UE a finalizat acordul care inseamna moartea masinilor pe benzina si motorina

UE a finalizat acordul care inseamna moartea masinilor pe benzina si motorina

Legiuitorii Uniunii Europene au ajuns in seara de 27 octombrie la un acord prin care masinile si autoutilitarele noi sa aiba emisii noi incepand cu 2035. Acesta este un acord important care pune Europa pe o traiectorie directa catre un viitor electric.

Parlamentul European, reprezentat de parlamentarul olandez Jan Huitema, dar si Consiliul UE, reprezentat de actuala detinatoare a presedintiei din Cehia, au incheiat acordul cu putin inainte de ora 21:00, ora Bruxelului.

Desi initial a fost considerata una dintre cele mai controversate propuneri legislative ale UE, dosarul Green Deal al standardelor CO2 a inaintat rapid, si a devenit primul proiect care a fost numit „Fit for 55“ pentru ca a fost convenit de toate statele membre si Parlament.

Ce inseamna asta pentru noi toti?

Legislatia va cere ca toate masinile si autoutilitarele vandute noi in UE sa aiba emisii zero din 2035. Mai simplu vor fi interzise la vanzarea de noi masinile pe benzina, diesel sau gaz, orice motor cu combustie interna.

Legiuitorii au convenit, de asemenea, asupra unui obiectiv intermediar de a reduce cu 55% emisiile de CO2 pana in 2030 comparativ cu nivelurile inregistrate in 2021 pentru turisme si o reducere de 50% pentru camionete.

Seful UE responsabil de clima, Frans Timmermans, care a participat la negocierile din 27 octombrie, a declarat ca acest acord va trimite un semnal puternic industriei auto dar si consumatorilor.

„Europa îmbrățișează trecerea la mobilitatea cu emisii zero. Producătorii de mașini europeni demonstrează deja că sunt gata să facă un pas înainte, cu mașini electrice din ce în ce mai accesibile pe piață“, a spus el într-un comunicat.

Ministrul ceh al industriei și comerțului, Jozef Síkela, a declarat că acordul „va deschide calea pentru o industrie auto modernă și competitivă în UE“.

Raportarea emisiilor de CO2 si „clauza Ferrari“

Pe langa eliminarea treptata a masinilor cu combustie interna, acordul introduce si o noua metodologie de raportare a emisiilor de carbon care ia in considerare ciclul de viata al masinilor, metodologie pe care Comisia Europeana o va prezenta pana in 2025.

Comisia va publica un raport bianual din 2025 privind progresul Europei catre mobilitatea rutiera cu emisii zero. Raportul va lua in considerare impactul asupra angajatilor din industria auto, dar si cel asupra consumatorilor.

Clauza Ferrari

S-a gasit o solutie si pentru producatorii auto de nisa. Conform acordului, parlamentarii au decis ca producatorii care produc pana la 10.000 de masini si 22.000 de camionete pe an vor primi o scutire de la obiectivul intermediar, insa, li se va cere in continuare sa atinga obiectivul de zero emisii pana in 2035.

Jan Huitema, negociatorul sef al Parlamentului European, a laudat acordul, spunand ca acesta va „crea claritate pentru industria auto și va stimula inovația și investițiile pentru producătorii de mașini“.

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!