Scanerul OBDII va putea citi eficient codurile erorilor sistemului OBDII. Cu ajutorul unui manual de utilizare sau al manualului de service furnizat de producator, il puteti consulta pentru a compara citirile si codurile de eroare cu cele specificate in manual pentru a afla mai multe despre problema.

Codurile de eroare va pot ajuta sa vedeti daca problema este intr-adevar legata de unitatea de comanda ABS. In acest caz, se recomanda inlocuirea modulului unitatii de control. Unele vehicule ar avea nevoie de o unitate de control ABS care are de asemenea o functie integrata de control al sistemului de tractiune al vehiculului dumneavoastra, deci trebuie sa vedeti exact ce trebuie sa cumparati. De obicei, se recomanda sa reimprospatati lichidul de frana, inlocuindu-l dupa ce ati instalat o noua unitate de control ABS.

Inlocuirea unei unitati de control ABS defecte

Un sistem de control ABS defect poate afecta si alte sisteme ale vehiculului dumneavoastra, cum ar fi sistemul de control al tractiunii, sistemul electronic de control al stabilitatii si sistemul de monitorizare a presiunii in anvelope, deoarece toate aceste sisteme sunt legate intre ele si interconectate.

Inlocuirea unitatii de control este, in general, o optiune preferabila daca nu exista defecte fizice. Aici va impartasim un ghid pas cu pas, usor de urmarit, cu privire la modul in care puteti inlocui unitatea de comanda a sistemului ABS.

Asigurati-va ca pastrati cu dumneavoastra un manual de service sau un ghid al proprietarului furnizat de compania dumneavoastra.

Achizitionati toate uneltele de care aveti nevoie pentru inlocuire impreuna cu piesele, adica seturile de prize, partile de protectie si surubelnitele.

Asigurati-va ca autovehiculul dumneavoastra este parcat pe o suprafata plana.

Cuplati frana de mana. Deconectati bateria sau indepartati cablul de la borna negativa.

Localizati modulul de comanda ABS al autovehiculului dumneavoastra, facand referire la manualul de service. Scoateti toti conectorii si firele electrice de la modulul de comanda. Scoateti suruburile si orice legaturi care monteaza modulul.

Scoateti modulul de la locul sau. Se inlocuieste vechiul modul cu cel nou. Curatati corect suprafata de montare. Instalati cu atentie noul modul. Tineti-l mai intai cu suruburile inainte de a conecta firele.

Conectati cablurile si alte conexiuni electrice la modul. Reconectati bateria pentru a porni conexiunea. Porniti vehiculul si vedeti daca lampa de avertizare pentru ABS a disparut dupa un timp. Este posibil sa trebuiasca sa stergeti codurile de eroare la  unele vehicule.

Costul de inlocuire al unitatii de control ABS

Costul mediu de inlocuire al unitatii de control ABS este estimat intre 3000 si 5000 de RON. Partea insasi costa intre 2500 si 4500 RON, in timp ce costul ramas este costul manoperei.

Costul pentru inlocuirea unitatii de control ABS poate fi relativ mai mare decat celelalte piese, deoarece este calculatorul intregului sistem ABS. Costul pentru acest modul poate fi diferit pentru diferite companii si tipuri de vehicule.

In cazul in care trebuie sa inlocuiti alte piese asociate cu unitatea de comanda, pretul va creste in consecinta. In medie, pentru majoritatea vehiculelor, numai unitatea de comanda a sistemului de franare anti-blocare va costa intre 3000 si 4000 RON.

Costul pentru acest modul la masinile de lux poate creste, dar veti vedea acest lucru pentru majoritatea vehiculelor din aceasta gama.

Daca angajati un mecanic sau luati vehiculul intr-un magazin de autoturisme, acesta va implica un cost suplimentar al manoperei, care ar putea varia intre 200 si 500 RON  in majoritatea cazurilor. Prin urmare, costul total al inlocuirii, impreuna cu costul manoperei, poate varia de la 4000 la 5000 RON.

Citeste si despre: ce este asistenta la franare sau brake assist

Sursa foto: pawlikautomotive.com, rx7club.com, autoquarterly.com

Articole similare

Pentru a porni cu succes un motor diesel, va avea nevoie de o componenta speciala de incalzire numita bujie incandescenta.

Autonomia unui vehicul este distanta calculata pe care acesta o poate parcurge folosind cantitatea de combustibil ramasa in rezervor.

Acest cod se refera la defectiune alimentatorului cu tensiune - zona A - tensiune scazuta.

Acest cod se refera la eroarea de functionare a eficientei noxelor - bancul 2.