Un nou marcaj rutier in traficul din Bucuresti. Noi reguli pentru conducatorii de biciclete si trotinete electrice

Un nou marcaj rutier in traficul din Bucuresti. Noi reguli pentru conducatorii de biciclete si trotinete electrice

Potrivit promotor.ro, conducatorii auto din Bucuresti se vor intersecta cat de curand cu un nou marcaj rutier, care va contribui la modificarea comportamentului acestora in trafic, respectiv la restrictia opririi masinilor chiar in punctul de vizibilitate maxima al intersectiei semaforizate. (a se vedea foto atasat)

Acest marcaj, care va fi amplasat in prima instanta in intersectiile aglomerate din Capitala, are rolul de a creste siguranta biciclistilor implicati in traficul rutier.

In baza noilor modificari in domeniul legislatiei auto, traficul din Bucuresti va avea un nou marcaj rutier. Aceasta noutate vine ca urmare a adaptarii la legislatia din tari precum Germania sau Austria, cu rezultate remarcabile dovedite in trafic.

Acest marcaj este cunoscut sub denumirea de „Bike Box“, fiind acceptat inca de anul trecut in Comisia Tehnica Rutiera a Primariei Capitalei.

„Bike Box“, noul marcaj introdus in Codul Rutier

Sursa foto: promotor.ro

Aceste marcaje vor fi implementate in scurt timp pe marile bulevarde ale Capitalei, avand rolul de a avertiza biciclistii si conducatorii de trotinete electrice, de multe ori cunoscuti a ignora semnalele luminoase ale semaforului. Mai mult, aceasta este o initiativa pentru dezvoltarea mobilitatii si deplasarii alternative in traficul din Bucuresti.

Potrivit promotor.ro, marcajul rutier in discutie se prezinta sub forma unui patrat, avand inscriptionat in mijloc o bicicleta. Acesta va fi usor identificabil pe partea carosabila, la extremitatea benzilor de rulare, la linia semaforului. Exista tari in care aceasta delimitare este vopsita in culoarea verde, incadrata intr-un chenar galben reflectorizant, pentru o mai buna vizibilitate pe timp de noapte.

Acest patrat va avea o lungime de 3 metri, ceea ce inseamna implicit ca soferii vor fi nevoiti sa opreasca cu trei metri in spatele semaforului. Astfel, conducatorii de biciclete si trotinete vor fi nevoiti sa astepte aici schimbarea culorii semaforului, avand posibilitatea sa plece primii la culoarea verde, ceea ce presupune o crestere a sigurantei acestora in intersectiile aglomerate.

De asemenea, acestia vor putea efectua curba la stanga chiar in marcajul anume destinat.

In ceea ce priveste rigorile legii, potrivit Codului Rutier, conducatorii auto surprinsi ca au incalcat limita marcajului „Bike Box“, intentionat sau nu, vor fi sanctionati cu amenda contraventionala de 725 ron, impreuna cu suspendarea dreptului de a conduce pe o perioada de o luna.

Noi prevederi legale pentru conducatorii de trotinete electrice si biciclete

Cadrul legal in domeniu este reprezentat de OUG nr. 13/2020, ale carei prevederi s-au pus in aplicare din toamna trecuta, dupa aparitia HG nr. 1075/2021. Potrivit playtech.ro si substantial.ro, OUG nr. 1/2022 a venit cu modificari de interes in ceea ce priveste cadrul legal al circulatiei bicicletelor si trotinetelor electrice; potrivit acestora, conducatorii unor astfel de vehicule sunt obligati sa detina modalitati speciale de iluminare, in caz contrar fiind pasibili de amenzi dintre cele mai consistente.

Mai precis, textul de lege vorbeste in clar despre activitatea de conducere a „unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fara mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente in stare de functionare pe timp de noapte“.

Potrivit playtech.ro si substantial.ro, legea aminteste si de conducatorii unor astfel de vehicule care nu se subordoneaza restrictiilor impuse de culoarea rosie a semaforului. Astfel, orice abatere de la respectarea culorii rosii a semaforului, de la respectarea semnalelor de cale ferata sau de la indicatiile politistului din trafic va fi taxata in baza prevederilor legale, amenzile in discutie facand parte din clasa a III-a de sanctiuni.

