Sistemul quattro. Cum functioneaza, defectiuni, fiabilitate.

Sistemul quattro. Cum functioneaza, defectiuni, fiabilitate.

In acest articol vom vorbi poate despre cea mai buna tractiune inventata vreodata, de care cu siguranta ati mai auzit, dar nu stiti toate detaliile. In acest articol vom vorbi despre sistemul de tractiune Quattro. Cei pasionati sau care detin un Audi cu siguranta au auzit de acest sistem, dar nu numai, majoritatea entuziastilor auto au auzit de sistemul Quattro dar singurul lucru pe care il stiu este ca acesta este sistemul de tractiune integrala produs de Audi.

Un studiu recent a aratat ca 1 din 3 masini produse de Audi este Quattro. Audi isi echipeaza masinile cu un sistem de tractiune integrala mai mult decat orice alt producator auto de pe piata.

Citeste si despre: despre sistemul vanos de la BMW

Care este ideea de functionare a sistemului Quattro?

Ideea de la care a plecat acest concept, a fost una destul de simpla, o masina ce isi distribuie puterea la toate cele patru roti, fiecare roata oferind astfel o forta laterala mai mare decait in cazul masinilor cu tractiune simpla pe fata sau pe spate.

Acest sistem de tractiune integrala poate fi permanent sau decuplabil, dar despre acest aspect vom vorbi putin mai incolo. Primul sistem de tractiune integrala (Quattro) era foarte simplu, puterea era transmisa 50% pe puntea fata si 50% pe puntea spate. Acest sistem a fost foarte indragit in timp de catre soferi, si a fost perfectionat in timp foarte mult. Cu trecerea timpului sistemul a fost mult perfectionat prin adaugarea de noi componente cunoscute in lumea auto. Iata cum au progresat lucrurile: 

Mai intai de toate a aparut diferentialul “Torsen”. Odata cu aparitia modelul Audi 80 in toamna anului 1986, a fost introdus pe piata diferentialul central. Acest diferential purta numele de Torsen, venit de la contopirea celor doua cuvinte englezesti “torque” si “sensing”.

Acest sistem transmite in conditii optime puterea 50% pe puntea fata si 50% pe puntea spate, dar la nevoie aceste procente se pot modifica, ajungandu-se la maxim 75% pe puntea care are nevoie de mai multa aderenta. Diferentialul se blocheaza doar atunci cand este in sarcina maxima si se deblocheaza dupa ce soferul ridica piciorul de pe acceleratie.

Daca se doreste blocarea diferentialului se poate face cu ajutorul unui sistem electro-pneumatic actionat de un buton din habitaclu. Sistemul de tractiune integrala cu diferential torsen este cel mai bun pentru masinile cu motor longitudinal, dar pentru modelele cu motor transversal si dimensiuni mai mici, inginerii de la Audi au nascocit ceva mai ingenios.

Citeste si despre: pareri Ford Focus I (1998 – 2004)

Aparut pentru prima data in anul 1998, sistemul de tractiune integrala cu ambreiaj multi-disc controlat electronic si hidraulic. La acest sistem, ambreiajul este montat la finalului axului cardanic, mai exact in fata diferentialului spate. In mod normal puterea este transmisa doar puntii fata, dar la nevoie (aici intervin senzorii care apreciaza cand este pierduta aderenta) “cupleaza spatele”, sau mai exact, incepe sa transmita puterea si catre puntea spate.

Dupa anul 2005 Audi a marit miza si a scos pe piata diferentialul central auto-blocant. Acest diferential a ridicat compania la alt nivel. Prima masina care a fost echipata cu un astfel de sistem a fost RS4, din a doua generatie.

In conditii optime, acest sistem transmite puterea 40% pe puntea fata si pe 60% puntea spate. Daca este necesar, diferentialul central poate schimba aceste procente, ajungand sa livreze pana la 60% din putere la puntea fata, sau pana la 80% pe puntea spate. Cu trecerea timpului, acest diferential central a fost integrat in cutia de transfer. De exemplu la noile modele de Q7, au acest diferential integrat in cutia de transfer. Acest tip de sistem este folosit in mare parte la masinile cu motor pozitionat longitudinal.

De asemenea au fost produse si versiuni care sa ajute mai mult la performante. De exemplu R8-ul are o configuratie putin diferita de celelalte autovehicule produse de Audi. La acest model motorul este amplasat central si cutia de viteze in spatele motorului.

Din cutia de viteze pleaca un ax cardanic care trece pe langa motor si ajunge la diferentialul fata. Da, locul este foarte mic dar inginerii de la Audi s-au descurcat si au facut o treaba minunata. Un vascocuplaj controleaza procentul de putere transmis puntii fata, respectiv spate. In conditii normale de mers, puntea spate primeste doar 15% din puterea motorului, din acest motiv R8-ul tinde sa aiba un comportament foarte sportiv, comparabil cu cel al unei masini cu tractiune simpla spate.

