Reconditionare turbina. Ce ar trebui sa stii?

Asa cum parintii, bunici si strabunici nostri stiau rolul fiecarui surubel de pe vechea Dacie si pentru noi este foarte important sa cunoastem cate ceva macar despre piesele mari si principale ale motorului.

In urmatorul material vom vorbi despre reconditionarea turbinelor. Dar mai intai vom raspunde la cateva intrebari pentru a intelege totul mai bine.

In acest articol voi incerca sa ating mai multe capitole si sa raspund la urmatoarele intrebari principale: 

 

Ce este turbina?

Modul de functionare? 

La ce ne ajuta o turbina? 

Cum sa ai grija de turbina masinii?

Ce se poate defecta la o turbina?

Care este procesul de reconditionare al unei turbine?

 

 

Pentru inceput vom incepe cu banala intrebare „ce este o turbina?” Pai turbina sau turbocompresorul a fost inventat in anul 1905, de catre un elvetian.

Acest elvetian a fost primul care a folosit metoda supra-alimentarii, adica de inductie fortata de aer in admisie. Inca de cand a aparut, turbinele au fost folosite in toate domeniile care implicau motoare cu ardere interna.

Au fost montate atat pe automobile cat si pe vapoare si avioane. Inventia acestui elvetian a reprezentat astfel si viitorul motoarelor de curse. O turbina moderna este compusa de ax care are la ambele capete doua roti turbionare. Acestea sunt introduse intr-o carcasa asemanatoare cu un melc si au rolul sa conduca gazele de evacuare si sa comprime aerul care va ajunge in admisie.

 

 

Citeste si despre: cum functioneaza turbocompresoarele

 

 

Modul de funtionare al unei turbine?

 

Modul de funtionare al unei turbine nu e asa complicat. O turbina este formata din 2 parti, mai exact partea calda si partea rece. Partea calda este cea de pe evacuare iar partea rece este pe admisie.

Gazele de esapament produse de motor intra prin admisia parti calde, in acel moment multumita spatiului foarte mic dintre carcasa turbinei si ax, se produce o presiune, care implicit invarte palele turbinei.

In consecinta turbina este pusa in miscare de energia mecanica. Pentru ca rotita de pe admisie si cea de pe evacuare sunt conectate printr-un ax comun, ele au aceeasi viteza de rotatie, dar au dimensiuni diferite. Rotita de pe admisie, aspira aerul din atmosfera, il comprima si il „forteaza” in admisie.

Pentru ca turbina sa lucreze la parametrii maximi si sa nu afecteze motorul trebuie adaugate mai multe componente acestui sistem de supraalimentare.

 

Spre exemplu, avem nevoie de un sistem de racire a aerului, inainte de a intra in motor, asa ca aerul trece printr-un radiator numit Intercooler, pentru ca aerul se incalzeste cand este comprimat.

Asa ca rolul acestui intercooler este sa raceasca aerul care urmeaza sa intre in motor, cu scopul asigurarii unui flux mai mare de oxigen pentru motor. Multumita acestui radiator, motorul este protejat la supraincalzire, mai ales daca este solicitat, si in plus motorul este mai eficient.

De asemenea mai exista o supapa, cunoscuta drept gura de evacuare, care are un rol foarte important, acela de a evacua gazele de esapament produse in exces. Deci supapa asta are un rol foarte important, ea limiteaza si controleaza viteza de rotatie a axelor turbinei pentru a proteja turbina si motorul.

 

La ce ne ajuta o turbina? 

 

In ultimul timp marii producatori de masini, fabrica doar motoare turbo, atat diesel cat si benzina. Oare de ce? Multumita turbinei, motorul functioneaza la o eficienta mult mai mare.

De exemplu dintr-un motor pe benzina cu o capacitate de 1.8 litri non-turbo ( aspirat natural), acum ceva ani in urma se obtineau 90-110 cp iar acum dupa ce acestui motor i s-a adaugat o turbina el produce undeva la 180 cp, aproape dublu.

La fel si la motoarele diesel, daca inainte se scoteau dintr-un motor de 1.9 litri diesel, non-turbo, 68-75 cp acum se pot soate 150-180 cp si un cuplu motor mult mai mare. 

Dezavantajele unui motor turbo nu sunt asa multe, fiabilitatea scade, dar ea scade si din cauza soferilor care nu stiu sa intretina si sa conduca un autovehicul cu motor turbo. De aceea trecem repede la urmatoarea intrebare.

Cum avem grija de turbina masinii? Sau mai bine zis de un motor turbo. Masinile turbo s-au inmultit din ce in ce mai mult si eu sunt de parere ca este foarte important sa stim cum sa utilizam o masina turbo.

