Trebuie curatate injectoarele masinii?

Trebuie curatate injectoarele masinii?

Atunci cand vine vorba despre buna functionare a unui autoturism, injectoarele sunt componente esentiale in angrenajul unui motor, deoarece sunt piesele care au rolul de a alimenta cilindri autoturismului asa incat acestia sa poata functiona in parametri normali. Cilindri sunt echipati cu niste supape care se inchid si deschid atunci cand computerul de bord actioneaza asupra lor, moment in care injectorul va impinge amestecul aer-combustibil in cilindru. Pentru a ne asigura ca prelungim durata de viata a componentelor motorului si ii permitem sa functioneze in parametri optimi, va recomandam sa curatati injectoarele dumneavoastra la fiecare 30.000 de km.

Pentru a explica in termeni simpli modul in care functioneaza un injector, practic computerul de bord calculeaza cantitatea de aer-combustibil care trebuie sa ajunga in camera de ardere, aduce combustibilul din rezervor si deschide supapa de la cilindrii pentru a permite injectarea amestecului. In momentul in care combustibilul ajunge la injector, un electromagnet misca pastila care deschide supapa si permite iesirea amestecului presurizat printr-o duza de mici dimensiuni. Cu ajutorul acestei duze, amestecul este atomizat, asa incat procesul de ardere sa poata avea loc cat mai eficient si mai usor. Cu cat injectorul tine supapa deschisa mai mult timp, cu atat cantitatea de combustibil injectata va fi mai mare. Unitatea de control a motorului (ECU) are rolul de a controla intregul proces pentru a se asigura ca acesta este realizat in mod corespunzator, motiv pentru care acesta monitorizeaza si colecteaza datele de la o multime de senzori.

Cei mai importanti senzori care iau parte in mod activ in procesul de injectare a combustibilului sunt urmatorii:

Senzorul de debit masa-aer: acesta indica computerului masinii cantitatea de aer care intra in motor pe admisie.

Senzorul de oxigen: acesta monitorizeaza in permanenta cantitate de oxigen din evacuare, asa incat unitatea de control sa determine cat de bine a fost realizata arderea si sa efectueze eventuale modificari asupra amestecului aer-combustibil daca este necesar.

Senzorul de pozitie al clapetei de acceleratie: rolul acestui senzor este sa monitorizeze pozitia clapetei de acceleratie, care este situata inainte circuitului de admisie si care determina cantitatea de aer care intra in motor.

Senzorul de temperatura: ajuta computerul de bord sa stie in permanenta temperatura la care functioneaza motorul, pentru a o putea ajusta.

Senzorul de tensiune: monitorizeaza tensiunea sistemului in asa fel incat ECU sa poata creste viteza de ralanti daca tensiunea scade.

Senzorul de presiune absoluta: acesta are rolul de a monitoriza presiunea aerului din colectorul de admisie.

Senzorul de turatie al motorului: monitorizeaza in permanenta nivelul de turatie al motorului pentru a putea calcula latimea impulsului.

Acum ca am explicat modul in care functioneaza un injector si tot procesul complex care se afla la baza acestuia pentru ca injectorul sa poata alimenta in mod corespunzator cilindri motorului, va vom explica motivele pentru care este necesar sa curatam periodic injectoarele autoturismului nostru si semnele pe care le transmite un motor atunci cand injectoarele sunt uzate sau defecte.

Principala problema pe care o vom identifica atunci cand injectoarele sunt prea uzate sau prezinta acumulari de murdarie va fi o performanta totala mult mai scazuta a motorului.

Unul dintre cele mai des intalnite semne care ne pot duce cu gandul la faptul ca injectoarele nu mai functioneaza corect apare atunci cand motorul incepe sa dea rateuri. Atunci cand injectoarele nu mai functioneaza in mod optim, motorul va pierde din putere pe acceleratie si va vibra, iar combustibilul nu se va mai aprinde corect, deoarece amestecul aer-combustibil care ajunge in cilindri nu va fi in cantitati suficiente.

Alte probleme uzuale care ne vor indica faptul ca injectoarele sunt uzate vor fi mersul greoi la ralanti, moment in care autovehiculul va incepe sa tremure chiar si atunci cand sta pe loc sau un consum mult mai crescut de combustibil, deoarece arderea de combustibil nu va mai avea loc corespunzator.

Nu in ultimul rand, atunci cand injectoarele masinii sunt foarte murdare sau uzate, aceasta problema poate conduce chiar si la situatii in care autoturismul nu va mai porni, deoarece injectoarele nu vor mai livra combustibilul catre motor sau motorul va limita nivelul de turatei si putere pe care il va putea oferi, ceea ce va fi atat enervant, cat si periculos. Indiferent in care dintre aceste situatii va aflati, va recomandam sa interveniti cat de curand posibil, inainte ca problemele sa devina mai grave.