Ulei de motor albicios si cu spuma. Ce inseamna?

Ulei de motor albicios si cu spuma. Ce inseamna?

Rolul important al garniturii de chiulasa

Chiulasa unui autoturism se regaseste fixata deasupra blocului motor, fiind montata impreuna cu o garnitura subtire, pre-taiat, formata dintr-o bucata de otel si o garnitura de cauciuc sau grafit care se afla intre blocul motor si chiulasa. Acest tip de piesa se utilizeaza la toate autoturismele a carui motor au 4 cilindrii sau mai mult. Atunci cand garnitura de chiulasa prezinta o defectiune, este prea uzata sau arsa, vidul pe care aceasta il creeaza pe blocul motor va incepe sa prezinte scurgeri deoarece nu va mai fi etansa. In acel moment vor incepe sa existe scurgeri ale lichidului de racire si motorul autoturismului se va supraincalzi.

Asa cum am mentionat anterior, rolul garniturii de chiulasa este de a etansa perfect fiecare cilindru al motorului pentru a preveni aparitia oricarei scurgeri din camera de ardere a motorului sau din pasajele in care circula uleiul de motor si lichidul de racire. Deoarece temperaturile din interiorul camerei de ardere sunt foarte mari, cu trecerea timpului pot sa apara crapaturi, arderi sau topiri ale garniturii de chiulasa, ceea ce va conduce la deformarea acesteia si scurgerea lichidelor pe langa ea. De obicei, defectarea garniturii de chiulasa are loc atunci cand bujiile nu functioneaza corect, combustibilul nu se arde complet sau temperatura din camera de ardere este prea mare sau atunci cand chiulasa nu a fost instalata corespunzator.

Atunci cand garnitura de chiulasa este defecta, circulatia lichidelor din interiorul blocului motor nu va mai avea loc corespunzător, iar combustibilul nears sau lichidul de racire vor ajunge in baia de ulei si se vor amesteca cu uleiul. In cazul in care identificam defectiunea in timp util, o simpla inlocuire a garniturii de chiulasa ar trebui sa rezolve probleme, dar daca circulam mai mult timp aflandu-ne in aceasta situatie, daunele produse asupra motorului pot deveni semnificative.

Care sunt semnele unei scurgeri la garnitura de chiulasa?

Atunci cand va exista o defectiune la garnitura de chiulasa motorul masinii ne va transmite anumite semnale, pe care daca le identificam in timp util vom putea rezolva problema foarte usor, fara ca acest lucru sa presupuna costuri importante si defectiuni grave ale motorului. Semnalele pe care le transmite masina sunt urmatoarele:

Trebuie sa stim ca de cele mai multe ori defectiunile garniturii vor fi minore la inceput si singurul semn va fi pierderea constanta a lichidului de racire, situatie in care nu vom putea identifica problema in timp util doar daca verificam constant nivelul lichidului. In momentul in care garnitura va prezenta defectiuni severe si lichidul de racire se va scurge in baia de ulei a masinii, prin amestecarea cu uleiul va distruge proprietatile fizico-chimice ale acestuia, iar uleiul va deveni laptos, mult mai putin vascos si va avea o culoare alba.

In acest moment pagubele pe care le putem produce asupra motorului vor fi foarte mari, deoarece uleiul nu va mai lubrifia corespunzator componentele motorului si vom avea frecare continua intre piesele metalice. Mai mult, in aceasta situatie va avea loc si hidroblocarea pistoanelor prin acumularea de lichid de racire pe acestea, astfel incat riscam sa distrugem tot motorul.

Trebuie sa stim ca atunci cand vom inlocui o garnitura de chiulasa vom plati destul de mult pentru manopera, deoarece aceasta operatiune necesita demontarea partiala a motorului. Pretul va inregistra diferente semnificative in functie de modelul de autoturism si de cat de accesibila este garnitura de chiulasa, in functie de cat de mult va trebui mecanicul sa munceasca pentru a ajunge la aceasta. Exista masini care sunt predispuse sa aiba probleme cu garnitura de chiulasa, in timp ce la alte modele vom inlocui aceasta piesa foarte rar.

Cele mai intalnite defectiune ale garniturii de chiulasa sunt cauzate de catre supraincalzire motorului, fapt care deobicei conduce la arderea garniturii sau de proasta functionare a bujiilor care creeaza o temperatura prea mare in camera de ardere si topesc garnitura. Alte cauze care pot defecta garnitura de chiulasa sunt un lichid de racire vechi si plin de impuritati, un ventilator de racire defect sau alte defectiuni ale radiatorului.

Cel mai usor mod in care putem afla daca garnitura de chiulasa functioneaza corespunzator este daca facem un test de scurgere pentru fiecare cilindru al motorului. Pentru a realiza aceasta operatiune trebuie sa introducem aer comprimat in fiecare cilindru, timp in care sa urmarim functionarea corecta a sistemului de racire prin extinderea orificiului de admisie dela capacul radiatorului. Acest test ne va indica imediat daca exista o scurgere mare la garnitura de chiulasa, dar nu va fi foarte eficient atunci cand scurgerile sunt mici.

Mecanicul auto poate realiza un test asupra radiatorului masinii, pentru a identifica daca exista gaze nearse in interiorul radiatorului, dar nici acest test nu va putea identifica scurgerile foarte mici ale garniturii de chiulasa. Uneori, o galerie de admisie care are scurgeri ne poate face sa credem ca exista o problema cu garnitura de chiulasa deoarece prezinta aceleasi simptome.

Exista unele motoare care vin direct de la producator cu o recomandare de utilizare a unor granule speciale de etansare ca parte a mentenantei periodice realizate pentru a prelungi durata de viata a garniturii de chiulasa, pentru a preveni declansarea scurgerilor. Acest lucru are loc pentru a compensa anumite mici defecte de proiectare a motorului.

Cu toate acestea, aceasta metoda nu functioneaza intotdeauna sau pentru o perioada foarte lunga de timp, iar adaugarea de substante straine in sistemul de racire poate face mai mult rau daca nu este realizata corespunzator, astfel incat uneori este recomandat sa inlocuim garnitura la masinii care sunt cunoscute sa aiba probleme in aceste aspecte.

Citeste si...
Simptomele unei garnituri de chiulasa arsa
Simptomele unei garnituri de chiulasa arsa

Masina ta nu a mers cum trebuie in ultima perioada, asa ca decizi sa o duci in service. Ajuns acolo, dupa o inspectie amanuntita,...

Tot ce trebuie sa stii despre garnitura galeriei de admisie
Tot ce trebuie sa stii despre garnitura galeriei de admisie

Garniturile sunt mici si de multe ori neglijate, dar sunt o parte componenta vitala a motorului. Ele sunt plasate intre doua compo...

Semne ale unei garnituri ale colectorului de admisie uzate
Semne ale unei garnituri ale colectorului de admisie uzate

Semnele principale includ supraincalzirea motorului, scurgerea lichidului de racire, rateuri ale motorului, descresterea puterii s...