Potrivit evz.ro, noul cadru legal referitor la gratuitatea parcarilor, in vigoare incepand cu anul 2023, nu este deloc favorabil proprietarilor de autoturisme electrice, aceasta in conditiile in care, potrivit romaniatv.net, costurile cu care se confrunta proprietarii acestor masini sunt, cel putin in unele cazuri, superioare celor inregistrate la motoarele pe benzina si motorina.
Tot mai multi conducatori auto care au achizitionat autoturisme electrice isi manifesta nemultumirea in legatura cu cheltuielile mari, cu atat mai mult pe fondul cresterilor de preturi la energie. Aceste cresteri de preturi fac din masinile care functioneaza pe benzina sau motorina autoturisme mai rentabile, indiferent ca si pretul combustibilului a crescut cu jumatate din valoare.
Recenta decizie a oficialilor loveste mai ales conducatorii auto care procedeaza la incarcarea respectivelor masini in regie proprie, la domiciliu, plafonul nou impus punandu-i in reala dificultate.
Astfel, conducatorii auto de masini electrice, care isi incarca autovehiculele acasa, spre exemplu, realizeaza faptul ca depasesc cu mult plafonul de 255kW/luna, stabilit in baza noilor prevederi legale.
Pe langa acest aspect al problemei, o noua situatie prezentata de cei de la evz.ro ii pune in dificultate pe proprietarii de autoturisme electrice si hibrid, respectiv cea legata de parcarea gratuita a acestor autovehicule in Bucuresti. Astfel, acestia risca sa piarda si acest beneficiu, incepand cu anul 2023.
Potrivit unui conducator auto, posesor al unei astfel de masini, „Vom plati parcarea. Macar cu una pot avea parcare gratuita (n.r. – masina electrica). Era de asteptat. Si peste un an banuiesc ca nici cele electrice nu vor mai fi cu parcare gratuita“.
Noile preturi plafonate de oficiali, incepand cu data de 1 septembrie 2022
Potrivit capital.ro, decizia membrilor Guvernului de a diminua plafonul de compensare a pretului energiei, respectiv costurile exorbitante in cazul depasirii acestui plafon, face din detinerea unui astfel de autovehicul o reala problema.
Acest impediment apare in cazul proprietarilor de autovehicule care procedeaza la incarcarea acestora in regie proprie, acasa, multi dintre ei domiciliind la curte. Facem mentiunea ca numai incarcarea autovehiculului conduce la un consum de 150 – 200kWh/ luna, in conditiile in care facturile sunt compensate numai pana la 255 kW.
Potrivit specialistilor, citati de stirileprotv.ro, proprietarii de autoturisme plug-in hybrid, care ruleaza aproximativ 1000 km. / luna, pot ajunge usor la consumul a 200 kW, in conditiile in care utilizeaza, in cea mai mare parte, numai componenta electrica a autoturismului.
Potrivit romaniatv.net, Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a mentionat recent faptul ca „gospodariile care consuma mai mult de 255 kWh/luna, dar nu mai mult de 300 kWh/luna, vor plati la pretul pietei diferenta de kWh dintre cele doua plafoane. Astfel, gospodariile care consuma peste 300 kWh/luna nu sunt acoperite de OUG.“
Punem la dispozitie, in cele ce urmeaza, noile preturi la energie pentru consumatorii casnici, in Romania:
- Consum de maxim 100 kWh / luna: 0,68 bani, TVA inclus;
- Consum intre 100 si 255 kWh / luna: 0,80 bani, TVA inclus;
- Consum mai mare de 255 kWh / luna: pretul pietei.
Durata incarcarii unui autovehicul electric
Trebuie sa precizam faptul ca, spre deosebire de masinile care functioneaza pe baza de benzina si motorina, care se incarca in cateva zeci de secunde sau minute, autoturismele electrice se vor incarca in 10, 15 ore (daca respectiva incarcare se realizeaza acasa, la o priza obisnuita), respectiv intr-o jumatate de ora la o statie de incarcare rapida (50-120 kWh). Bucuria celor 30 de minute nu este foarte mare in cel din urma caz, in conditiile in care, mai mult ca sigur, aceste statii de incarcare vor inregistra cozi interminabile.
Potrivit evz.ro, aducem la cunostinta cititorilor nostri faptul ca „romanii au cumparat mai multe masini electrice decat diesel, anul trecut. Acest lucru a reprezentat o premiera pentru Romania. Peste 30.000 de romani au investit sume de peste 12.000 euro pentru a-si achizitiona masini hibrid. Ei au fost ambitionati chiar de beneficiul locului de parcare, noteaza RomaniaTV“.
sursa foto: automarket.ro