Reparatii injectoare. Cum sa repari un injector?

Modul cum ai grija de motorul tau este o reflectie a gradului de intelegere a componentelor si cum functioneaza acestea. Unul dintre aspectele care creeaza confuzie la automobilele moderne este modul cum combustibilul este livrat catre motor. Acest lucru este important, deoarece puterea generata de motor este direct proportionala cu cantitatea corecta de combustibil livrat catre acesta.

In trecut, masinile se bazau pe carburatoare pentru livrarea combustibilului, mecanisme ce nu erau atat de perfecte cat ar trebui. In schimb, vehiculele moderne sunt dotate cu injectoare pentru a realiza acest proces. Astfel, a intelege cum functioneaza acestea si cum se pot repara sunt aspecte esentiale daca vrei sa ai grija cu adevarat de masina ta.

 

Ce este injectorul?

Injectorul este un mecanism controlat electronic responsabil cu injectarea cantitatii necesare de combustibil in motor, astfel incat sa creeze un mix de aer si combustibil potrivit pentru combustie. Injectorul nu trebuie doar sa furnizeze cantitatea potrivita de combustibil, ci si sa il disperseze la unghiul, presiunea si tiparul potrivit.

Injectorul este controlat de catre ECU (Unitatea de control al motorului). In prima faza, ECU obtine informatii despre conditiile si necesitatile motorului prin folosirea unor senzori interni. Odata ce aceste lucruri au fost stabilite, combustibilul este atras din rezervor, transportat prin furtunurile de alimentare si apoi presurizat cu ajutorul pompelor de combustibil.

Presiunea potrivita este stabilita de regulatorul de presiune a combustibilului. In final, injectorul primeste ordinul de a injecta combustibilul necesar pentru combustie.

 

Citeste si despre: distrug injectoarele masinii daca raman fara combustibil

 

Tipuri de injectoare

In prezent, exista doua tipuri de sisteme de injectie, corespunzatoare celor doua tipuri fundamentale de motoare de pe piata.

 

Injectoarele directe

Modul in care sunt proiectate unele motoare necesita combustibilul sa fie livrat sau pulverizat direct in camera de combustie a motorului. Fiecare cilindru este deja umplut cu aer comprimat. Cand combustibilul atomizat este injectat in fiecare cilindru, el se autoaprinde. Acest proces este valabil pentru majoritatea motoarelor diesel.

Injectoarele indirecte

Masinile pe benzina sunt dotate cu injectoare indirecte (nu toate). Combustibilul sub presiune este livrat din rezervor catre compartimentul motorului. Combustibilul presurizat este livrat din portul sau galeria de admisie, in functie de design. Acest lucru permite combustibilului sa fie mai intai amestecat cu aerul care trece prin port sau galerie, inainte ca amestecul sa fie impins catre camera de combustie. M

ajoritatea masinilor din prezent sunt dotate cu injectie multipunct. In cadrul acestui sistem, fiecare cilindru primeste combustibil de la un injector specific. Asadar, 6 cilindri inseamna 6 injectoare.

 

Semne ca injectorul nu functioneaza cum trebuie

 

Masina porneste greu sau deloc

Aceasta problema poate fi cauzata de scurgeri la injector, ceea ce cauzeaza o scadere a presiunii combustibilului. Scurgerile la injector pot fi semnalate de mirosul de combustibil nears.

 

Bubuituri si vibratii ale motorului

Daca un injectorul este partial blocat, atunci cantitatea potrivita de combustibil nu va mai ajunge in cilindrul motorului. Acest lucru va cauza bubuituri si vibratii excesive.

 

Consum crescut de combustibil

Un injector ineficient va reduce economia de combustibil la nivelul motorului. Daca injectorul nu lucreaza cum ar trebui, ECU va compensa printr-un consum mai mare de combustibil. Mai mult, un injector cu probleme va permite scurgeri de combustibil din cauza sparturilor din corpul injectorului sau a arcurilor interioare rupte.

 

Citeste si despre: injectoare defecte sau murdare

 

Cum sa repari un injector? 

 

Problema 1: Corpul injectorului este spart

Pasul 1: Se deconecteaza bateria. Pentru siguranta, este bine sa se deconecteze bateria masinii, folosind o cheie.

Pasul 2: Dezasamblarea. Se dezasambleaza toate injectoarele, nu doar cel spart. Apoi se depresurizeaza schema de combustibil tinand o carpa pe fittingul de presiune si impingand. Se scot cablul de acceleratie si ansamblul de pilot automat, precum si bolturile care le fixeaza. Fiecare conector al injectoarelor trebuie numerotat, pentru a fi puse la loc in aceleasi pozitii.

Pasul 3: Inspectia. Se inspecteaza injectorul. Se analizeaza gradul deteriorarii, pentru a se stabili daca merita costul reparatiie sau este mai rentabila achizitionarea unui injector nou.

Pasul 4: Reparatia. In cazul in care corpul injectorului este crapat, se sudeaza crapaturile. Atunci cand se sudeaza, trebuie sa se aiba grija ca suprafata rezultata sa fie neteda. Dupa ce toate crapaturile au fost sudate, se reinstaleaza injectoarele.