Citeste si despre: sistemul de control al stabilitatii

Dar tehnologia avanseaza pe zi ce trece, lucru pe care l-au aratat si inginerii de la Audi. Audi au scos primii pe piata diferentialul activ sport.

Diferentialul autoblocant central folosit la sistemul clasic Quattro ofera si el performante destul de bune, dar inginerii nu s-au multumit cu atat, asa ca au mai nascocit ei ceva. Pentru prima data in anul 2008, Audi a pus diferentialul sport pe S4. Acest diferential pur si simplu separa cuplul intre rotile spate.

Timpul de reactie este de cateva sutimi de secunda, deoarece este controlat electronic. Computerul central se ocupa sa calculeze cu o precizie foarte mare care roata are aderenta mai buna pentru a transmite puterea la roata respectiva.

In curbele abordate cu viteza mai mare decat cea normala, automobilele au tendinta de a subvira, dar cu acest diferential tendinta subviratorie este eliminata, practic te simti de parca ai merge pe “sine”. La accelerari in curba, puterea este transmisa catre roata din exteriorul virajului pentru a tine masina pe traseu.

Ultimul model de diferential este cel cu roti dintate de tip coroana. Acest tip de diferential este valabil doar pentru masinile cu tractiune integrala si motor amplasat longitudinal. Acest diferential este cel mai eficient la distributia cuplului intre punti, ceea ce ofera si cea mai eficienta tractiune de pana acum.

La nevoie pana la 85% din putere poate fi transmisa puntii spate, iar daca puntea spate pierde aderenta, atunci pana la 70% din putere va fi transmisa puntii fata. De asemenea asa cum ne-au obisnuit cei de la Audi, au echipat ultimele modele de RS5, A7 SportBack si A6 cu un sistem foarte inteligent numit torque vectoring sau vector de cuplu. Acest sistem poate actiona individual pe fiecare roata franand insesizabil pentru a recupera tractiunea.

Cat de fiabil este un astfel de sistem? Astfel de sisteme de tractiune sunt destul de fiabile, daca sunt facute schimburile la timp nu vei avea probleme cu diferentialele.

Creste consumul un astfel de sistem? Ce este drept acest sistem de tractiune integral creste consumul, nu cu mult dar il creste. Dar din experienta propie va putem spune ca acest sistem merita.

Citeste si despre: ce inseamna fiabilitatea masinii

Sursa foto: carthrottle.com, autoguide.com, audi-mediacenter.com

Articole similare
Cum functioneaza keyless entry?

Cum functioneaza keyless entry?

Cu aceasta cheie fob, este si mai greu sa va uitati cheile in masina si sa inchideti masina, atat timp cat cheia fob se afla in interiorul masinii.

Cum functioneaza volanul incalzit

Cum functioneaza volanul incalzit

Incalzirea volanului este una dintre cele mai interesante descoperiri in materie de tehnologie auto, si o recomandam cu caldura pentru zilele reci.

Cum functioneaza parbrizul incalzit

Cum functioneaza parbrizul incalzit

Unele parbrize incalzite contin filamente de incalzire in partea de jos, al caror scop este sa impiedice stergatoarele sa se lipeasca de geam.

Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Un automoibl dotat cu sistemul start/stop are mai multe cicluri de pornire/oprire decat unul cu sistem clasic de aprindere.

Cum functioneaza pornirea fara cheie?

Cum functioneaza pornirea fara cheie?

Daca pierdeti key fob-ul masina dumneavoastra nu va mai putea fi pornita. Va trebui sa aveti o cheie noua pentru a putea porni masina din nou.

Cum functioneaza Heads-Up Display?

Cum functioneaza Heads-Up Display?

Heads-Up Display este o tehnologie si o dotare relativ nou aparuta si vine pe piata ca o dorinta a producatorilor de a creste siguranta rutiera

Cum functioneaza oglinzile electrice?

Cum functioneaza oglinzile electrice?

Descriem pe scurt cum functioneaza oglinzile electrice si de ce sa alegi o astfel de dotare cand iti schimbi masina.

BMW Vs. Audi

BMW Vs. Audi

Iti place si Audi dar si BMW si nu stii pe care sa alegi? In acest articol vom face o mica prezentare a acestor 2 mari marci germane.

Cum functioneaza recuperarea energiei de franare?

Cum functioneaza recuperarea energiei de franare?

De fiecare data cand apesi pedala de frana a masinii tale, irosesti energie. Conform legilor fizicii, energia nu poate fi distrusa.

Cum functioneaza inchiderea centralizata a masinii?

Cum functioneaza inchiderea centralizata a masinii?

Inchiderea centralizata a masinii tale este un sistem cu unde radio care controleaza incuietorile usilor prin intermediul a mai multe actuatoare.

Cum functioneaza filtrul de transmisie?

Cum functioneaza filtrul de transmisie?

De obicei cand e timpul sa inlocuiesti filtrul transmisiei trebuie facuta revizia generala a acesteia si pe piata gasesti kit-uri.

Cum functioneaza frana de motor?