Un lucru foarte important este schimbul de ulei. Pe langa faptul ca componentele interne ale motorului sunt lubrefiate de ulei si turbina este si lubrifiata si racita de acelasi ulei.

Asa ca este extrem de important sa ai mereu un ulei proaspat in motor deoarece unul vechi si plin de depuneri va cirula cu greu, acest lucru afectand axul principal al turbinei, tinand cont de faptul ca palele turbocompresorului se invart la peste 150.000 rpm.

Un ulei vechi devine mai putin vascos, si va curge mult mai greu prin canalele de ungere ale turbinei, ceea ce duce la o frecare metal-metal, care in timp afecteaza foarte grav fiabilitatea turbinei.

De asemenea trebuie sa tinem cont si de ce ulei punem in motor, sa respecte vascozitatea recomandata de producator. Uleiul nu are numai rol de lubrefiere, ci si de racire, curatare, protectie anticoroziva si rol hidraulic.

 

 

Adica daca punem un ulei prea subtire in motor riscam ca acesta sa treaca de semeringuri si sa ajunga in admisie si implicit in cilindru unde va fi ars, iar daca punem un ulei mai vascos, acesta nu va putea raci eficient turbina si totodata poate forta garniturile din turbina din cauza presiunii mai mari.

De asemenea un lucru foarte important dar care nu este stiut sau practicat de conducatorii auto este acela ca nu trebuie sa fortezi motorul la rece. Cand motorul este rece, in special iarna, uleiul din motor este foarte gros si are nevoie de ceva timp sa circule prin motor pentru a se incalzi si sa ajunga la vascozitatea optima.

Cand afara este frig, sau cand motorul este rece in principiu este bine sa nu turam excesiv sau fara rost motorul, deoarece uleiul fiind foarte gros el nu poate sa lubrifieze corespunzator turbina ceea ce duce la o uzura prematura.

De exemplu vad pe timpul iernii cum unele persoane isi pornesc masinile (cele cu turbina si nu numai) nu asteapta nici 2 minute, si incep sa o tureze foarte tare deoarece raman impotmoliti in zapada.

Un sfat ar fi acela, sa porniti motorul si cat timp dati zapada jos de pe geamuri sa lasati sa functioneze motorul al ralanti, pentru a se incalzi treptat, iar dupa sa incercati sa il turati progresiv. De asemenea si turatia la cald este importanta, nu trebuie sa ne sfiim sa turam un motor turbo, deoarece turbina intra in functiune dupa aproximativ 2000-2500 rpm.

Ca si sfat general de urmat ar fi: nu turati masina peste 2500 de ture pana ce apa nu a ajuns la 90 de grade, vei uza prematur si motorul si turbina, uzura care poate fi evitata daca asteptati 5 minute.

Sistemul Start&Stop mi se pare cel mai nociv pentru un motor supraalimentat. Daca sa spunem ca ai condus sportiv prin oras si ajungi la un semafor, acest sistem nu stie ca turbina este incinsa si opreste automat motorul, astfel turbina ramane fara racire, acest lucru ducand in timp la deteriorarea axului turbinei.

Asa ca cel mai bine daca conduceti sportiv si nu numai ar fi bine sa dezactivam sistemul Start-Stop, pentru a proteja turbina si sa-l pornim doar cand conducem normal.

 

La fel se aplica si la dum lung, pe autostrada conducem constant cu 130-140 km/h cu pilotul automat, dupa ce oprim la benzinarie ar fi bine sa asteptam macar 2-3 minute pentru a se mai raci turbina, sau daca nu e nevoie sa alimentam si doar sa cumparam ceva sau sa mergem la toaleta, este recomandabil sa lasam motorul pornit pentru a nu ramane turbina fara racire tinand cont ca este extrem de incinsa dupa un drum lung.

Cand oprim motorul nu trebuie sa avem multe lucruri in vedere, daca venim dupa un mers linistit la turatii joase in care turbina nu a fost solicitata, este destul sa asteptam 30 secunde si sa oprim motorul.

Insa daca ne intoarcem dupa o repriza de accelerari puternice, sau dupa un drum pe care am condus mai sportiv, cel mai bine asteptam cateva minute sa se raceasca turbina.

 

 

Citeste si despre: totul despre turbina auto

 

 

Ce se poate defecata la o turbina?

 

O turbina are diverse elemente si piese care o fac sa fie mai eficienta. Turbina are multe piese aflate in miscare dar are si un sistem de ungere si de racire cu apa sau ulei. (turbinele mai mari sau mai performante vin cu racire pe apa).