Este important sa se lubrifieze fiecare garnitura inainte de a fi instalata pe injectorul ei. Fiecare conector numerotat trebuie inlocuit pe injectorul potrivit, avand grija ca injectoarele sa fie instalate in directia corecta.

Pasul 5: Curatarea. Daca injectoarele nu sunt foarte murdare, pot fi curatate in loc folosind un furtun cu presiune. Daca injectoarele au fost folosite pentru mult timp, trebuie scoase si curatate cu un aparat special de curatare a injectoarelor.

Pasul 6: Testarea. Daca pasii de mai sus nu au rezolvat problema, trebuie instalat un injector nou. Daca injectoarele au un grad inalt de folosinta si au fost deja reparate de cel putin doua ori, este mult mai indicata cumpararea unui injector nou.

 

Problema 2: Scurgeri de combustibil

Injectoarele sunt deseori inlocuite atunci cand sunt sesizate scurgeri, desi nu trebuie. In afara cazurilor rare in care corpul injectorului prezinta scurgeri, inlocuirea garniturilor de etansare este suficienta.

Pasul 1: Se inspecteaza injectoarele atunci cand masina sta pe loc cu motorul pornit. Daca miroase a combustibil, acesta este un bun indicator ca exista scurgeri.

Pasul 2: Se scoate siguranta pompei, se infasoara cu un prosop injectorul cu scurgeri. Se porneste masina si se lasa pornita pana cand se caleaza.

Pasul 3: Se deconecteaza harnasamentul de cabluri al injectorului si se scot suruburile care tin rampa fixata. Se scot toate furtunurile, cablurile si clemele care ar putea impiedica rampa sa fie ridicata si injectoarele sa fie scoase. Se scoate rampa si apoi injectoarele, pe rand. Sunt tinute in loc de garnituri care se scot usor.

Pasul 4: Se scot garniturile de etansare superioare si inferioare de pe injectoare. Injectoarele se tin intr-o solutie de curatare timp de cateva ore, apoi sunt clatite cu apa curata si uscate cu aer comprimat.

Pasul 5: Se instaleaza noile garnituri. Inainte de asta, se verifica daca garniturile sunt proiectate pentru a fi folosite cu combustibil si daca se potrivesc cu vehiculul respectiv. Se ung injectoarele cu vaselina si se insereaza in rampa.

Se potrivesc partile inferioare ale injectoarelor in porturile motorului si se insurubeaza rampa inapoi in locul ei. Se reataseaza furtunurile si clemele. Se instaleaza siguranta pompei de combustibil si se porneste motorul. Se inspecteaza cu atentie injectoarele cand masina este pornita pentru a se asigura ca nu mai exista scurgeri.

 

Problema 3: Injector infundat

Injectoarele se pot infunda la valva si la pastila care imprastie combustibilul. Deschizatura din capatul injectorului este foarte mica. Deoarece pastila are rolul de a imprastia stropi foarte fini, orice depunere (carbon, ceara, praf) poate afecta performanta injectorului.

Pasul 1: Se deconecteaza pompa de combustibil de la injectoare. Se fixeaza pompa, care ar trebui sa fie in lateral fata de motor. Se scot incet injectoarele si se detaseaza de pompa. Dupa ce se scot injectoarele, se conecteaza furtunul de retur al combustibilului la pompa de combustibil, pentru ca gazul din interior sa se intoarca in rezervor in timp ce se curata injectoarele.

Pasul 2: Se conecteaza kitul de curatare la portul de combustibil.

Pasul 3: Se deconecteaza regulatorul de presiune.

Pasul 4: Se porneste masina pentru a se asigura ca pompa de combustibil este oprita.

Pasul 5: Se scoate capacul de la rezervor, ca masura de precautie pentru evitarea cresterii presiunii in sistem.

Pasul 6: Se ataseaza furtunul de aer comprimat la kitul de curatare si se ajusteaza presiunea la nivelurile corespunzatoare.

Pasul 7: Se porneste masina si se permite kitului de curatare sa foloseasca tot solventul de curatare. Acest proces dureaza intre 5-15 minute. Motorul se va opri singur, odata ce lichidul s-a consumat.

Pasul 8: Se fac pasii invers: se deconecteaza kitul si reconecteaza/activeaza pompa de combustibil si regulatorul de presiune.

La final, se porneste masina si se asculta cu atentie pentru zgomote anormale. Se conduce masina pentru a observa daca mai exista probleme.

Daca vrei ca injectoarele masinii tale sa aiba o viata mai lunga, curata-le o data pe an, pentru a preveni formarea depunerilor. Daca nu folosesti automobilul des, curata injectoaree la fiecare 25.000 de kilometri. De asemenea, este bine sa inlocuiesti injectoarele atunci cand dau semne ca nu mai functioneaza cum trebuie.

 

Citeste si despre: simptome injector defect

 

 

Sursa foto: pakwheels.com, injectionpumps.co.uk, ogsmechanics.com, cartreatments.com, youtube.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate