Care e diferenta dintre arcuri si amortizoare?

Care e diferenta dintre arcuri si amortizoare?

Probabil daca nu ai fost pasionat niciodata de autoturisme nu vei sti care este diferenta dintre un arc si un amortizor, mai ales ca cele doua sunt interschimbabile si au roluri destul de asemanatoare. Cu toate acestea, cele doua componente sunt diferite si in functie de autoturism, de stilul de condus si de drumurile pe care circulati, unul din ele se va uza mai tare ca celalalt.

Rolul principal al arcurilor si al amortizoarelor este sa disipeze undele de joc pe care le resimte autovehiculul, asa incat acestea sa afecteze cat mai putin soferul si pasagerii si sa nu se resimta daca este posibil. Mai mult, atunci cand conducem pe drumuri neasfaltate, aceste doua componente au un rol foarte important, deoarece pastreaza masina in siguranta si reduce uzura asupra componentelor acesteia. Rolul acestui articol este de a va prezenta cele doua piese si a va explica diferentele dintre ele, dar si functiile acestora.

Care este diferenta intre un amortizor si un arc?

Fiecare autoturism pe care il vedem pe sosea este echipat inevitabil cu un sistem de suspensie, care este compus din mai multe elemente individuale, dar per total au rolul de a oferi un confort sporit in timpul condusului si de a pastra pasagerii in siguranta.

Cele mai importante componente ale suspensiilor sunt amortizoarele si arcurile. Arcurile sunt responsabile pentru asigurarea suportului autoturismului, distanta acestuia fata de sol si modul in care masina este amortizata cand trece peste un obiect sau loveste o groapa, in timp ce amortizoarele restrictioneaza miscarea pe verticala de la arc, ajutand in mod activ la absorbtia undelor de soc produse de obstacol.

Undele de soc pot fi atat de puternice incat pot crea vibratii in masina care pot afecta/rupe organele interne ale pasagerilor.

Deoarece aceste doua componente functioneaza in directa legatura, persoanele au tendinta sa le confunde si sa nu stie exact diferentierea dintre ele, mai ales ca exista piese interschimabile, foarte asemanatoare. Atat arcurile, cat si amortizoarele au avantaje si dezavantaje, dar impreuna formeaza un sistem performant. Nu poti sa inlocuiesti un amortizor cu un arc si nici invers, iar principala diferenta dintre cele doua este data de cat de tare se contracta si dilata in mers. In mod normal, ar trebui ca la fiecare roata sa gasiti cel putin o componenta, dar in general vehiculele sunt echipate cu arc in fata si cu amortizoare in spate, acest lucru depinde mult de specificul masinii si rolului ei.

Ce este un amortizor?

In termeni simpli, un amortizor este o componenta a masinii care este construita pentru a fi putin mai rigida decat un arc, pentru a putea suporta mai bine socul obstacolelor, motiv pentru care este deobicei instalat in partea din spate a masinii, pentru a oferi o stabilitate mai buna aici. Pe piata auto exista trei tipuri de amortizoare principale: monotub, cu soc dublu si de tip coil-over.

Cel mai des tip de amortizor folosit este cel monotub, care este facut dintr-un tub de otel, cu un piston in mijloc si tije incorporate in interior. De fiecare data cand masina se deplaseaza deasupra unui obstacol, pistonul este impins in sus, iar sistemul hidraulic cu gaz il comprima incet pentru a face o tranzitie cat mai lenta.

Amortizorul cu soc dublu (denumit si soc twin turbo) are in componenta doua tuburi verticale cu lichid hidraulic in interior. Cand se comprima, fluidul ajunge din tubul principal in cel secundar pentru a amortiza si mai bine unde de soc.

Ultimul tip de amortizor, cel de tip coil-over este echipat pe autovehiculele care au amortizoarele plasate pe puntea din fata si mai sunt cunoscute ca si amortizoare de socuri cu bobine. Amortizorul este acoperit cu un arc elicoidal care absoarbe socurile.

Ce este un arc?

Arcul este o piesa durabila si puternica facuta din metal, mai putin rigida decat amortizorul. Unele autoturisme sunt echipate cu un singur arc, impreuna cu utilizarea unui sistem elicoidal separat. Arcul este foarte important deoarece poate afecta in mod direct unghiurile de aliniere ale rotilor, fapt care il face mai scump decat amortizorul, deoarece trebuie facuta alinierea atunci cand inlocuiti lonjeroanele.

In general, arcurile au dimensiuni mai mici decat amortizoarele si sunt utilizate foarte mult mai masinile care au o cursa a suspensiei foarte comprimata.

Ce ar trebui sa folosesc la masina mea: un arc sau un amortizor?

La fel ca si in cazul oricarei alte componente auto, nu exista un raspuns standard pentru aceasta intrebare. In functie de tipul de autoturism pe care il detineti, de modul in care conduceti si pentru ce intentionati sa folositi masina, puteti sa alegeti un arc sau un amortizor.

Indiferent de varianta aleasa, ambele piese sunt consumabile si trebuie inlocuite in general dupa aproximativ 50.000 de km, in functie de modul in care ati intretinut autoturismul. Va recomandam sa urmati recomandarile producatorului auto atunci cand va ganditi ce piese sa folositi si sa va sfatuiti intotdeauna cu mecanicul dumneavoastra inainte de a inlocui o piesa.

De asemenea, aveti in vedere ca atunci cand este necesar sa schimbati una dintre piese, va recomandam sa realizati schimbul in pereche pentru o mai corecta functionare a autoturismului dumneavoastra.

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...