Vesti importante pentru utilizatorii de trotinete electrice – RCA-ul va deveni obligatoriu

Vesti importante pentru utilizatorii de trotinete electrice – RCA-ul va deveni obligatoriu

Potrivit adevarul.ro, absolut toti proprietarii de trotinete electrice se vor subordona obligatiilor legale referitoare la necesitatea detinerii unei polite RCA valabile. Aceasta norma este aplicabila si firmelor care pun la dispozitie, spre inchiriere, aceste trotinete electrice.

Potrivit informatiilor din presa, aceasta lege va intra in vigoare inca din anul 2023, in baza unei Directive Europene transpusa in legislatia din Romania.

Initiativa se refera la transpunerea in legislatia din Romania a prevederilor Directivei 2021/2118 a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de raspundere civila auto si controlul obligatiei de asigurare a acestei raspunderi.

Potrivit sursei citate, inca nu exista informatii clare referitoare la costurile politei de raspundere civila auto pentru acest mijloc de locomotie, „insa se poate anticipa cu suficienta precizie cand va intra in vigoare noua regula, avand in vedere ca Directiva impune statelor membre UE sa adapteze propria legislatie pana cel tarziu la finalul anului 2023, arata economica.net.

De altfel, la nivelul autoritatilor din Romania se lucreaza deja la un draft de act normativ care urmeaza sa preia prevederile Directivei. Deci cel tarziu de la inceputul lui 2024, RCA pentru trotinete devine obligatoriu. Este foarte probabil ca acest lucru sa se intample chiar de anul viitor“.

Aceasta initiativa era de asteptat, in conditiile in care, cel putin in ultimii ani, acest mijloc de locomotie a prins din ce in ce mai mult teren peste tot in lume. Practic, un numar din ce in ce mai mare de asiguratori au venit in intampinarea clientilor cu asigurari care ofera un plus de protectie financiara in situatii de risc. Astfel, in cazul in care conducatorul trotinetei electrice sau al bicicletei accidenteaza o alta persoana sau provoaca daune materiale, cheltuielile pot fi preluate de catre asigurator, in limita de raspundere acoperita prin polita achizitionata.

Potrivit adevarul.ro, „Totodata, daca o asigurare de raspundere civila dedicata trotinetelor ajuta atunci cand accidentul s-a produs din vina conducatorului acesteia, provocand daune unor terti, pentru cel vinovat, o polita de asigurare de accidente persoane, de sanatate sau de viata poate fi o solutie eficienta in cazul in care este nevoie de ingrijiri medicale“.

La solicitarea adevarul.ro, instructorul moto, Cristian Anghel, a venit cu informatii importante in ceea ce priveste regimul trotinetelor electrice, mijloace de locomotie din ce in ce mai folosite in marile orase. Potrivit acestuia, reglementarea acestor mijloace de transport era necesara: „In primul rand aceste trotinete electrice ar trebui sa fie inmatriculate la primarii asa cum se intampla acum cu scuterele de capacitate mica. Eu cred ca acea inmatriculare vine si cu o responsabilizare a proprietarului mai ales ca atunci ar fi obligatorie si incheierea unei polite de asigurare civila RCA si eventualele accidente ar aduce cresterea taxei. Si aici nu inventam roata. Asa se procedeaza in mai multe tari europene“.

Anul 2022 a adus noi prevederi legale pentru conducatorii de trotinete electrice si biciclete

Anul 2022 a adus noi reguli in ceea ce priveste regimul circulatiei acestor mijloace de locomotie. Cadrul legal in domeniu este reprezentat de OUG nr. 13/2020, ale carei prevederi s-au pus in aplicare din toamna trecuta, dupa aparitia HG nr. 1075/2021. Potrivit playtech.ro si substantial.ro, OUG nr. 1/2022 a venit cu modificari de interes in ceea ce priveste cadrul legal al circulatiei bicicletelor si trotinetelor electrice; potrivit acestora, conducatorii unor astfel de vehicule sunt obligati sa detina modalitati speciale de iluminare, in caz contrar fiind pasibili de amenzi dintre cele mai consistente.

Mai precis, textul de lege vorbeste in clar despre activitatea de conducere a „unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fara mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente in stare de functionare pe timp de noapte“.

Potrivit playtech.ro si substantial.ro, legea aminteste si de conducatorii unor astfel de vehicule care nu se subordoneaza restrictiilor impuse de culoarea rosie a semaforului. Astfel, orice abatere de la respectarea culorii rosii a semaforului, de la respectarea semnalelor de cale ferata sau de la indicatiile politistului din trafic va fi taxata in baza prevederilor legale, amenzile in discutie facand parte din clasa a III-a de sanctiuni.

