Cunoastem cu totii faptul ca teama majora a conducatorilor auto este aceea legata de blocarea autoturismului de catre RAR. Aceasta nu este o regula pentru cei care au vorbele facute, in conditiile in care cel care realizeaza inspectia tehnica cunoaste portitele bine batatorite.
Potrivit 4tuning.ro, „Prima metoda de a se fofila de controalele RAR-ului este comunicarea cu celelalte service-uri care fac ITP din zona. Oamenii si-au facut grupuri de WhatsApp in care se avertizeaza unii pe altii unde se afla cele 2-3 masini de RAR din zona. In plus, cineva din interiorul RAR, le spune oamenilor cate masini, adica cati inspectori sunt pe teren. Daca este unul singur, acesta este trimis de RAR, de la sediul central, la service-ul X caruia ii blocheaza masina de pe rampa. Service-ul X le anunta pe celelalte service-uri din zona ca “este ocupat”, semn ca celelalte isi pot face de cap pentru ca nu mai este niciun inspector RAR liber prin zona. Atunci se fac adevaratele manarii si trec de ITP masini pe serii, masini intr-o stare tehnica deplorabila, adevaratele pericole publice… Nu degeaba cine vrea sa treaca ITP-ul cu o masina dubioasa trebuie sa astepte momentul oportun, atunci cand i se zice ca poate intra cu masina pe rampa.
A doua metoda este direct combinatia cu Registrul Auto Roman. Desi se spune ca masinile aflate la ITP se blocheaza aleatoriu, lucrurile stau putin diferit. Adica cineva alege ce masina, la ce ora si ce service sa fie controlat de un inspector mobil RAR. Insa exista cateva ateliere in care se face ITP ce duc “relatiile” la un nivel diferit. Adica impart spaga direct cu oamenii de la RAR sau cu inspectorii zonali, care, chiar daca vin sa verifice masina blocata, intocmesc un raport favorabil, de parca totul ar fi fost in regula.“
Trecerea masinilor in baza seriilor de ITP
Masinile trec la anumite ore prestabilite, in momentele in care inspectorii RAR din teren, responsabili cu verificarea masinilor blocate, sunt in afara turei sau in pauza de masa. Este de la sine inteles ca in spatele metodei sta o comunicare exceptional de bine pusa la punct: „Respectiv, inspectorii unsi cu toate alifiile le dau mesaje baietilor de la service cu care au combinatia ca au plecat. Si cand nu mai are cine sa vina ca sa verifice o eventuala masina blocata, atunci este bagata si masina cu probleme. Iar verificarea seriilor de la motor si caroserie este prima etapa in efectuarea unui ITP. Dar ghici ce: e plin de masini cu motoare schimbate care trec de ITP fara emotii in stilul asta, ducandu-se atunci cand trebuie, atunci cand statia ITP este protejata de vreun control RAR.“
Viitorul spagilor la RAR si ITP
Din pacate, viitorul nu arata tendinte serioase de schimbare in ceea ce priveste spagile de la RAR. Cei de la 4tuning.ro sunt si mai pesimisti in predictii si considera faptul ca „pentru fiecare masina oprita legal si verificata ca la carte, alte 100 circula nestingherite pe strazi pentru ca au dat spaga.“
De asemenea, parerea unanima este aceea ca niciodata nu se va schimba nimic in bine in conditiile in care acest sistem va ramane generator de venituri mari, obtinute ilegal, din care fiecare are cate ceva de castigat – de la cei mici, la intermediari si pana la cei numiti politic. Si toate acestea punand in balanta viata oamenilor care ruleaza pe drumurile patriei in adevarate sicrie de metal.