Risti sa ramai fara talon daca elimini filtrul de particule de pe autovehicul?

Risti sa ramai fara talon daca elimini filtrul de particule de pe autovehicul?

Stim ca multi dintre soferii impatimiti si-au pus aceasta intrebare de cel putin cateva ori, acesta fiind motivul pentru care am decis sa scriem un articol cu privire la rolul filtrului de particule, riscurile eliminarii acestuia de pe autoturism si normele juridice care reglementeaza obligativitatea detinerii acestei componente.

Daca ai auzit despre aceasta componenta insa nu stii exact rolul pe care il indeplineste filtrul de particule DPF, afla ca acesta protejeaza aerul respirabil si filtreaza noxele autovehiculelor.

De asemenea, trebuie sa cunosti faptul ca este ilegal sa demontezi DPF-ul de pe masina, nicio institutie abilitata in domeniu neoferind clementa pentru o asemenea actiune.

Astfel, potrivit pieseauto.ro, din ce in ce mai multi conducatori auto de masini diesel Euro 3 si 4 au eliminat deja filtrele de particule, in conditiile in care acestea fie se infundau, fie costau prea mult in eventualitatea schimbarii lor; astfel, acestia au procedat la anularea fizica sau anularea din soft.

Problema anularii DPF-ului intervine in momentul in care respectiva masina ajunge la ITP sau in evidenta RAR, cazuri in care se merge pana la retinerea certificatului de inmatriculare, in conditiile in care lipsa acestui filtru conduce la cresterea majora a gradului de poluare.

In ceea ce priveste vizita efectuata la ITP, mentionam faptul ca autoturismul va pica verificarea, acesta urmand sa fie rechemat pentru verificare dupa montarea unui filtru de particule nou.

Astfel, intr-o societate in care se pune atat de mult accent pe reducerea efectului de sera, a poluarii, pe cresterea vanzarilor masinilor electrice in detrimentul carburantilor clasici, scoaterea DPF si dezactivarea din softul masinii transforma un autoturism cu norma Euro 4 intr-un autoturism care nu mai indeplineste absolut nicio norma in ceea ce priveste factorul poluant.

Daca alegi sa recurgi la acest gest din dorinta de a face economie la buget in cazul inlocuirii filtrului cu unul nou sau din lipsa de interes pentru impactul asupra mediului, retine totusi ca masina ta nu va mai fi compatibila cu testarea nivelului de noxe.

Nu uita faptul ca exista ateliere auto care lucreaza in ilegalitate, nefacand parte din baza de date a R.A.R., operatiunea efectuata de acestea nefiind valabila din punct de vedere legal.

Daca te intrebi ce poate sa pateasca acest filtru incat sa te duca cu gandul la demontare definitiva sau inlocuire, atunci trebuie sa stii ca, dupa trecerea catorva ani, acesta se blocheaza, se infunda, ele fiind create sa functioneze pana la aproximativ 400000 kilometri.

Daca ai auzit undeva ca aceasta componenta se poate regenera iti vom confirma partial informatia, avertizandu-te, in acelasi timp, ca aceste regenerari au o limita, in cele din urma filtrul picand, tu ca sofer nemaiputand sa pornesti masina.

Din aceasta cauza se recurge la aceasta varianta a scoaterii filtrelor de particule, piesa odata picata neputand fi decat inlocuita cu cheltuieli mari sau scoasa definitiv de pa masina, ultima varianta suportand rigorile legii.

In caz ca te intrebi la ce pret se ridica un DPF nou, o sa iti spunem ca trebuie sa ai pregatiti de la 1.500 euro la 3.000 euro, in functie de producator si model, acesta investitie mare fiind justificata de metalul folosit (metale rare), cu rol unic, bine determinat in vederea filtrarii emisiilor.

Normele juridice care reglementeaza obligativitatea detinerii DPF-ului pe autoturism

Daca pana acum ti-am amintit ca scoaterea DPF de pe masina reprezinta o ilegalitate, ne facem datoria sa iti amintim si textele de lege care stipuleaza acest lucru, respectiv Ordonanta de Guvern nr. 78 din anul 2020 si Ordonanta de Guvern nr. 81 din anul 2020, orice ajustare a masinii tale trebuind sa treaca prin evidentele Registrului Auto Roman.

Este lesne de inteles ca ei nu vor aproba aceste ajustari si mai mult, daca vei fi prins circuland pe drumurile publice, vei fi sanctionat prin retinerea talonului masinii si a numerelor de inmatriculare. Si nu ar fi totul atat de incurcat daca nu ar trebui sa te intorci tot la ei cu autovehiculul, de data aceasta in legalitate in ceea ce priveste filtrul de particule.

