Uite de ce au crescut preturile la masinile la mana a doua

Uite de ce au crescut preturile la masinile la mana a doua

In mod normal, asa cum bine stim, orice produs este mai ieftin atunci cand devine mai vechi, iar aceasta regula se aplica si la autoturisme, care in general pierd o parte din valoare de revanzare din momentul in care fac primul kilometru.

Cu toate acestea, majoritatea persoanelor care au vrut sa achizitioneze un autoturism in ultimele luni au avut un soc atunci cand au observat ca pretul autovehiculelor a crescut chiar si cu 20%, iar majoritatea specialistilor din domeniu sustin ca acesta va continua sa creasca. In unele cazuri se poate ajunge in situatii paradoxale, in care un autoturism care are cateva luni vechime va costa mai mult decat unul nou cumparat de la reprezentanta auto.

Chiar daca aceasta crestere este oarecum socanta si neasteptata, in spatele acestor preturi se afla motive legitime si acestea nu au fost crescute intr-un mod artificial. La fel ca si in cazul oricarui alt produs, pretul se stabileste in functie de cerere si oferta, iar in ceea ce priveste piata auto, deoarece in cazul automobilelor noi exista probleme grave care au redus drastic numarul de masini produse la nivel international, in mod direct cererea a ajuns sa depaseasca oferta.

In cazul in care ne uitam la datele statistice oferite de catre companiile din domeniul auto la nivel international, ultimii cinci ani au adus cresteri constante in ceea ce priveste pretul automobilelor second hand, dar acestea erau cresteri mici, de cele mai multe ori nesemnificative pe termen lung. Cu toate acestea, in ultimii doi ani pretul mediu al unor vehicule second hand a crescut chiar si cu 40-50%.

Pentru a intelege cu exactitate procesul care sta in spatele acestor cresteri de preturi, vom incerca sa explicam situatia actuala pe intelesul tuturor. In primul rand, piata auto a fost grav afectata de catre pandemie, deoarece productia de autoturisme a scazut drastic in jurul anului 2020, asa incat in mod direct preturile au crescut pentru ca numarul autoturisme care ajungeau pe piata era mult mai mic.

Companiile auto se asteptau sa remedieze aceasta problema dupa ce au reinceput productia, dar in acest moment se gasesc intr-o situatie mult mai delicata, care nu afecteaza doar domeniul auto, ci si pe cel al telecomunicatiilor si aparatelor electronice.


In componenta unui autoturism intra o multitudine de piese electrice si de semiconductori. In momentul de fata, la nivel international exista o criza fara precedent in ceea ce priveste aceste componente, Taiwan-ul fiind tara care aproviziona piata de semiconductori in procent de peste 80%.

Avand in vedere lipsa acestor piese foarte importante care nu pot fi inlocuite cu altceva, de cele mai multe ori, durata intre achizitionarea unui autovehicul si primirea fizica a acestuia poate sa depaseasca un an de zile sau chiar sa ajunga la doi ani, iar multe companii auto au sistat primirea de comenzi pentru majoritatea modelelor de autoturisme produse.

Chiar daca pare ceva ce ar putea fi rezolvat destul de usor daca cei care produc aceste cipuri ar mari capacitatea de productie, cererea la nivel mondial este atat de mare incat producatorii nu reusesc sa obtina materialele necesare si sa produca componentele finale in timp util, iar singura solutie pentru remedierea acestei probleme este scaderea temporara a numarului de autoturisme produse, pana cand productia ajunge la zi.

Acestea fiind spuse, atunci cand o persoana sau o compania are nevoie urgenta de un autoturism, nu isi permite sa astepte 1-2 ani pana cand compania auto reuseste sa livreze acea masina, asa incat va fi nevoita sa achizitioneze un autoturism de pe piata second-hand. La fel ca si in orice alt domeniu, cu cat cererea este mai mare si oferta mai mica, vanzatorii profita de acesta situatie, ceea ce a dus la o crestere drastica a preturilor platite pentru un autoturism second-hand.

Asa cum am mentionat si anterior, in unele situatii paradoxale, cumparatorii platesc mai mult pentru o masina cu o vechime de cateva luni, dcat pentru una noua. Daca la toate aceste probleme care au loc la nivel international adaugam si inflatia, intr-un foarte scurt timp autoturismele vor deveni un obiect de lux, pe care nu si-l va mai permite orice persoana.

Nu in ultimul rand, deoarece preturile au ajuns sa fie atat de mari, cei care aveau de gandul sa cumpere un autoturism nou si sa il vanda pe cel vechi se vor gandi de doua ori daca doresc sa faca aceasta investitie, asa incat se prea poate ca intr-un timp foarte scurt sa ne confruntam cu o adevarata penurie de autoturisme la nivel global.

Conform datelor existente la nivel mondial si a previziunilor realizate de catre expertii din domeniu, acestia nu considera ca piata auto se va stabiliza in viitorul apropiat si asteapta cresteri noi de preturi ale autoturismelor second hand. Lipsa cipurilor continua sa fie o problema la nivel mondial, iar pana cand aceasta nu va fi rezolvata, oferta nu va putea sa depaseasca cererea.

Persoanele optimiste considera ca aceasta problema va fi rezolvata in 1-2 ani, in timp ce cei pesimisti se asteapta ca preturile sa ramana la niveluri record chiar si peste 3-5 ani din momentul actual. De asemenea, in cazul in care vehiculele second hand sunt tot mai scumpe, cel mai probabil si vehiculele noi vor deveni mai scumpe, ceea ce intr-un final va duce la o reglare obligata a pietei auto, deoarece oamenii vor refuza sa plateasca sume astronomice pentru un autoturism.

Citeste si...
Topul celor mai fiabile autoturisme la nivel international, potrivit sondajului WhatCar
Topul celor mai fiabile autoturisme la nivel international, potrivit sondajului WhatCar

Interesul conducatorilor auto pentru autovehicule fiabile este mai mult decat indreptatit, in conditiile in care fiabilitatea unei...

Mobilitate electrica la cel mai inalt nivel: Germania nu bate pasul pe loc si construieste soseaua capabila sa incarce vehicule electrice
Mobilitate electrica la cel mai inalt nivel: Germania nu bate pasul pe loc si construieste soseaua capabila sa incarce vehicule electrice

_ MOBILITATE ELECTRICA LA CEL MAI INALT NIVEL _ Germania nu bate pasul pe loc si construieste soseaua capabila sa incarce vehicule...

Cand esti obligat sa opresti la trecerea la nivel cu o cale ferata?
Cand esti obligat sa opresti la trecerea la nivel cu o cale ferata?

Conducatorul auto este obligat sa opreasca la calea ferata atunci cand: barierele sau semibarierele sunt coborate, in curs de cob...

Mercedes Benz recheama in service aproape 1 milion de masini la nivel global pentru o potentiala problema la frane
Mercedes Benz recheama in service aproape 1 milion de masini la nivel global pentru o potentiala problema la frane

Se intampla ocazional ca unii producatori de automobile sa recheme anumite modele de masini in service in momentul in care descope...