Amestec motor prea bogat: simptome si cauze

Amestec motor prea bogat: simptome si cauze

Atunci cand vine vorba despre buna functionare a unui autoturism si obtinerea performantelor maxime in timpul deplasarii, dar si a unui consum de combustibil redus, este foarte important ca amestecul de aer-combustibil care ajunge in camera de ardere a motorului sa fie cel corect. In cadrul acestui articol vom vorbi despre simptomele pe care le prezinta un motor cu un amestec de combustibil prea bogat si care pot fi cauzele acestuia.

Atunci cand vine vorba despre modul in care are loc procesul de ardere a combustibilului cand masina functioneaza, acest proces se realizeaza prin injectarea unui amestec de aer-combustibil in camera de ardere a motorului. In functie de capacitatea fiecarui motor si de stilul de condus pe care il avem acest amestec este diferit si exista o multitudine de factori pe care computerul de bord ii ia in considerare atunci cand calculeaza cantitatile necesare. In momentul in care exista o problema la nivelul sistemului amestecul care ajunge in motor va fi fie prea sarac sau prea bogat in combustibil.

In fapt, acest amestec de combustibil este controlat de catre unitatea de comanda a motorului (ECU), care stabileste prin intermediul senzorului de oxigen, a senzorilor de emisii, a senzorilor de la nivelul injectoarelor si a senzorului debit masa-aer, cantitatile necesare de aer si combustibil pentru ca procesul de ardere sa aiba loc corect, iar performantele obtinute sa fie maxime. In cazul in care amestecul care ajunge in motor este prea bogat, exista anumite semne pe care le puteti identifica in timp util pentru a remedia problema, inainte ca aceasta sa se agraveze.

Cel mai simplu de observat simptom al unui motor care prezinta o defectiune este aparitia martorului de bord check-engine sau a altei lumini intermitente de verificare a motorului pe tabloul de bord al masinii, in functie de modelul autoturismului. In acest caz puteti efectua o testare rapida cu un scaner OBD2, iar in situatia in care in urma testarii obtineti codul de eroare P0172, inseamna ca masina injecteaza o cantitate prea mare de combustibil si prin urmare o parte din acesta nu se arde si este evacuat in gazele de esapament. In momentul in care unul dintre senzorii mentionati anterior detecteaza o problema sau nu functioneaza corespunzator, computerul de bord ne va semnaliza imediat aceasta defectiune prin aparitia unui martor luminos de bord.


Cel de-al doilea simptom pe care il putem observa intr-o astfel de situatie si care este un semnal foarte evident de altfel este cresterea semnificativa a cantitatii de combustibil consumata. In cazul in care observati ca autoturismul dumneavoastra consuma mult mai mult combustibil decat in mod obisnuit este foarte probabil sa aveti o astfel de defectiune, motiv pentru care va recomandam o inspectie tehnica. In acelasi timp, impreuna cu un consum mai ridicat de combustibil ar trebui sa simtiti un miros intepator, care poate sa semene cu mirosul de sulf sau de oua stricate. Deoarece in camera de ardere va ajunge mai mult combustibil decat este necesar, acesta va fi ars incomplet si va fi eliminat pe evacuare.

Atunci cand amestecul de combustibil este prea bogat, catalizatorul nu va face fata si inevitabil combustibilul nears va fi eliminat in mediul extern.


Cel de-al treilea semn des intalnit este o performanta generala mai slaba a masini dumneavoastra. De fiecare data cand la nivelul circuitului de arde exista o problema, indiferent de tipul acesteia, motorul nu va mai fi capabil sa functioneze cu performante maxime. Asa cum am mentionat intotdeauna, pentru ca combustia sa se realizeze corect raportul aer-combustibil trebuie sa fie corespunzator. Vom observa o pierdere de putere a motorului indiferent daca combustibilul este prea mult sau prea putin, de fiecare data cand amestecul nu este cel corect. Atunci cand performantele generale sunt slabe, acest lucru va fi resimtit chiar si atunci cand motorul sta la ralanti. In acest caz veti simti ca motorul lucreaza mult mai dur si ca vibreaza, chiar daca in general nu prezenta aceste semne.

Nu in ultimul rand, atunci cand amestecul de combustibil este prea bogat si acesta nu este ars complet, motorul va evacua o cantitate mult mai mare de emisii de monoxid de carbon, pe care filtrele si catalizatorul nu vor fi capabile sa le indeparteze complet. Prea mult monoxid de carbon este o problema serioasa atat pentru mediul inconjurator, cat si pentru gradul de uzura al componentelor autoturismului, care se vor strica mai repede. In momentul in care combustibilul nu se arde corect, motorul va produce o cantitate mult mai mare de reziduuri de carbon, care se va depune incet pe componentele din angrenajul motorului, in principal pe bujii si pe cilindrii, care vor deveni murdare, dupa care se vor infunda, iar in final pot produce daune semnificative motorului. Nu in ultimul rand, convertizorul catalitic se va infunda si el si se va defecta, iar costurile totale de reparatie vor deveni foarte ridicate.

Citeste si...
Ce este combustibilul E10? Consum mai mare, dar performante mai slabe?
Ce este combustibilul E10? Consum mai mare, dar performante mai slabe?

Un nou combustibil a inceput sa apara in benzinarii, in special in strainatate. Astazi vom vorbi despre carburantul denumit E10, u...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...