Pentru conducatorii auto nostalgici, Cehia a venit cu varianta comercializarii aututurismului ARO 244

Pentru conducatorii auto nostalgici, Cehia a venit cu varianta comercializarii aututurismului ARO 244

Pentru conducatorii auto nostalgici, Cehia a venit cu varianta comercializarii aututurismului ARO 244 mult dupa anul 2003, an in care a iesit pe poarta fabricii din Romania ultimul astfel de exemplar

La momentul inchiderii uzinei din Campulung, de pe vremea conducerii Iliescu – Nastase, visul frumos al vehiculelor de teren romanesti s-a naruit. Ne raportam la „vehicule romanesti“ in conditiile in care, la acea vreme, ARO era un brand produs in integralitate in tara noastra.

Mai tarziu, pana in anul 2006 (2013 sau 2020, conform diferitelor surse), pasionatii puteau inca sa achizitioneze, din Cehia, un ARO nou la numai 18840 euro cu TVA inclus, pentru varianta cu aer conditionat trebuind scosi din buzunar inca 1660 euro.

https://autolatest.ro/wp-content/uploads/2020/11/soc-in-202-102534.jpg

Sursa foto: https://www.artofit.org/image-gallery/172825704429579659/aro-aro-prototipuri/

Potrivit piataauto.md, ARO a fost una din marcile cele mai fascinante pe care le-a produs Romania candva. Chiar daca primul model produs de fabrica din Campulung era creat pe baza unui model sovietic GAZ, inspirat la randul lui dintr-unul american, epoca deschisa odata cu offroader-ele mai civilizate precum ARO 24, a dat o noua identitate marcii.

Istoricul fabricii ARO

Potrivit wikipedia.org, „ARO (Auto Romania) a fost un producator de vehicule de teren din Campulung-Muscel, Romania. Si-a inceput productia in 1957 si a produs peste 380.000 de vehicule, dintre care doua treimi au fost exportate in peste 110 tari (inainte de 1989, 90% din productie a fost exportata). Automobilul de teren a iesit din fabricatie in anul 2003 in Romania.

Istoria uzinei ARO incepe in anul 1885 cand, datorita amplasamentului propice, se construia o fabrica de hartie si celuloza a companiei “Letea Bacau”. Fabrica si-a incetat activitatea in 1899, iar in 1933 a fost dezafectata. Intre anii 1941-1944, locul a fost folosit ca depozit pentru materiale de catre armata, iar din 1944 timp de aproape un an aici a functionat o sectie de pale de elice pentru avion apartinand Fabricii “I.A.R. Brasov.

Intre anii 1945-1950 aici s-au executat reparatii ale mijloacelor de transport ce apartineau armatelor romane si sovietice. Dupa 1950, timp de 3 ani s-au produs: lacate, vermorele si pompe de stropit pentru agricultura si viticultura.

In 1953, fabrica s-a reprofilat pe productia de motociclete, producand un numar total de 12 unitati din modelul IMS 53.

Din anul 1957 incep sa se produca piese de schimb auto (cutii de viteze si motoare), an care coincide cu demararea fabricarii autoturismelor de teren IMS 57, M59 si M461“.

Istoria ARO in Cehia

Potrivit wikipedia.org, „o firma privata din Cehia, denumita “Auto Max Czech a.s.”, din orasul Hradec Kralove, a oferit spre vanzare automobile ARO noi, pana in 2013. Cea mai grea problema a cehilor a fost, insa, aceea ca nu a reusit sa dea de urma detinatorului legal al marcii ARO.

Cat despre oferta de masini ARO noi a firmei cehe, ea a fost neasteptat de diversificata. Erau disponibile toate modelele din seriile 24, 32 si 33. Unele, chiar pe stoc.

Preturile pentru un ARO nou se situau intre 416.000 si 500.000 de coroane cehe (intre 17.000 si 20.000 de euro, aproximativ), cu toate taxele incluse. Existau in Cehia o retea de concesionari, cinci la numar, ba chiar si o retea de service-uri specializate pe ARO, neasteptat de extinsa: 25 de unitati.

Toate modelele ARO oferite de firma ceha au motoare Andoria, de 2,4 litri diesel supraalimentate, care ofera intre 87 si 117 cai-putere, in conditiile unui consum mediu de 10 pana la 12 litri la 100 km“.

Potrivit surselor, compania Auto Max Czech mai exista si astazi, aceasta fiind axata pe vanzarea de offroader-e clasice (UAZ-uri venite din Rusia), la care se mai adauga modele utilizare GAZ si camioane KAMAZ.

Potrivit unelor surse (autolatest.ro), la nivelul anului 2020, pasionatii puteau inca sa achizitioneze, din Cehia, un ARO nou la suma de 18840 euro cu TVA inclus, varianta cu aer conditionat costand mai mult cu 1660 euro.

Astfel, in baza sursei citate, pentru 20500 euro se putea intra in posesia unui ARO 244 varianta lux, avand in dotare servodirectie, aer conditionat, motor Andoria 4Cti90 Euro 6 si cutie de viteze mecanica EATON TS 5-21.

Cea mai accesibila varianta ARO era cea de 16470 euro, intitulata ARO 242, diesel de 100 CP, dotat cu o bena pentru depozitare.

Cei de la piataauto.md mentioneaza faptul ca, din pacate, „fabrica ARO din Campulung a fost unul din exemplele cele mai sonore si mai elocvente de furt nerusinat, delapidari, privatizari absurde si distrugere totala a uzinei, iar odata cu ea si aruncarea inspre conditii de trai precare a unui intreg oras, care era aproape sinonim cu uzina. In 2003 a fost fabricat ultimul exemplar ARO la uzina din Romania“.

Sa fie o concidenta, incompetenta sau real dezinteres faptul ca Romania nu a fost capabila sa privatizeze, in anii 90, unica fabrica de masini 4×4 din Europa, care comercializa autoturisme ARO peste tot in lume?!

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Ofiter de Politie a fost prins drogat la volan. Urmeaza procesul de judecata.
Ofiter de Politie a fost prins drogat la volan. Urmeaza procesul de judecata.

In fiecare zi vedem mesaje din partea politiei care ne atentioneaza cu privire la condusul sub influenta bauturilor alcoolice sau...

Autostrada Moldovei a fost castigata aproape in totalitate de un antreprenor roman
Autostrada Moldovei a fost castigata aproape in totalitate de un antreprenor roman

Dorinel Umbrarescu este antreprenorul responsabil pentru 10 din cele 13 loturi care formeaza Autostrada Moldovei. Deoarece a casti...

Max Verstappen a fost desemnat cel mai bun pilot de Formula 1 al anului 2022
Max Verstappen a fost desemnat cel mai bun pilot de Formula 1 al anului 2022

Ce ar fi fost anul 2022 fara Formula 1, adevaratul drog al impatimitilor de viteza? Curse nebune au facut deliciul publicului si i...

I-a fost RIDICAT permisul de conducere PENTRU CA A FOST SURPRINS DE POLITIE DAND FLASH-URI masinii din fata!
I-a fost RIDICAT permisul de conducere PENTRU CA A FOST SURPRINS DE POLITIE DAND FLASH-URI masinii din fata!

SENZATIONAL: I-a fost RIDICAT permisul de conducere PENTRU CA A FOST SURPRINS DE POLITIE DAND FLASH-URI masinii din fata! STII CAN...