In primul rand palele turbinei se invart cu o viteza ametitoare, ajungand chiar la peste 150.000 rpm, deci primul lucru care poate ceda este axul principal care angreneaza ambele „roti turbionare”. Acesta se poate deforma cu timpul, din cauza racirilor si incalzirilor bruste, sau din cauza lubrefierii reduse.

Odata deformat acesta incepe sa aiba joc si sa forteze rulmentii care intr-un final cedeaza si ei. Mai este posibil sa cedeze valva care regleaza presiunea gazelor de evacuare, numita wastegate sau din cauza ca nu au o racire buna, sau nu este schimbat la timp filtrul de aer, mai pot ceda si palele rotilor turbionare.

Oricum, cu putina grija in exploatarea zilnica, un motor turbo poate rezista fara interventii multi km la rand.

Cum ne dam seama ca turbina noastra are probleme? Sa spunem asa, te anunta ea singura cand are probleme. Primul semn pe care ti-l da este zgomotul produs, unul de tip „sirena de politie” care treptat devine din ce in ce mai puternic. 

Un alt semn este acela de putere scazuta la accelerare, daca turbina scapa presiune atunci puterea livrata va fi simtitor mai mica, iar cand simtiti asta atunci ar fi cazul sa faceti o diagnoza turbinei.

Excesul de fum pe evacuare sau cresterea consumului de ulei ar trebui sa fie un semn de ingrijorare. Dar cel mai important inainte sa dati vina pe turbosuflanta cel mai bine este sa va asigurati ca starea tehnica a masini este una buna, deoarece pot exista alte defectiuni ale masinii care pot provoca simptomele de mai sus.

Haideti sa vorbim acum despre un subiect sensibil, reconditionarea turbinei.

 

Merita sa reconditionez turbina? Ce presupune aceasta operatiune si cat costa?

 

Acestea sunt niste intrebari foarte bune, la care vom raspunde imediat. Deci un lucru trebuie foarte bine evidentiat si clarificat de la inceput: intre reconditionare si curatare nu exista semnul egal.

Curatarea nu este o reconditionare si nici nu repara sau ajuta cu ceva o turbina stricata. Reconditionarea este un serviciu profesional care se executa intr-un service auto specializat si consta in inlocuirea tuturor componentelor defecte ale turbinei cu altele noi, si la final echilibrarea dinamica, care este vitala si se poate realiza doar cu un aparat special. Etapele unei reconditionari sunt urmatoarele:

-Prima data se demonteaza si se curata cu atentie, pentru identificarea problemelor turbinei.

-Inlocuirea pieselor defecte, garnituri, semeringuri, axul, sau orice alta piesa defecta. Se efectueaza inca o verificare preliminara dupa care se incepe centrarea si echilibrarea turbinei.

 

-La urma se face o testare finala, se remonteaza si se verifica modul de funtionare pe masina. O astfel de reconditionare poate sa dureze de la 3 pana la 8 ore (inclusiv procesul de montare/demontare de pe masina). Cele mai populare branduri de turbine sunt: Garrett, Holset, IHI, Mitsubishi etc.

 

Aceasta operatiune de reconditionare costa in medie de 4-5 ori mai putin decat achizitionarea altei turbine noi.

Pretul unei reconditionari depinde foarte mult de service-ul ales dar si de starea turbinei, daca nu sunt multe piese afectate atunci lucrarea costa mult mai putin, dar in mare preturile incep de pe la 700 lei si ajung pana la 1500-1800 lei in functie si de marca si modelul masinii.

 

Si acum cateva sfaturi pentru a prelungi viata turbinei

 

Cel mai important schimbati uleiul de motor la timp, in mod regulat si asigurati-va ca este cel recomandat de producator. Folositi un filtru de aer de calitate si schimbati-l cand incepe sa se incarce cu mizerie, deoarece la acea viteza extrem de mare a palelor turbinei, orice fir de praf va lasa o urma pe ele.

Evitati sa incalziti excesiv motorul si dupa sa il opriti imediat. De asemenea nu este recomandat sa accelerati brusc pana la o viteza mare, cel mai bine o luati progresiv si incalziti treptat motorul si turbina. Un alt sfat ar fi acela de a mentine in permanenta curat intercoolerul. Daca tineti cont de aceste sfaturi nu ar trebui sa aveti probleme cu turbina prea repede.

 

 

Citeste si despre: ce inseamna turbo lag si de ce apare

 

 

Sursa foto: dellsservicecenter.com, cars.com, garrettmotion.com, mechlectures.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate