Masina pe care o conduci iti va transmite de cele mai multe ori semnale sonore sau fizice atunci cand ceva nu este in ordine in functionarea sa. Cele mai multe dintre piesele masinii, in special cele legate de motor si cutia de viteze sunt lubrifiate cu uleiuri speciale, prin urmare acestea devin vitale pentru o functionare corecta si extinderea duratei de utilizare a masinii prin evitarea uzurilor premature.
Lichidul de transmisie, sau uleiul de cutie de viteze, trebuie inlocuit fara ezitare atunci cand semnele pe care masina le da sunt evidente, chiar data de cele mai multe ori acesta nu ar trebui inlocuit mai curand de rularea a circa 48.000 de kilometri sau anual ca masura de stricta de preventie.
Cel mai sigur, atunci cand auzi sau simti unul din urmatoarele semne prezentate in continuare, este sa soliciti o verificare intr-un service autorizat pentru ca sunt sanse foarte mari sa fie nevoie de inlocuirea uleiului de transmisie pentru cutia de viteze:
Dificultate fizica la schimbarea treptelor de viteza
Indiferent de tipul cutiei de viteze, manuala sau automata, schimbarea vitezelor trebuie sa se realizeze fluent si fara zgomote.
Daca masina este dotata cu o cutie de viteze automata, vei constata ca vitezele se schimba cu intarziere si dificultate, ori in momente care par a fi mai devreme sau mai tarziu in functie de rularea efectiva a masinii.
Cand masina este dotata cu o cutie de viteze manuala, te poti confrunta chiar si cu imposibilitatea efectiva de schimbare a vitezelor.
Zgomot de frecare sau scartait cand schimbi vitezele
Pe langa faptul ca aceste zgomote sunt deranjante, ele reprezinta un indiciu clar ca ceva nu este in regula la cutia de viteze. Frecarea de tip metal pe metal si scrasnitul zgomotos pe care il auzi ar trebui sa te faca sa opresti si sa verifici care este nivelul uleiului sau lichidului de transmisie atunci cand motorul este pornit.
Verificarea trebuie sa includa si perceptia culorii acestui lichid. Daca observi o alta culoare decat un rosu aprins, atunci este suficient de clar ca este necesara inlocuirea lichidului de transmisie.
Socuri ce nu par a avea o explicatie
Contaminarea uleiului de transmisie este cauza principala pentru care masina face o miscare brusca inainte sau inapoi, fara a exista o comanda concreta de accelerare sau franare brusca.
Un ulei murdar trebuie inlocuit cat mai curand pentru ca altfel fluxul normal de ungere in cutia de viteze nu va fi la nivel corespunzator.
Reactie intarziata a masinii la inaintare, dupa schimbarea vitezei
Uneori, cand lichidul de transmisie este contaminat cu murdarie, se poate produce acest fenomen atunci cand schimbi viteza, lucru care se datoreaza intreruperii fluxului normal de ungere pe care lichidul trebuie sa-l asigure.
Aceasta reactie intarziata ar putea sa dureze de la cateva secunde si pana la momente mai lungi, lucru care indica o contaminare serioasa a lichidului de transmisiei.
Decuplare din treapta de viteza selectata
Curgerea optima a uleiului in camera cutiei de viteze poate fi defectuoasa cand uleiul sau lichidul de transmisie este contaminat cu murdarie, sau in sistemul cutiei sunt prezente depuneri care afecteaza indicatorii de presiune ce joaca rol de mentinere fixa a vitezelor ce sunt alese. Pentru aceste motive, aleator, se poate produce decuplarea din treapta de viteza aleasa, fara niciun semn prealabil.
Daca te-ai confruntat cu oricare dintre aceste situatii in timpul conducerii masinii, este suficient de clar ca este necesara cat mai curand o verificare a cutiei de viteze si a lichidului de transmisie.
Sunt sanse bune ca simpla inlocuire a lichidului de transmisie, atunci cand culoarea sa este alta decat rosu intens sau prezinta un miros de ars, sa rezolve problemele. In caz ca acestea persista, atunci este mai mult decat atat si inseamna ca este obligatorie o verificare aprofundata a mecanismelor cutiei de viteze.
Sursa foto: bohntoyota.com, youtube.com