Cum functioneaza frana de motor?

A schimba treapta de viteza din superioara in inferioara ajuta enorm masina la decelerare.

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Controlul tractiunii este un sistem de siguranta al masinii, al carui scop este sa ajute mareasca aderenta anvelopelor pe suprafetele cu tractiune scazuta.

Alternator: rol, intretinere, defectiuni

Alternator: rol, intretinere, defectiuni

Ai probleme cu alternatorul sau cu bateria masinii? Citeste care sunt simptomele unui alternator defect si afla astfel cand trebuie sa il inlocuiesti.

Cum functioneaza senzorul de presiune din roti?

Cum functioneaza senzorul de presiune din roti?

De ce sa alegi ca dotare a masinii si senzorul de presiune din roti? Cu ce te ajuta?

Cum recunosti o curea de distributie care nu mai functioneaza corect

Cum recunosti o curea de distributie care nu mai functioneaza corect

In continuare iti prezentam cele mai frecvente semne care iti pot indica faptul ca ai putea avea probleme cu cureaua de distributie.

Cum functioneaza incalzirea in parbriz sau luneta?

Cum functioneaza incalzirea in parbriz sau luneta?

Acest sistem este bun si in cazul in care geamurile se aburesc excesiv. Unele masini noi vin echipate si cu incalzire in geamurile laterale si oglinzi.

Ce este si cum functioneaza lane assist

Ce este si cum functioneaza lane assist

Conform statisticilor, cel putin o treime dintre accidente sunt cauzate de schimbarea patrunderea pe o drum cu trafic intens sau schimbarea benzii de mers.

Cum se goleste sistemul de racire al masinii?

Cum se goleste sistemul de racire al masinii?

Indepartati in totalitate aerul din sistemul de racire al masinii , pentru ca in caz contrar, exista sanse foarte mari ca motorul sa se deterioreze.

Cum functioneaza stergatoarele cu "senzor de ploaie"?

Cum functioneaza stergatoarele cu "senzor de ploaie"?

Ce face senzorul de ploaie? Cum functioneaza? Merita ca dotare pe masina ta?

10 defectiuni care vor aprinde martorul "check engine"

10 defectiuni care vor aprinde martorul "check engine"

Daca vedeti acest martor ca lumineaza nu trebuie sa intrati in panica, asta nu inseamna neaparat ca trebuie sa investiti o imensa suma de bani.

Cum functioneaza frana cu tambur si saboti?

Cum functioneaza frana cu tambur si saboti?

Exista doua tipuri de sisteme de franare, sistemul de franare cu disc si sistemul de franare cu tamburi.

Defectiuni auto pe care nu este bine sa le reparati singur

Defectiuni auto pe care nu este bine sa le reparati singur

Exista anumite probleme sau defectiuni auto pentru a caror rezolvare este bine sa obtineti asistenta din partea unui mecanic autorizat.

Care sunt cele mai comune defectiuni ce apar la motor?

Care sunt cele mai comune defectiuni ce apar la motor?

Orice apare sau pare in neregula la masina, apeleaza cat de curand la ajutor specializat, inainte sa devina mai grave lucrurile.

Despre sistemul VANOS de la Bmw

Despre sistemul VANOS de la Bmw

Astazi vom explica ce este vanosul, cum funtioneaza, tipurile de vanos, fiabilitate si multe altele.

Cum functioneaza de fapt ABS-ul de pe masina ta

Cum functioneaza de fapt ABS-ul de pe masina ta

Adevarul e ca ABS-ul nu este o varianta sigura care te poate salva de accidente ce pot avea loc din cauza franarilor bruste.

Audi A6 C6 (2004 – 2011) pareri si probleme comune

Audi A6 C6 (2004 – 2011) pareri si probleme comune

Toate generatiile A6 au oferit fie tractiune fata, fie tractiune integrala pe baza de Torsen, comercializate de Audi ca sistemul lor quattro.

Demarorul – cum functioneaza, ce rol are si cand se inlocuieste

Demarorul – cum functioneaza, ce rol are si cand se inlocuieste

Demarorul sau electromotorul este alcatuit dintr-un motor electric de curent continuu si un sistem de cuplare.

Audi A6 C7  2010 – 2018) pareri si probleme comune

Audi A6 C7 2010 – 2018) pareri si probleme comune

Numerotarea interna a Audi trateaza A6 ca o continuare a liniei Audi 100, A6 initiala fiind desemnata ca membru al seriei C4, urmata de C5, C6, C7 si C8.

Audi A4 B5 (1995 – 2000) pareri si probleme comune

Audi A4 B5 (1995 – 2000) pareri si probleme comune

Prima generatie Audi A4 a debutat in octombrie 1994, productia incepand din noiembrie 1994 si vanzarile europene incepand din ianuarie 1995.

Cum iti dai seama ca sistemul de aer conditionat e stricat?

Cum iti dai seama ca sistemul de aer conditionat e stricat?

4 sfaturi despre cum sa prelungesti viata sistemului A/C al masinii tale.