Conducatorii de biciclete si trotinete electrice sunt pasibili de amenda contraventionala

Referitor la parcarea trotinetelor electrice, aceasta se va face pe trotuar, in spatii anume destinate. Utilizatorii au posibilitatea de a parca trotinetele electrice in spatiile anume destinate acestui scop, avand grija ca acestea sa fie cat mai departe de carosabil si necreand probleme circulatiei pietonale.

Legea prevede obligativitatea purtarii castii de protectie de catre conducatorii de trotinete electrice cu varsta mai mica de 16 ani in momentul in care ruleaza pe sosea. In plus, trotinetele electrice trebuie sa dispuna de modalitati de iluminare vizibile, dispozitive reflectorizant – fluorescente, sisteme de franare eficace, precum si sisteme de avertizare sonora.

Potrivit playtech.ro, realitatea.net si substantial.ro, legea nu permite circulatia pe partea carosabila a mai mult de o persoana pe un singur vehicul / dispozitiv electric. De asemenea, atunci cand pe partea carosabila circula un grup de trotinete electrice, acestea trebuie sa circule pe un rand unic pentru a nu incurca circulatia rutiera.

De asemenea, schimbarea directiei de mers se face „prin deplasarea conducatorilor pe langa acestea, cu respectarea regulilor privind circulatia vehiculelor trase sau impinse cu mana“, dupa cum prevede Regulamentul de aplicare a Codului rutier (HG 1391/2006).

Conducatorii de trotinete electrice trebuie sa se asigure ca in timpul conducerii dispozitivelor detin asupra lor actul de identitate. Mai mult, acestia nu au voie sa depaseasca autovehicule aflate in mers, dar nici sa ruleze sub influenta bauturilor alcoolice sau a altor substante restrictionate prin lege, amenzile fiind intre 870 si 1160 ron.

De real interes este initiativa prin care nu se permite conducatorilor sa ruleze cu trotinetele electrice pe aleile din parcuri / gradini publice, dar nici pe drumurile pietruite sau nereabilitate (drumuri de categoria P sau NR).

De asemenea, prevederile legale restrictioneaza conducerea trotinetelor electrice sau bicicletelor fara a tine mainile pe ghidon. Este de la sine inteles faptul ca utilizarea telefoanelor mobile sau a castilor audio este, de asemenea, interzisa in timpul rularii acestui gen de vehicule, riscul de dezechilibrare fiind iminent.

O alta prevedere legala implica obligatia operatorilor de a muta trotinetele electrice in zonele anume destinate in conditiile in care acestea au stationat mai mult de 6 ore in afara acestor zone. De asemenea, operatorii sunt obligati sa limiteze prin intermediul aplicatiilor circulatia sau stationarea trotinetelor electrice in Centrul Vechi al Municipiului Bucuresti.

In cazul in care operatorii sunt notificati cu privire la stationarea interzisa a trotinetelor pe care le detin, acestia sunt obligati sa procedeze la ridicarea lor in cel mult 3 ore de la notificarea oficiala.

De asemenea, in cazul in care o parte carosabila este prevazuta cu pista anume dedicata circulatiei bicicletelor, atunci si trotinetele electrice vor trebui sa fie conduse pe respectiva pista. Daca, din contra, drumul nu are o astfel de pista, atunci circulatia trotinetelor electrice se va face doar in locurile in care viteza maxima admisa pentru circulatia vehiculelor este de 50 km./h.

sursa foto: https://observatornews.ro/

Citeste si...
Masinile electrice nu sunt viitorul. Scandinavii anunta introducerea noii taxe per kilogram, pentru masinile electrice
Masinile electrice nu sunt viitorul. Scandinavii anunta introducerea noii taxe per kilogram, pentru masinile electrice

ANUL 2023 ADUCE DIMINUAREA FACILITATILOR PENTRU POSESORII DE AUTOTURISME ELECTRICE! Scandinavii anunta introducerea noii taxe per...

Cum functioneaza oglinzile electrice?
Cum functioneaza oglinzile electrice?

Acest concept nu a aparut de foarte mult timp pe masinile cu echipare standard, pe modelele vechi de automobile reglarea oglinzilo...

Totul despre regulatorul geamurilor electrice
Totul despre regulatorul geamurilor electrice

Majoritatea vehiculelor sunt dotate cu geamuri electrice. Beneficiul de a avea geamuri electrice este ca puteti lasa sau ridica ge...

Despre bateriile masinilor electrice
Despre bateriile masinilor electrice

In ultimul secol, masinile care functionau pe bezina sau motorina au devenit modul dominant de transport in lume. Dar, in timp, ma...