Exista anumite situatii in care vom fi nevoiti sa schimbam una dintre anvelopele masinii. In mod normal, daca ne ingrijim pneurile corespunzator, acestea ar trebui sa se uzeze uniform. Cu toate acestea, in cazul unei pene de cauciuc spre exemplu, va trebui sa schimbam doar roata in cauza.
In acest articol vom discuta despre masurile care trebuie luate intr-o astfel de situatie.
Asa cum am mentionat si in cadrul altor articole, anvelopele sunt elemente esentiale in angrenajul unui autoturism. Acestea sunt singura legatura directa intre automobil si carosabilul pe care ne deplasam. In general, este indicat sa schimbam cel putin perechile de anvelope, daca nu chiar toate 4 in acelasi timp.
Principalul motiv pentru care nu este bine sa inlocuiesti doar o anvelopa este legat de nivelul de uzura al acesteia. In timp ce roata de rezerva sta in portbagaj in stare perfecta, restul anvelopelor se uzeaza constant. Astfel, cand schimbi o singura roata, 3 dintre ele vor avea un grad de uzura, iar cea de a patra cu totul altul. In aceasta situatie, pneurile vor incepe sa se uzeze in mod inegal. In plus, si alte sisteme ale masinii, cum ar fi cel de directie, pot fi afectate.
De asemenea, daca roata mai noua va fi montata pe puntea motoare, aceasta va forta diferentialul sa transmita mai mult cuplu spre roata cu un profil mai scazut. In timp, acest fenomen poate conduce la o uzura mai accentuata a elementelor de directie sau a planetarelor, mai ales la vehiculele cu tractiunea pe rotile din fata.
Mai mult de atat, chiar si legislatia actuala obliga soferii sa se asigure ca anvelopele care sunt pe aceeasi punte au acelasi nivel de uzura. Altfel spus, profilul pneurilor trebuie sa corespunda cel putin in cazul perechilor de anvelope. Totusi, asa cum aminteam anterior, in mod ideal ar trebui ca toate patru rotile sa prezinte acelasi grad de uzura.
Pe de alta parte, atunci cand o anvelopa necesita inlocuire, este aproape imposibil sa gasim una din acelasi model si aceeasi marca si care sa aiba si acelasi nivel de uzura. In aceasta situatie, cel mai indicat ar fi sa inlocuiti macar doua anvelope. Chiar si asa, in situatii de urgenta, nu zice nimeni sa nu faceti exceptii. Dar, situatia trebuie remediata imediat ce aveti ocazia sa faceti acest lucru.
In plus, este foarte important de luat in calcul puntea pe care veti monta noul pneu. Daca aveti roti de dimensiuni diferite fata/spate, atunci nu veti avea prea multe optiuni. Daca, in schimb, aveti aceeasi dimensiune de anvelope pe toate rotile, atunci ar fi de preferat sa montati anvelopa pe una din rotile din spate, mai ales daca aveti o masina cu tractiune fata.
In concluzie, va sfatuim cu caldura sa oferiti o aentie sporita anvelopelor si modului de utilizare al acestora. Chiar daca va reprezenta o cheltuiala suplimentara, este indicat sa schimbati macar doua in acelasi timp. Este greu de crezut ca veti gasi una care sa aiba aceleasi caracteristici cu restul si un profil identic. Siguranta in trafic pirmeaza de fiecare data.