Spagi la Inspectia Tehnica Periodica – o intreaga caracatita a RAR

Spagi la Inspectia Tehnica Periodica – o intreaga caracatita a RAR

Potrivit 4tuning.ro, Romania sufera ca urmare a modalitatii in care, in unele cazuri, se efectueaza Inspectia Tehnica Periodica, in conditiile in care si asa beneficiem de un parc auto vechi, plin de masini cu probleme; si aceasta numai ca urmare a spagilor grase avand drept unic scop inchiderea ochilor specialistilor Registrului Auto Roman.

Potrivit 4tuning.ro, nu este o noutate in presa faptul ca ITP-ul este asociat cu spaga, unele statii auto in care se demareaza astfel de verificari cunoscand practic mai mult decat am putea noi banui despre cum merg cu adevarat lucrurile.

Sa spunem ca nu ar fi nicio problema si „ar merge si asa“, pe principul dictonului romanesc, daca aceasta practica nu ar avea ca rezultat accidente si pierderi de vieti omenesti, totul sub binecuvantarea statiilor ITP si Registrului Auto Roman.

Din proprie experienta si din experienta celor de la 4tuning, tindem sa credem ca suntem la curent cu datele problemei si intelegem fenomenul national la justa lui valoare.

Aveti idee cum se rezolva problemele legate de franare sau de directie la ITP? Cu spaga

Nu vrem sa stricam cheful celor care, din corectitudine sau necunoastere, considera ca absolut nimeni nu are posibilitatea trecerii inspectiei tehnice periodice fara frane sau o directie corespunzatoare. Adevarul este cu totul altul, iar problema majora este ca aceia care ofera spaga devenind pericole publice pe soselele tarii se vor intalni in trafic cu oamenii de buna credinta, punandu-le in pericol atat sanatatea si integritatea corporala, cat si viata.

Exista atatea probleme tehnice la masini, unele legate de furtunurile de frana crapate, altele legate de discurile sparte s.a.m.d. ; sa cobori un tronson de drum precum Dealu Negru fara frane, punand in pericol viata participantilor la trafic, nu este altceva decat o inconstienta asumata, ca sa nu o numim omor cu premeditare.

Din pacate, surse ale 4tuning.ro confirma faptul ca in tara noastra s-au intamplat multe astfel de nenorociri, multe dintre ele clasate prin vina conducatorului auto decedat; bineinteles, vorbim despre conducatorul auto care nu a mai beneficiat de directia propriului autoturism si a sfarsit in primul copac.

Aceasta si din cauza faptului ca expertizele se fac deseori in scurt, varianta invinovatirii decedatului fiind cea mai la indemana (a adormit la volan, nu a adaptat viteza la conditiile de trafic etc). De ce ne permitem sa emitem astfel de judecati de valoare? Raspunsul este simplu, in conditiile in care „pierderea controlului“ autoturismului are rareori alte cauze decat problemele tehnice ale masinii. Sa mai adaugam ca in multe dintre situatii respectivele autoturisme doar ce trecusera ITP-ul? Oare cum? Este de la sine inteles ca tot cu spaga. Aceasta deoarece exista statii ITP unde se poate obtine aviz favorabil pentru orice „caricatura“ de autoturism.

Potrivit 4tuning.ro, situatia sta in felul urmator: „Audi A8 cu furtunele de frana crapate, putandu-se sparge in orice clipa, frane la pamant, anvelope crapate vechi, noxe varza si asa mai departe. ITP obtinut pentru suma de 100 de lei la buzunar. Am mai fost cu cineva care avea un Jeep mai ruginit decat o epava lasata pe fundul marii, nu mai avea un lonjeron intreg, ce sa mai vorbim de frane, anvelope sau bucsaraie … Aceeasi poveste: 100 de lei ciubuc, plecat acasa fericit. Data viitoare filmam cu camera ascunsa.“

Nici taxiurile nu par a face nota discordanta. Astfel, in conditiile in care aceste autovehicule sunt supuse ITP-ului an de an, nicidecum la 2 ani precum in cazul persoanelor fizice, firmele de taximetrie au gasit metode inventive de rezolvare a problemei.

Astfel, surse ale 4tuning.ro mentioneaza faptul ca „firmele de taximetrie au blaturi la anumite service-uri de ITP, care, la randul lor, au combinatia facuta la RAR. Si mai jos va voi explica, tot din propria experienta acumulata in cateva statii ITP, cum se procedeaza. Asadar, masinile de TAXI, ai zice ca daca au ITP valabil la 12 luni sunt in stare mai buna. Ei bine, nu. Pentru ca ITP-ul este luat cu spaga, iar investitiile in masina sunt minime, mai mult carpeli decat reparatii ca la carte. Iar piesele folosite sunt, cum altfel, decat cele mai ieftine si mai proaste de pe piata, asa ca e normal sa se strice des.“

Trucuri ale statiilor ITP pentru a nu ramane autovehiculul blocat la RAR

Cunoastem cu totii faptul ca teama majora a conducatorilor auto este aceea legata de blocarea autoturismului de catre RAR. Aceasta nu este o regula pentru cei care au vorbele facute, in conditiile in care cel care realizeaza inspectia tehnica cunoaste portitele bine batatorite.

