13 cei mai importanti martori de bord

13 cei mai importanti martori de bord

De multe ori soferii se ingrijoreaza atunci cand vad un martor de bord aprins. Multi nu stiu exact ce reprezinta acel martor si cat de grava poate fi problema cu masina. In acest articol am decis sa va prezentam cei mai importanti si comuni 13 martori de bord pentru a sti cu ce va confruntati cand se aprind in bordul masinii dumneavoastra.

1. Blocarea volanului

**

Blocarea directiei este o caracteristica esentiala de prevenire a furtului intr-un vehicul. Se activeaza ori de cate ori roata sau anvelopele sunt rotite in timp ce cheia nu este in contact. Asta inseamna ca nimeni nu va putea pleca cu vehiculul atata timp cat nu are cheia. Daca urcati in masina si vedeti ca martorul de blocare a directiei este aprins, exista sansa ca cineva sa fi incercat sa roteasca rotile vehiculului sau ca imobilizatorul masinii sa fie defect.

2. Martorul bateriei

**

Martorul de bord luminos al bateriei indica faptul ca sistemul dumneavoastra de incarcare (alternatorul) nu functioneaza corect. Este normal ca masinile sa aprinda acest martor la pornire, dar daca persista sau daca masina dumneavoastra nu porneste, cu siguranta aveti o problema. De obicei, este o problema cu bateria, dar ar putea fi si cu fisele bateriei sau alternatorul.

3. Martorul farurilor adaptive

Farurile adaptive sunt o optiune de siguranta conceputa pentru a face conducerea pe timp de noapte sau in conditii de lumina slaba mai sigura, sporind vizibilitatea in jurul curbelor si peste dealuri.

Cand luati o curba, farurile normale continua sa lumineze drept inainte, iluminand marginea drumului. Farurile adaptive se rotesc in functie de virarea dumneavoastra pentru a va permite sa aveti un carosabil cat mai vizibil. Cand acest martor este aprins inseamna ca sistemul nu functioneaza.

4. Sistemul airbag si centura de siguranta

**

De fiecare data cand martorul unui sistem de siguranta este aprins trebuie sa acordam o atentie sporita si sa diagnosticam cat mai repede problema. Mai ales ca este vorba despre siguranta noastra si a celor din jur.

5. Lichidul de spalare parbriz

Acest martor o sa apara atunci cand ati ramas fara lichid de spalare a parbrizului. Asadar puteti opri la prima benzinarie si sa completati cu lichid. Daca aveti parte de o vreme ploioasa, ce va poate face vizibilitatea mai redusa, este necesar sa completati lichidul de parbriz.

6. Martor ABS

**

Toate masinile moderne (si majoritatea vehiculelor mai vechi) sunt echipate standard cu un sistem ABS. Acest sistem previne blocarea completa a rotilor la franare. Este deosebit de util in conditii meteorologice nefavorabile, unde aderenta la drum este limitata. Cand acest martor de aprinde este cel mai indicat sa mergeti cu masina la un service pentru a rezolva problema cat mai repede.

7. Cutia de viteze automata

**

Cand acest martor se aprinde inseamna ca aveti o problema cu transmisia automata. Mergeti cat mai repede la un service pentru a diagnostica problema, deoarece defectiunile la sistemul de transmisie pot fi complexe si mai ales costisitoare.

8. Martorul stopurilor pe frana

Acest martor se aprinde atunci cand aveti un stop sau ambele stopuri pe frana arse. Cumparati becurile si schimbati-le.

9. Martorul farurilor

Ca si cel al stopurilor pe frana, acest martor se aprinde atunci cand cel putin un bec al farurilor este ars. Schimbati becurile dupa cum este necesar. Poate indica de altfel si o problema cu lampile ce ilumineaza numarul de inmatriculare.

10. Martorul sistemului de control al stabilitatii

Computerele si electronica preiau toate vehiculele in ziua de azi. Sistemul de control al stabilitatii, este singura piesa de tehnologie inovatoare, care ofera vehiculelor o stabilitate si o tractiune suplimentara, in special pe drumuri rele. Aceasta tehnologie functioneaza impreuna cu modulul de comanda a motorului.

Ori de cate ori masina incepe sa piarda tractiunea pe carosabil, senzorii din roti vor furniza aceasta informatie computerului motorului. Acest lucru va determina computerul sa activeze o frana pentru a preveni vehiculul sa iasa din carosabil. Acest lucru se intampla si in cazul unei subvirari sau supravirari. Cel mai bine ar fi sa mergeti la un service cat mai curand pentru a rezolva problema.

11. Martorul check engine

Probabil este cel mai comun dintre martorii de bord care se pot aprinde la un vehicul. Daca vedeti acest martor ca lumineaza nu trebuie sa intrati in panica, asta nu inseamna neaparat ca trebuie sa investiti o imensa suma de bani pentru a remedia problema. Problemele care declanseaza acest martor sa se aprinda sunt uneori simple si usor de remediat.

In schimb, alte probleme ce aprind acest martor pot fi destul de grave, cum ar fi: o sonda lambda defecta, probleme cu compresia motorului, capacul rezervorului sa fie slabit sau pierdut, o defectiune la bujii sau chiar defectiunea catalizatorului. Trebuie sa mergeti la un service autorizat pentru a diagnostica problema si a o repara.

12. Nivelul de ulei

Acest martor se aprinde atunci cand nivelul de ulei este scazut sau atunci cand nu ati mai facut schimbul de ulei de foarte mult timp.

13. Presiunea pneurilor

Martorul TPMS (Tire Pressure Monitoring System) te alerteaza atunci cand presiunea din pneu (sau pneuri) este prea mica. O presiune a anvelopelor corecta este cruciala pentru o performanta adecvata, pentru a creste manevrabilitatea masinii si a scadea consumul de combustibil. De asemenea, ajuta enorm atunci cand doriti sa carati greutati mari cu masina.

Sursa foto: leithcars.com, dailymail.co.uk

Citeste si...
Nu ai voie sa faci aceste lucruri cand semaforul intermitent este verde
Nu ai voie sa faci aceste lucruri cand semaforul intermitent este verde

In fiecare oras intalnim semafoare intermitente catre dreapta. Din pacate, rolul acestora si modul corect in care soferul trebuie...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...