Au ambreiaj cutiile automate CVT?

Au ambreiaj cutiile automate CVT?

Exista anumite tipuri de autoturisme cu transmisie automata care au cutii de viteze CVT, adica cu transmisie variabila continua si practic asta inseamna ca acel tip de cutie de viteze are o singura viteza variabila.

S-a incercat utilizarea acesteia pe diferite modele de autovehicule, dar in final s-a optat pentru echiparea masinilor mici cu astfel de cutii. Dimensiunile mici, simplitatea de constructie si pretul redus de productie o fac perfecta pentru masinile mici de oras. In momentul actual cutiile CVT sunt folosite de catre Honda, Toyota si Nissan, iar Audi a dezvoltat propria varianta numita multitronic.

Din majoritatea punctelor de vedere o cutie de viteze CVT este foarte similara cu o cutie de viteze normala. In cazul in care doriti sa cumparati o masina cu cutie de viteze CVT aceasta va fi mai scumpa decat acelasi model, dar pentru o cutie manuala. Cu toate acestea, in cazul in care le-am compara parametrii am realiza ca cea manuala ofera un consum de combustibil mai bun si ca are rezultate mai performante.

Primele cutii de viteze CVT au aparut in jurul anilor 1950, dar cel mai apreciat si utilizat model a fost cel olandez al firmei Variomatic, instalat pe automobilele DAF. Acesta a fost folosit pentru multi ani pe post de sablon in construirea altor cutii, iar toate versiunile oferite astazi functioneaza pe linii similare.

Cum functioneaza o cutie de viteze CVT?

O cutie de viteze CVT are o constructie foarte simpla, fiind formata din doi scripeti ce au forma de con cu o curea de transmisie in forma de V care le conecteaza intre ele. Atunci cand soferul apasa pedala de acceleratie, motorul se va tura, iar conul se va misca pentru a produce puterea necesara. Cel de al doilea con se va misca in directa legatura cu primul, asa incat cureaua de transmisie sa poata mentine acceasi tensiune, iar acest proces controleaza accelerarea masinii.

Cu toate ca miscarea celor doua conuri este corelata, acestea se misca independent, ceea ce inseamna ca nu exista rapoarte presetate de transmisie, asa cum intalnim la cutiile de viteze obisnuite, asadar, un CVT este o unitate cu o singura viteza cu rapoarte de transmisie infinite. De asemenea, un fapt specific acestor cutii de viteze este ca acestea functioneaza la turatii mult mai inalte decat la o cutie normala. Avand in vedere ca turatiile motorului nu sunt legate de roti, acestea influenteaza diferit viteza masinii.

Asa cum am specificat deja, primele cutii de acest fel au fost facute de cei de la DAF, dar aveau marele dezavantaj de a avea un zgomot foarte puternic. Cu toate acestea, viteza si performantele inregistrate erau bune, asa incat s-a decis continuarea dezvoltarii cutiei. Cutiile CVT din zilele noastre sunt perfect izolate fonic, asa incat sunetul produs este foarte redus. O alta ciudatenie, care in zilele noastre poate parea de neinteles, este ca aceste cutii de viteze nu erau echipate cu o treapta de marsarier pe vremea motoarelor DAF, iar cutia functiona pur si simplu in directiile fata si spate pana la o viteza maxima posibila.

Tehnologia a avansat foarte mult, asa incat in zilele noastre acestea au fost mult imbunatatite fata de modele initiale si ofera o performanta si confort in timpul condusului cu mult mai mari. Nissan a dezvoltat cutiile CVT numite Xtronic, care livreaza puterea catre motor in pasi, asa incat nu se simte mare diferenta fata de o cutie care schimba treptele de viteza. Pe de alta parte, Toyota ofera produsul Hybrid Synergy Drive care se regaseste la modelele de Prius si Lexus hibride, avand o livrare de putere impartita, iar motorul masinii are doua roluri: sa antreneze rotile sau sa incarce bateria.

Cat de fiabila este o cutie de viteze CVT?

In componenta unei cutii de viteze CVT intra foarte putine piese mobile, deci este destul de fiabila din punct de vedere constructiv. De asemenea, este utilizata in autoturisme unde nevoia de putere este redusa, masinile mici sau cele hibride, asa incat nu exista o presiune puternica asupra cutiei in timpul utilizarii. Atat timp cat utilizati uleiuri potrivite si realizati lucrarile de mentenanta in timp util, intretinerea unei cutii CVT ar trebui sa fie un proces simplu.

Singura problema sau proces mai dificil care a fost identificat la o astfel de cutie de viteze este procesul de curatare a curelei de transmisie. Cureaua este destul de greu accesibila, se curata dificil, iar in cazul in care nu este montata corect poate cauza daune semnificative asupra masinii. In acest caz, motorul se va tura, dar masina nu va reusi sa accelereze asa de repede.

Citeste si...
Este speculat in lege faptul ca ai voie sa depasesti limita de viteza cu maxim 10 km/h si NU iei amenda?
Este speculat in lege faptul ca ai voie sa depasesti limita de viteza cu maxim 10 km/h si NU iei amenda?

În 2023, Codul Rutier din România stabilește amenzi semnificative pentru conducătorii auto care exced limita de viteză. Aceste ame...

Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?
Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?

Auzisem de la un mecanic pe care il cunoastem de mult timp ca este mai bine sa punem masina in treapta a 2-a si sa nu actionam fra...

Simptomele unei cutii de viteze automata cu probleme
Simptomele unei cutii de viteze automata cu probleme

Nu este nimic mai rau decat acel moment cand masina ta incepe sa iti dea batai de cap, mai ales cand esti complet nepregatit pentr...

Totul despre cutia de viteze CVT
Totul despre cutia de viteze CVT

Cutia de viteze CVT (transmisie cu variatie continua) este un tip de transmisie automata care furnizeaza mai multa putere folosibi...