Fiind o componenta ce face parte din sistemul de alimentare a automobilului, acesta filtreaza aerul aspirat ce ajunge in camera de ardere contribuind la functionarea masinii. Daca i-am lua acest filtru unei masini, toate impuritatile existente in atmosfera ar ajunge pe conducta de aer in motor si la un moment dat s-ar infunda.
La ce foloseste filtrul de aer
Asa cum spuneam si mai sus, curata aerul ce ajunge in carburator la masinile dotate cu carburator sau la clapeta de acceleratie in cazul masinilor de fabricatie mai recenta. De obicei, este fabricat dintr-o hartie speciala, bumbac sau spuma si filtreaza aerul inainte de a ajunge in galeria de admisie.
Deseori, acest filtru se imbacseste foarte repede din cauza impuritatilor aflate in aer, reziduurile putand sa scada considerabil performantele automobilului. De aceea, filtrul de aer este una dintre cele mai des schimbate consumabile, fiind necesara verificarea sa in dese randuri si schimbarea la fiecare revizie. O lipsa a acestui filtru poate avea consecinte grave, care uneori pot duce la distrugerea motorului.
Un filtru de aer este amplasat intotdeauna undeva unde sa poata aspira aerul necesar functionarii masinii. Intotdeauna in partea din fata a masinii sau poate pe lateralul motorului sau chiar undeva jos langa bara masinii. La automobilele de fabricatie noua, filtrul de aer este in general plasat langa baterie, in spatele radiatorului.
Cand trebuie inlocuit filtrul de aer
Sunt cateva indicii care ne ajuta sa ne dam seama ca filtrul de aer trebuie schimbat:
- ai un consum mai mare si alimentezi mai des
- pornirea se face mai greu, se aude motorul ca si cum ar functiona in trei pistoane sau daca motorul incepe sa dea rateuri
- la bord se aprinde becul de check engine
- in general, daca simti ca performanta masinii scade
Un foc are nevoie de oxigen ca sa arda. La fel si motorul are nevoie de oxigen pentru a putea arde combustibilul din rezervor. Filtrul de aer ajuta ca acest amestec sa fie in proportii perfecte ca procente.
Pe masura ce filtrul se imbacseste, oxigenul devine tot mai rar, iar combustibilul ii va lua locul ca proportie.
Acest lucru duce la ceea ce am descris mai sus si in timp motorul se poate deteriora. Cum? Deoarece din ce in ce mai mult combustibil este ars, acesta creaza niste depuneri de carbon fine ce se depun nu numai pe supape, ci ajung sa defecteze chiar si pistoanele.
Orice simptom de mai sus, trebuie sa duca la schimbarea filtrului care este o operatiune extrem de simpla. Mergi cu masina la un service si intreaba un mecanic, iar schimbarea filtrului nu o sa-i ia mai mult de 5 minute.
Cand schimbam filtrul de aer
Nu exista un termen sau o durata standard. Poate diferi pentru fiecare masina in parte, in functie de locul unde este folosita (oras/provincie), in functie de kilometri pe care-i face. Conform manualului masinii, trebuie schimbat la fiecare revizie, dar asta nu te impiedica sa il schimbi mai des. Verifica la revizii, dar fi atent si in timpul dintre ele daca e nevoie sa fie schimbat.
Sursa foto: allstate.com, telesiscollision.com, midwesttransmission.net