La ce viteza este sigura moartea in caz de accident?

La ce viteza este sigura moartea in caz de accident?

Scopul articolului nu este acela de a va speria ci mai degraba, de a incepe sa conduceti mult mai preventiv si sa adaptati tot timpul vitezela la conditii de trafic. Accidentele rutiere omoara mii de oameni anual.

In acest articol o sa analizam care este riscul de moarte in caz de accident, in functie de viteza cu care se deplaseaza masina inainte de impact.

Cu cat viteza unui vehicul este mai mare, cu atat accidentul este mai grav. Aceasta formula se aplica tuturor tipurilor de accidente care implica vehicule, fie ca este vorba despre un singur vehicul, fie ca este vorba despre impact cu un pieton, motociclist sau alte vehicule.


Viteza vehiculului si pietonul

Este destul de evident atunci cand este implicat un pieton ca viteza vehiculului are mult de-a face cu determinarea severitatii ranilor pietonului. Sansele ca un pieton sa fie ucis de un sofer care calatoreste cu 35 de km/h sau mai incet sunt foarte mici. De fapt, exista o sansa de 5% ca la aceasta viteza sa se produca un accident mortal. Ranile grave apar in cazul in care pietonul se loveste tare de parbriz cu capul si lesina. In cadere, se poate lovi si mai tare cu capul de asfalt sau bordura.

Sansele de deces in caz de accident cu un pieton cresc foarte mult cu o crestere de numai 15 km/h a vitezei. La 55 de km/h, un pieton are o sansa de 45% sa fie ucis. La 100 de km/h, este destul de sigur ca un pieton nu va supravietui.

Viteza crescuta a autovehicului duce la accidente fatale

Coliziunile intre masini au, de asemenea, consecinte groaznice pe masura ce viteza creste dar si de tipul impactului ( lateral, frontal ). Cand o masina merge incet, riscul de ranire grava este de aproximativ 1%, mai ales daca esti pe faza si franezi la maxim. La 80 de km/h, riscul creste la 69% pentru ranire si riscul pentru rani grave creste la 52%. Un accident de masina mortal este practic inevitabil la viteze de peste 120 de km/h sau mai mult. Desi masina poate scapa destul de bine din impact, decelerarea este cea care omoare. Un impact frontal sau intr-un pom pune organele interne in miscare din cauza decelerarii extrem de rapide. De aceea masinile performante si de curse se strang ca un acordeon in caz de impact. Ele actioneaza ca un fagure pentru a se deforma pe o perioada cat mai mare de timp in caz de impact. Si o secunde mai mult scade enorm forta G de decelerare si ne poate salva viata.

Viteza ingreuneaza soferul sa isi mentina controlul asupra vehiculului. La viteze mai mari, devine mai dificil sa manevrezi in jurul curbleor sau sa eviti obiectele de pe drum. De asemenea, vehiculul necesita mai multa distanta pentru a opri la viteze mai mari. Timpul de reactie este redus si atunci cand un sofer se confrunta cu o situatie periculoasa.

Ia-o mai usor

Excesul de viteza poate provoca un accident de masina mortal daca soferul ar pierde controlul sau nu poate opri la timp daca apare o urgenta.

Inainte sa iti cumperi urmatoarea masina, gandeste-te la siguranta pe care ti-o ofera ea. Cauta o masina sigura, testele EuroNcap iti arata cat de sigura este masina.

Citeste si...
Cutie de viteze manuala sau automata. Care este cea mai buna?
Cutie de viteze manuala sau automata. Care este cea mai buna?

Toate autoturismele cu combustie interna sunt dotate fie cu o cutie de viteze manuala, fie cu una automata. Anumite modele de masi...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...