Conducatorii de biciclete si trotinete electrice sunt pasibili de amenda contraventionala

Referitor la parcarea trotinetelor electrice, aceasta se va face pe trotuar, in spatii anume destinate. Utilizatorii au posibilitatea de a parca trotinetele electrice in spatiile anume destinate acestui scop, avand grija ca acestea sa fie cat mai departe de carosabil si necreand probleme circulatiei pietonale.

Legea prevede obligativitatea purtarii castii de protectie de catre conducatorii de trotinete electrice cu varsta mai mica de 16 ani in momentul in care ruleaza pe sosea. In plus, trotinetele electrice trebuie sa dispuna de modalitati de iluminare vizibile, dispozitive reflectorizant – fluorescente, sisteme de franare eficace, precum si sisteme de avertizare sonora.

Potrivit playtech.ro, realitatea.net si substantial.ro, legea nu permite circulatia pe partea carosabila a mai mult de o persoana pe un singur vehicul / dispozitiv electric. De asemenea, atunci cand pe partea carosabila circula un grup de trotinete electrice, acestea trebuie sa circule pe un rand unic pentru a nu incurca circulatia rutiera.

De asemenea, schimbarea directiei de mers se face „prin deplasarea conducatorilor pe langa acestea, cu respectarea regulilor privind circulatia vehiculelor trase sau impinse cu mana“, dupa cum prevede Regulamentul de aplicare a Codului rutier (HG 1391/2006).

Conducatorii de trotinete electrice trebuie sa se asigure ca in timpul conducerii dispozitivelor detin asupra lor actul de identitate. Mai mult, acestia nu au voie sa depaseasca autovehicule aflate in mers, dar nici sa ruleze sub influenta bauturilor alcoolice sau a altor substante restrictionate prin lege, amenzile fiind intre 870 si 1160 ron.

De real interes este initiativa prin care nu se permite conducatorilor sa ruleze cu trotinetele electrice pe aleile din parcuri / gradini publice, dar nici pe drumurile pietruite sau nereabilitate (drumuri de categoria P sau NR).

De asemenea, prevederile legale restrictioneaza conducerea trotinetelor electrice sau bicicletelor fara a tine mainile pe ghidon. Este de la sine inteles faptul ca utilizarea telefoanelor mobile sau a castilor audio este, de asemenea, interzisa in timpul rularii acestui gen de vehicule, riscul de dezechilibrare fiind iminent.

O alta prevedere legala implica obligatia operatorilor de a muta trotinetele electrice in zonele anume destinate in conditiile in care acestea au stationat mai mult de 6 ore in afara acestor zone. De asemenea, operatorii sunt obligati sa limiteze prin intermediul aplicatiilor circulatia sau stationarea trotinetelor electrice in Centrul Vechi al Municipiului Bucuresti.

In cazul in care operatorii sunt notificati cu privire la stationarea interzisa a trotinetelor pe care le detin, acestia sunt obligati sa procedeze la ridicarea lor in cel mult 3 ore de la notificarea oficiala.

De asemenea, in cazul in care o parte carosabila este prevazuta cu pista anume dedicata circulatiei bicicletelor, atunci si trotinetele electrice vor trebui sa fie conduse pe respectiva pista. Daca, din contra, drumul nu are o astfel de pista, atunci circulatia trotinetelor electrice se va face doar in locurile in care viteza maxima admisa pentru circulatia vehiculelor este de 50 km./h.

sursa foto: https://www.itnewz.ro/

Citeste si...
Masinile electrice vor ajunge mai scumpe de condus decat cele pe carburanti
Masinile electrice vor ajunge mai scumpe de condus decat cele pe carburanti

Traim vremuri cu adevarat tulburi, atat din punct de vedere economic, cat si politic. Acesti factori fac sa fie foarte dificil ant...

Adio electrice: Porsche anunta inceputul productiei de benzina sintetica
Adio electrice: Porsche anunta inceputul productiei de benzina sintetica

Porsche anunta inceputul productiei de combustibil ecologic Cunoscuta companie Porsche a facut recent un anunt surprinzator: o fab...

Masinile electrice nu sunt viitorul. Scandinavii anunta introducerea noii taxe per kilogram, pentru masinile electrice
Masinile electrice nu sunt viitorul. Scandinavii anunta introducerea noii taxe per kilogram, pentru masinile electrice

ANUL 2023 ADUCE DIMINUAREA FACILITATILOR PENTRU POSESORII DE AUTOTURISME ELECTRICE! Scandinavii anunta introducerea noii taxe per...

Cum functioneaza oglinzile electrice?
Cum functioneaza oglinzile electrice?

Acest concept nu a aparut de foarte mult timp pe masinile cu echipare standard, pe modelele vechi de automobile reglarea oglinzilo...