Din aceasta cauza, organele abilitate aplica sanctiuni si celor care se ocupa cu demontarea DPF de pe autovehicule, amenda osciland intre 5000 ron si 10000 ron.

Aspecte generale referitoare la filtrul DPF din dotarea autoturismului

Referitor la notiunea de „DPF“, mentionam faptul ca initialele provin de la „diesel particulate filter“, din limba engleza, reprezentand, dupa cum usor se poate deduce din denumire, un filtru de particule din dotarea masinilor alimentate cu motorina. Recent, aceste filtre exista si pe masini ce utilizeaza benzina.

Rolul acestui filtru este acela de a capta elementele de mare finete ale noxelor, respectiv pulberile provenite din activitatea arderii carburantului; vorbim aici de PM 2.5 / PM 10.

Asa cum am amintit anterior, este important de retinut faptul ca aceste filtre din dotarea autoturismelor indeplinesc rolul deosebit de important de protejare a sanatatii, aceste pulberi, din pacate, avand efect cangerigen.

Din punct de vedere tehnic, motorul masinii isi incheie procesul arderii carburantului la temperaturi foarte inalte (in jur de 300, 350 grade) prin eliminarea pulberilor mai sus amintite care, pentru a putea fi dezintegrate, necesita o valoare termica mai ridicata a arderii, respectiv 600 sau 700 grade.

Filtrul de particule diesel intra in actiune si preia aceste pulberi, pe parcursul rularii autoturismului, pana la un anumit moment cand trebuie sa se debaraseze de ele, regenerandu-se. Procesul in sine este controlat de catre computerul masinii, care este mereu constient de gradul de incarcare al filtrului, la fel ca sacul unui aspirator.

DPF-ul emite semnale de alarma atunci cand autovehiculul nu reuseste sa isi efectueze regenerarea sau computerul masinii initiaza procedeul de regenerare la intervale mult prea scurte. In aceste conditii, filtrul este deosebit de incarcat, existand riscul obstruarii complete, ceea ce nu va mai permite conducatorului auto sa porneasca autovehiculul.

In conditiile in care se respecta procedura legala de a nu apela la anularea acestuia din calculatorul masinii, se impune curatarea filtrului DPF al autovehiculului dumnevoastra.

In vederea efectuarii acestei operatiuni va recomandam sa intrati in posesia substantelor dedicate curatarii filtrelor DPF, fabricate de catre Protec. Procedeul este mai mult decat banal, presupunand turnarea substantei in rezervorul masinii, in vederea diminuarii valorii termice pentru regenerare.

Citeste si...
Care este valoarea reală a unui vehicul electric utilizat? Investigatiile realizate de mai multe companii au urmărit descoperirea acestei informații.
Care este valoarea reală a unui vehicul electric utilizat? Investigatiile realizate de mai multe companii au urmărit descoperirea acestei informații.

Cursa pentru certificarea stării de sănătate și performanța bateriilor vehiculelor electrice de ocazie a început. Mai multe start-...

Soferii folosesc flash-urile pentru a ii avertiza pe ceilalti atunci cand este radar. Ce consecinte poate produce acest comportament?
Soferii folosesc flash-urile pentru a ii avertiza pe ceilalti atunci cand este radar. Ce consecinte poate produce acest comportament?

Asa cum bine stiti deja, flash-urile sunt cel mai simplu mod prin care poti sa avertizezi participantii la trafic care vin din sen...

Recent, Codul Rutier a fost actualizat: acum este posibilă conducerea tractoarelor folosind permise emise pentru diferite categorii de vehicule. Acest proiect a fost aprobat de Senat.
Recent, Codul Rutier a fost actualizat: acum este posibilă conducerea tractoarelor folosind permise emise pentru diferite categorii de vehicule. Acest proiect a fost aprobat de Senat.

Actualizări în Regulamentul Rutier: Posibilitatea de a conduce tractoare cu permise emise pentru diferite tipuri de vehicule, incl...

Sofatul la mica intelegere a fost atacat in instanta! Cat este de legal sa dai flashuri ori sa te ghidezi in trafic dupa acestea?
Sofatul la mica intelegere a fost atacat in instanta! Cat este de legal sa dai flashuri ori sa te ghidezi in trafic dupa acestea?

Un sofer care a ramas fara permis ca urmare a neacordarii de prioritate a contestat procesul de contraventie sub motivul ca autotu...