Potrivit 4tuning.ro, „Prima metoda de a se fofila de controalele RAR-ului este comunicarea cu celelalte service-uri care fac ITP din zona. Oamenii si-au facut grupuri de WhatsApp in care se avertizeaza unii pe altii unde se afla cele 2-3 masini de RAR din zona. In plus, cineva din interiorul RAR, le spune oamenilor cate masini, adica cati inspectori sunt pe teren. Daca este unul singur, acesta este trimis de RAR, de la sediul central, la service-ul X caruia ii blocheaza masina de pe rampa. Service-ul X le anunta pe celelalte service-uri din zona ca “este ocupat”, semn ca celelalte isi pot face de cap pentru ca nu mai este niciun inspector RAR liber prin zona. Atunci se fac adevaratele manarii si trec de ITP masini pe serii, masini intr-o stare tehnica deplorabila, adevaratele pericole publice… Nu degeaba cine vrea sa treaca ITP-ul cu o masina dubioasa trebuie sa astepte momentul oportun, atunci cand i se zice ca poate intra cu masina pe rampa.

A doua metoda este direct combinatia cu Registrul Auto Roman. Desi se spune ca masinile aflate la ITP se blocheaza aleatoriu, lucrurile stau putin diferit. Adica cineva alege ce masina, la ce ora si ce service sa fie controlat de un inspector mobil RAR. Insa exista cateva ateliere in care se face ITP ce duc “relatiile” la un nivel diferit. Adica impart spaga direct cu oamenii de la RAR sau cu inspectorii zonali, care, chiar daca vin sa verifice masina blocata, intocmesc un raport favorabil, de parca totul ar fi fost in regula.“

Trecerea masinilor in baza seriilor de ITP

Masinile trec la anumite ore prestabilite, in momentele in care inspectorii RAR din teren, responsabili cu verificarea masinilor blocate, sunt in afara turei sau in pauza de masa. Este de la sine inteles ca in spatele metodei sta o comunicare exceptional de bine pusa la punct: „Respectiv, inspectorii unsi cu toate alifiile le dau mesaje baietilor de la service cu care au combinatia ca au plecat. Si cand nu mai are cine sa vina ca sa verifice o eventuala masina blocata, atunci este bagata si masina cu probleme. Iar verificarea seriilor de la motor si caroserie este prima etapa in efectuarea unui ITP. Dar ghici ce: e plin de masini cu motoare schimbate care trec de ITP fara emotii in stilul asta, ducandu-se atunci cand trebuie, atunci cand statia ITP este protejata de vreun control RAR.“

Viitorul spagilor la RAR si ITP

Din pacate, viitorul nu arata tendinte serioase de schimbare in ceea ce priveste spagile de la RAR. Cei de la 4tuning.ro sunt si mai pesimisti in predictii si considera faptul ca „pentru fiecare masina oprita legal si verificata ca la carte, alte 100 circula nestingherite pe strazi pentru ca au dat spaga.“

De asemenea, parerea unanima este aceea ca niciodata nu se va schimba nimic in bine in conditiile in care acest sistem va ramane generator de venituri mari, obtinute ilegal, din care fiecare are cate ceva de castigat – de la cei mici, la intermediari si pana la cei numiti politic. Si toate acestea punand in balanta viata oamenilor care ruleaza pe drumurile patriei in adevarate sicrie de metal.

sursa foto: impact.ro

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?
Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?

Pe masura ce motoarele au devenit tot mai puternice si mai complicate, acestea au ajuns sa creasca economia uleiului folosit si sa...

Cum procedezi daca masina ta este lovita din spate?
Cum procedezi daca masina ta este lovita din spate?

Operatiunile obligatorii de intreprins in conditiile in care autovehiculul condus este tamponat din spate Potrivit explicatiilor o...

Ce tip de ulei sintetic este recomandat pentru masina ta?
Ce tip de ulei sintetic este recomandat pentru masina ta?

Cu totii stim faptul ca o masina care a rulat peste 160.000 km va avea nevoie de anumite masuri de intretinere specifice, comparat...

Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?
Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?

Cum trebuie sa procedez? Este bine sa semnalizez chiar daca nu mai este nicio masina pe langa mine? Trebuie sa tin semnalizarea po...